روزهای آبکی

اگر از قدیمی‌های مشهد بپرسید حتما خواهند گفت که در گذشته اي  نه‌چندان دور کیفیت آب مشهد اصلا تعریفی نداشت و سختی بالای آن زندگی مردم را هم سخت کرده بود. زیرساخت‌های نامناسب، منابع و چاه‌هایی با کیفیت پایین از جمله مشکلاتی بود که روزگاری گریبانگیر این شهر بود. اما حضور مدیران توانمند و متدین در این عرصه توانست شرایط را تا حد مطلوبی بهبود ببخشد.

مهندس جواد نجفی یکی از موثرترین افراد و مدیران در ایجاد منابع و زیرساخت‌های آب مشهد است که خود متولد منطقه فلسطين وابكوه  است و از نزدیک با مشکلات حوزه آب و فاضلاب مشهد آشناست.

وی سابقا مشاور معاون وزیر، مدیرکل حراست شرکت آب و فاضلاب کشور، مدیر حراست آبفای استان خراسان رضوی، رییس کمیسیون شناسایی انشعابات غیر مجاز و رییس کمیته بحران شرکت آب و فاضلاب بوده است و در حالا حاضر بعناون مدیری موفق و متخصص در این زمینه، نامی بلند و کارنامه‌ای درخشان دارد. با او به گفتگوی کوتاهی نشستیم و دیروز و امروز شهر را در حوزه آب بررسی کنیم.

 

*بعنوان سوال اول بگویید ماجرای اختلاف آب و فاضلاب مشهد و يكي ازمجموعه هاي نظامي چه بود؟

زمانی که در شهر مشهد رئیس حراست سازمان آب بودم، فعالیت‌های خوبی صورت گرفت. مهم‌ترین اقدام این بود که با پیگیری‌های متعدد، زمینی از مجموعه وزارت نیرو که توسط یکی از ارگان‌های نظامی، حالتی شبیه مصادره پیدا کرده بود، پس گرفته شد و اختلاف 12ساله بین مجموعه وزارت نیرو و آن ارگان نظامی با مساعدت امیر سرتیپ موسوی و مراجعه من به مسئولان عالی‌رتبه نظامی در سطح کشور و نهایتا دستور رهبر معظم انقلاب حل شد و یکی از بزرگ‌ترین منابع آب شهر مشهد در آن احداث شد که آب سد دوستی در آن نگهداری می‌شود.

*مشکلات عمده‌ای که در گذشته در شبکه مشهد وجود داشت چه بود؟

یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما وجود انشعابات غیرمجاز متعدد مخصوصا در حاشیه شهر بود که به نوعی آب‌دزدی محسوب می‌شد و برخی‌ها انشعابی غیرمجاز از انشعاب اصلی ایجاد می‌کردند بدون اینکه بهای آن را بپردازند و منابع آب را نیز آلوده می‌کردند که تلاش‌ها و پیگیری‌های شبانه‌روزی این مشکل امروز تقریبا حل شده است.

حاشیه شهر نیز از نظر زیرساخت وضعیت مناسبی نداشت و در برخی نقاط ورود فاضلاب به منابع آب شرب و بوی تعفن داشتیم که کارهای خوبی نیز در آن‌جا انجام شد و علاوه بر مدرنیره کردن چاه‌ها انشعابات زیادی ایجاد شد. از سوی یک موسسه خیریه نیز قرار شد قبوض آب افراد بی‌بضاعت پرداخت شود که بعدا این موضوع بعنوان یک مصوبه در هیئت مدیره شرکت آبفا مطرح شد قرار شد مبلغی بعنوان کمک به این افراد درنظر گرفته شود که این موضوع نیز از کارهای خوبی بود که انجام شد.

*مشکلاتی که درحال حاضر در حاشیه شهر وجود دارد چیست؟

شبکه فرسوده آب‌وفاضلاب در حاشیه شهر علاوه بر اتلاف منابع آبی، می‌تواند باعث آلودگی آب هم شود و کیفیت آب را تنزل دهد.بنابراین شبکه فرسوده باید اصلاح شود

*در بعضی از مناطق، هزینه طرح اگو از شهروندان گرفته شده‌است اما هنوز طرح ایجاد نشده است.

بله هزینه طبق قانون گرفته می‌شود اما طبق برنامه‌ریزی، این طرح باید منطقه به منطقه پیش برود و اینطور نیست هرکس هزینه را پرداخت کرده است بلافاصله طرح اگو برای وی ایجاد شود.

*بعضا دیده شده است در بعضی کوچه‌های شهر برای اجرای طرح، کوچه و خیابان چندین بار اقدام به کنده‌کاری می‌کنند، دلیل آن چیست؟

متاسفانه برخی از شهروندان در زمان اجرای طرح، همکاری لازم را انجام نمی‌دهند و بعداز پایان عملیات عمرانی اقدام به پرداخت هزینه‌ها می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که عملیات عمرانی مجددا تکرار شود.

 

گزارشی از صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *