رعایت حقوق مصرف‌کننده شرط اصلی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در تولید کالا رعایت حقوق مصرف‌کننده شرط اصلی است و باید این اصل مهم را در نظر بگیریم.

راضیه علیرضایی در چهارمین همایش اعطای گواهینامه حقوق مصرف‌کنندگان مربوطه به خراسان که در هتل سازمان مشهد برگزار شد، افزود: در این جلسه به اینکه مصرف‌کنندگان ما چه حق و حقوقی دارند، می‌پردازیم و واحدهای تولیدی را معرفی خواهیم کرد که در طول سال احترام زیادی برای مصرف‌کنندگان قائل بودند و حقوق مطالبه شده آن‎ها را رعایت کردند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مطلبی که در ارائه کالا و خدمات اهمیت دارد، حقوق و مطالبه‌هایی است که مصرف‌کننده از تولیدکننده انتظار دارد، بیان کرد: ما در قبال مصرف‌کننده مسئول هستیم و مصرف‌کننده از ما مطالبه‌هایی در خصوص کالای خریداری شده دارد. اگر می‌خواهیم در سطح جهان به تولید و توسعه بپردازیم، باید کالای خوب و با کیفیت تولید کنیم. همچنین رعایت حقوق مصر‌ف‌کننده را در الویت اول خود قرار دهیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: ما هر ساله در این همایش‌ها طرحی را در نظر می‌گیریم که در بعد اول آن چندجانبه‌گرایی می‌کنیم یعنی در یک بخش تولیدکننده و در گروه دیگر ارائه‌دهندگان کالا را وارد میدان می‌کنیم و مذاکراتی را در خصوص رعایت استاندارد با این دو گروه انجام می‌دهیم.

علیرضایی با اشاره به بعد دوم این طرح تصریح کرد: در بعد دوم این چندجانبه‌گرایی تشکل‌های نمایندگان مصرف‌کننده هستند و این تشکل‌ها را ما هر ساله گزارش می‌کنیم که به نسبت سال قبل در تصمیم‌سازی‌های خود به چه میزان به کار گرفتیم.

وی ادامه داد: بعد سومی که در فرآیند ما از اهمیت زیادی برخوردار است، اصحاب رسانه هستند که آن‌ها وسیله‌ای برای اطلاع‌رسانی محسوب می‌شوند و در همه جای دنیا بر موضوع حقوق مصرف‌کننده اطلاع‌رسانی می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه همچنین در بعد چهارم به تدوین استاندارهای عملیاتی می‌‎پردازیم، تصریح کرد: ما نیاز داریم تا برای کالا و خدمات خود استانداردهای را لحاظ کنیم. در سال‌های گذشته اعتقاد بر این بود که باید استاندارهای اجباری را درنظر بگیریم اما امروزه این فرایند تغییر کرده است.

علیرضایی خاطرنشان کرد: ما اگر بتوانیم در یک برنامه چهار ساله از شکایت‌های که به حوزه نظارت و بازرسی و همچنین فرآیندهای که انجمن حقوق مصرف‌کنندگان پیگیری می‌کنند، استفاده کنیم، می‌توانیم در راه پیشرفت قرار بگیریم و اولین اتفاق خوبی که برای همه ما رخ می‌دهد، این است که ما با هزینه کمتر تولید و توزیع خواهیم کرد و مصرف‌کننده را از استاندارهای بین‌المللی مورد انتظار کالای خود بهره‌مند خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اگر روزی ما بتوانیم با بازارهای جهانی ارتباط برقرار کنیم و تمام حق و حقوق آن‌ها را رعایت کنیم، آنجاست که می‌توان گفت که این چندجانبه‌گری در روابط ما تاثیر بسزایی گذاشته است.

حسین ابراهیمی، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی، نیز در ادامه این همایش اظهار کرد: سازمان ملل متحد منشوری را تحت عنوان رعایت حقوق مصرف‌کننده تدوین کرده است و باقی کشورها نیز موظف به رعایت آن هستند و اغلب کشورهای جهان این منشور را پذیرفته‌اند.

وی با بیان اینکه به لطف انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان و مجلس شورای اسلامی از سال 90 توجه‌ ویژه‌ای به تشکل‌های حمایت از حقوق مصرف‌کننده شده است، عنوان کرد:  انجمن ملی و 31 انجمن استانی به اتفاق در کلیه استان‌ها و شهرستان‌های کشور شکل گرفته است و فعالیت خود را به طور منسجم آغاز کردند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی با اشاره به برگزاری همایش استانی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان بیان کرد: امسال حدود 94 شرکت تولیدی و خدماتی داوطلب شده بودند که مورد ارزیابی قرار ‌گرفتند و پس از بررسی‌های لازم که در کمیته فنی توسط سازمان اقتصاد و دارایی، استانداری، جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت شکل گرفت، در نهایت 44 شرکت موفق به دریافت تندیس طلایی شدند.

ابراهیمی ادامه داد: براساس ماده 6 قانون موضوع ارزیابی عمل دستگاه‌های اجرایی استان، سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها و موسساتی که مشمول این قانون بودند، بعد از شفاف‌سازی اطلاعات و رعایت حقوق ارباب رجوع، مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: همچنین محصولات بازار را آسیب‌شناسی کردیم و گفت‌وگوهایی را با تشکل‌های مرتبط انجام دادیم. اولین قدم ما کالای قند بود که در همین راستا سال گذشته کمیته فنی برای سالم‎سازی بخشی از قند تولیدی که غیراستاندار بود، تشکیل شد و در محور مرکزی کشور در خراسان رضوی، تهران و استان کردستان این فعالیت انجام و نتیجه به مسئولان اطلاع‌رسانی شد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خراسان رضوی ادامه داد: همچنین ما با تشکل تولیدکنندگان محصولات لبنی در حال مذاکره هستیم و محوریت موضوع ما لبنیات سنتی در سطح مشهد و برخی نقاط استان است. از همین‌ جا خواستار همکاری این واحدهای تولیدی هستم. همچنین کمیته‌های تخصصی در این زمینه‌ شکل گرفته است که می‌تواند در این ارتباط با ما همکاری لازم را انجام دهد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *