جشن دلسوختگان فرهنگ و ادب و هنر

اوایل اسفند بود و با چتر حمایتی دو موسسه فرهنگی  به نشر ( انتشارات آستان قدس رضوی ) و موسسه آفرینش­های هنری آستان قدس که نگاه دلسوزانه به مقوله فرهنگ مطالعه و زیرساختی فرهنگ کتابخوانی دارند کلید نمایشگاهی با این عنوان زده شد و با فراخوانی تعداد 45 استاد رشته گرافیک با قبول دعوت برای ارائه اثر در این مقوله جنب و جوشی برای هنر گرافیک استان رقم زده شد.

دبیرخانه­ای تشکیل و دوستان استاد دانشگاه گرد هم آمدند و مقدمات اجرای نمایشگاه را به عهده گرفتند؛ بهاری دیگر در راه بود و زیبایی این حرکت فرهنگی و ارتباط دوستان استادی که هرگز یکدیگر را ندیده بودند و ارائه و نشان دادن کارهایشان به یکدیگر در جهت اعتلای نمایشگاه و بالا بردن سطح کیفی نمایشگاه اخلاق هنرمندی نیز خودش را نشان داد.

همه به دنبال «ما بودن» ها و نه «من بودن» ها راه خود را در میان اهل هنر باز کرده بودند. تمام آثار در اول اردیبهشت ماه به دبیرخانه اجرایی رسیده و با بهترین کیفیت جهت عرضه بر روی دیوار نمایشگاه رضوان در تاریخ هفتم اردیبهشت ماه برابر با روز جهانی گرافیک افتتاح گردید. افتتاحیه ای زیبا که دانش جو در کنار استاد و استادان در کنار پیشکسوتان  و هنر دوستان گرد هم آمدند، در روز افتتاحیه بیش از دویست بازدید کننده و همراه با استادان جشن افتتاحیه را برگزار کردند.

روزها می­گذشت و بر تعداد بازدید کنندگان افزوده می­شد؛ در محل نمایشگاه یک کتابفروشی اختصاصی هنر توسط هنرمندی خوش ذوق بر پا شد. بیش از هشتصد نفر با نگاهشان از آثار انرژِ مضاعفی را برای برگزار کنندگان به ارمغان آوردند. تلاش برگزارکنندگان در طراحی کتابی از آثار ادامه داشت تا اینکه روز چهاردهم اردیبهشت ماه فرا رسید. دوستان دانشجویی که با مهربانی­ها و هم دلی­هایشان در روز اختتامیه دیدنی بود. برنامه در ساعت پنج و نیم با پخشکلیپی از سرود جمهوری اسلامی ایران و صلوات خاصه در حضور بیش از دویست نفر آغاز گشت.

در این میهمانی عاشقان هنر، مدیرعاملان دو موسسه آستان قدس جناب آقایان حسین سعیدی و علی ثابت نیا در کنار ریاست دانشگاه هنر فردوس آقای دکتر  جلیلی و معاونان  حضور داشتند. میهمانان دیگری از جمله استاد خوشنویس اسماعیل قوچانی  که بزرگترین قرآن خطی را به  به سرانجام رسانیده و دکتر صدر السادات و نیز بزرگوار دیگری استاد شاکری که سال­ها ریاست کتابخانه مرکزی آستان قدس در حالی که عصایی در دست نظاره گر این رویداد مهم بودند.

مراسم با ارائه گزارش توسط دبیر جشنواره آقای مسعود شاکری و قدردانی سعید بابایی از مسولین و سخنرانی دکتر نویدی مهر در باره نقش کتابخوانی و نشر در ایران و سرانه مطالعه بیاناتی ایراد فرمودند. در پایان  به تمام استادان شرکت کننده در این مراسم با شکوه از کتابی که رونمایی شده بود، لوح و کتاب نمایشگاه اهدا گردید. شبی فراموش نشدنی در تاریخ هنر گرافیک استان رقم خورد و تابلوهایی که منتظر دیدار بازدیدکنندگانی در شهرها و دانشکده­های هنری استان هستند. اختتامیه جشن دوستی استادان  با دانشجویان خود بود، جشن همدلی و جشن دلسوختگان فرهنگ و ادب و هنر.

 

گزارشی از سعید بابایی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *