نقد کتاب کودک با حضور یارمهربانش

همایش ملی «ادبیات کودک و نوجوان و معنویت» هجدهم و نوزدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار می­شود.

دبیر علمی همایش «ادبیات کودک و نوجوان و معنویت» گفت: متاسفانه ما در مشهد نشریه­های خاص کودکان و نوجوان یا نداریم و یا اگر هم هست بسیار اندک و تا حدی بسیار غیرعلمی هستند. امیدوار هستیم با قدم کوتاهی که برداشتیم زمینه­ای برای اجرای چنین امر مهمی فراهم شود.

دریافت 278 خلاصه مقاله

مه­دخت پورخالقی در نشست خبری این رویداد افزود: سایت وسیعی با جزئیات تشکیل دادیم و از طریق وبگاه و سامانه تمام تبلبغاتمان را انجام دادیم و تا کنون حدود 278 خلاصه مقاله با موضوعات بسیار متنوع و چشمگیری از استادان و پژوهشگران سراسر کشور به دست ما رسیده است. بعد از ارزیابی­های اولیه بر اساس معیارهای چکیده نویسی از مجموع 258 خلاصه مقاله­ای که مجدد تنظیم شده بودند 113 خلاصه مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات انتخاب شد. «زلال معنویت» عنوان این مجموعه مقالات است که بر روی تمام آثاری که در این همایش به چاپ رسیده، درج شده است.

دبیر علمی این همایش تصریح کرد: از میان 110 اصل مقاله که به دست ما رسیده بود بعد از ارزیابی­های دقیق و عالمانه که زحمت آن بر دوش 40 نفر از کمیته علمی همایش بود 62 مقاله برای چاپ در کتاب الکترونیکی انتخاب شد و 41 مقاله برای ارائه به صورت سخنرانی و 33 مقاله برای ارائه به صورت پوستر در نظر گرفته شد. یکی از هنرنمایی­های ما در این همایش این بوده برای مقالات پوستری که متاسفانه در نشست­های علمی دیگر خیلی ارزش و اعتبار قائل نیستند و بسیاری از پژوهشگران به فواید آن پی نبرده­اند، امکاناتی را فراهم کردیم که بهترین محققین ما بتوانند مقالات را به صورت پوستر ارائه کنند که این امر در علوم انسانی ترویج شود.

پور خالقی عنوان کرد: مهمترین کار ما فراهم کردن بسیار زیاد امکانات برای هنرجویان و هنرمندان است. از جمله برنامه­های جنبی ما قرار دادن دو سالن به پژوهشگرانی است که دستاوردهای تازه­ای در زمینه ادبیات به خصوص ادبیات کودک ونوجوان دارند، دو سالن تازه­های نقد و نظریه ادبیات کودک و روش­های جدید در ادبیات کودک غیر از نشست­های علمی ما برگزار می­شوند.

اهمیت تصویرگری در کتاب کودک

وی تصریح کرد: نشست علمی دینی کودک و نوجوان را با حضور هشت تن از برجسته­ترین استادان ادبیات دینی کشور و تصویرگری را با حضور پنج نفر از برجسته­ترین استادان تصویر­گر کشور برگزار می­کنیم و آثار نگین احتصابیان تصویرگر برگزیده جشنواره کتاب­های کودک نیز که در سال گذشته این مقام را از آن خود کرده در این نشست به نمایش گذاشته می­شود.

دبیر علمی همایش عنوان کرد: سه کارگاه برگزار خواهیم کرد کارگاه بازنویسی و بازآفرینی، آشنایی با چگونگی تولید نشریه کودک و نوجوان، پایگاه آشنایی با پایگاه اطلاعاتی علوم انسانی که هر سه جزء ضروریاتی است که هر دست اندرکار ادبیات کودکی باید با آنها آشنا باشد. اما متاسفانه ما در مشهد نشریه­های خاص کودکان یا نداریم و یا اگر هم هست بسیار اندک و تا حدی بسیار غیر علمی هستند. امیدوار هستیم با قدم کوتاهی که برداشتیم این زمینه برای اجرای چنین امر مهمی برداشته شود.

وی تاکید کرد: شب شعری داریم با حضور شعرای برجسته کشور از جمله مصطفی رحماندوست و همانطور شاعران برجسته ادبیات کودک  شهر مشهد که در شب اول برگزار خواهد شد. بازدید از کتابخانه آستان قدس رضوی که آرزوی بسیاری از محققین و پژوهشگران ما است در برنامه کار قرار گرفته و در پی این بازدید از موزه را داریم و در پایان برنامه­ها به دلخواه برنامه ای را برای بازدید از آرامگاه فردوسی گذاشتیم بعد از برنامه اختتامیه مقدمات را فراهم کرده­ایم .

نقد کتاب با حضور مصطفی رحماندوست

پورخالقی خاطرنشان کرد: یک جلسه نقد کتاب با حضور مصطفی رحماندوست  و ارائه کتابی از خود ایشان را خواهیم داشت و این جلسه نقد توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت جنبی در کنار دیگر برنامه ها انجام خواهد شد. برون داد­های بسیار ویژه­ای که این همایش داشته رونمایی از کتاب­های چندگانه که در حوزه ادبیات کودک و معنویت دین نوشته شده کتاب خودسازی بر پایه اسلامی را جناب دکتر رکنی به سرعت به این همایش رساندند که قدردان این بزرگوار هستیم. دستاورد­هایی که از همایش­های پنج گانه به دست آمده در مرکز مطالعات کودک و نوجوان محفوظ مانده از همه این همایشات گاه گاهی اصل مقالات بیرون آمده و از همه مهمتر توجه جامعه ادبی یک کشور و مسئولان امر را به این موضوع مهم فرهنگی، تحقیقی و علمی جمع کردند و نتیجه به وجود آمدن مجله علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک در شیراز شده این مجله  از لحاظ علمی حرف اول را در زمینه ادبیات کودک و نوجوان در کشور می­زند.

3

تأثیر همایش بر گردشگری و مشهد 2017

خدیجه بوذر جمهری دبیر اجرایی این همایش نیز به دو نکته اشاره کرد و گفت: این همایش­ها نوعی کلاس آموزشی غیررسمی محسوب می­شوند و فواید جنبی زیادی دارد و تاثیری که همایش­ها روی گردشگری می­گذارد مهم است و چنین رویدادی در این شهر می­تواند در مسئله فرهنگی مشهد2017 هم تاثیرگذار باشد.

محمد کاظم دبیری معاون مدیرکل و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد نیز در این نشست گفت: در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هر چقدر کار و توجه کنیم باز هم کم است از این جهت باید فرصت را غنیمت شماریم. ما در حوزه­های شعر و ادبیات موضوعاتی را پیش­بینی کردیم و یکی از موضوعاتی که توجهی خاصی بر آن شده است بحث برگزاری پاتوق ادبیات کودک و نوجوان است.

وی افزود: از نیمه دوم شعبان این اتفاق خواهد افتاد و موضوع نهایی شده به اجرا در می­آید. این همایش می­تواند شروع رسمی کار ادبیات کودک و نوجوان باشد. باید محلی برای تبادل نظر، تبادل تجربیات و ارائه آثاری که در قالب هنر، شعر و داستان  وجود دارد پیش بینی کرد.

دبیری تصریح کرد: ما باید بتوانیم ارتقا کمی و کیفی داشته باشیم، در بحث کمی بودن تولید آثار و تنوع و گستردگی در حوزه­های مختلف است اما در بحث کیفی کارها در حوزه­­های مختلف درواقع کیفیت محتوایی آثار و تاثیرگذاری آن به مخاطب انتقال پیدا می­کند. از این جهت فضایی را باید بوجود آورد که فضای نقد و نظر و در واقع فضایی کارگاهی باشد.

دبیری در ادامه بیان کرد: در کنار این پاتوق کارگاه­هایی را پیش بینی می­کنیم که باید مشارکت دوستان در دانشگاه امام رضا(ع)، کانون پرورش فکری در حوزه انجمن­های شعر و ادب باشد تا ما بتوانیم در حوزه تربیت مربی و تامین محتوا داشته باشیم.

 

گزارشی از نوید موسوی

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *