15میلیون مترکعب صرفه‌جویی آب با رعایت الگوی مصرف

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: اگر تمامی مشترکین الگوی مصرف را رعایت کنند، نزدیک به 15 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در تولید آب خواهیم داشت که به اندازه آب تولیدی از 83 حلقه چاه صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش روزنامه اتفاقیه، محمد دانشگر در نشستی با اصحاب رسانه با بیان این که در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و 500 هزار نفر تحت پوشش شرکت قرار دارند گفت: 92 درصد جمعیت روستایی استان در بیش از 2 هزار و 400 روستا، تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گفت: حدود 27 درصد جمعیت استان در روستاها سکونت دارند که اگر جمعیت شهرستان‌های مشهد و سبزوار را در نظر نگیریم، بیش از 50 درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند؛ همچنین در تعدادی از شهرستان‌ها جمعیت روستایی بیش از 80 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد که نشان دهنده وسعت کار شرکت است.

دانشگر گفت: در سال گذشته با استفاده از منابع ملی و استانی، شرکت اقدام به اجرای 1400 کیلومتر عملیات لوله‌گذاری و حفر 115 حلقه چاه کرده است؛ همچنین در استان افزایش 30 هزار مترمکعبی ظرفیت مخازن آب شرب را داشته‌ایم که با توجه به این اقدامات بیش از 204 هزار نفر در 284 روستای استان از نعمت آب آشامیدنی لوله‌کشی سالم و باکیفیت برخوردار شدند.

دانشگر با اشاره به اهمیت بحث کیفیت آب شرب تحویلی به مردم روستاهای استان برای شرکت تصریح کرد: وظیفه سنگین شرکت در حوزه خدمات رسانی با توجه به بحث خشکسالی این است که کیفیت آب توزیع شده در بین مشترکین روستایی باید در استانداردهای تعریف شده باشد؛ با توجه به فشار حداکثری که بر این منابع وارد می‌شود کیفیت آب برداشت شده از منابع آبی استان و آلودگی‌های این منابع دچار تغییرات شده است.

وی ادامه داد: در این راستا با استفاده از 24 آزمایشگاه کنترل کیفیت در قالب آزمایشگاه‌های متعدد برای بررسی همه جانبه پارامترهای مختلف تاثیرگزار بر کیفیت آب، تعداد 105 پارامتر برای آب شرب مصرفی در روستاهای استان اندازه‌گیری می‌شود و کیفیت آن به طور مستمر مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ از این رو است که شرکت در 5 سال گذشته همواره رتبه اول را در بین شرکت های آب و فاضلاب کشور داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی تصریح کرد: بر اساس گزارشات مراکز بهداشت که بر کیفیت آب شرب روستاهای استان نظارت مستمر دارند، متوسط درصد مطلوبیت کلر باقیمانده برای استان 98 درصد است که این شاخص برای کشور 96 درصد می‌باشد؛ همچنین متوسط مطلوبیت میکروبی آب شرب روستایی خراسان رضوی 98 درصد بوده که این میزان برای کشور 95 درصد است و در هر دو مورد عملکرد شرکت نسبت به شاخص کشوری بهتر بوده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی با اشاره به کاهش 2 درصدی تعداد مشترکین با مصرف بیش از 18 مترمکعب آب شرب در ماه گفت: با مجموع اقدامات انجام شده در روستاهای استان طی سال گذشته، تعداد مشترکینی که در روز بیش از 150 لیتر آب مصرف می‌کنند از 28 درصد به 26 درصد در استان کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: اگر تمامی مشترکین الگوی مصرف را رعایت کنند، نزدیک به 15 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در تولید آب خواهیم داشت که به اندازه آب تولیدی از 83 حلقه چاه صرفه‌جویی می‌شود.

دانشگر با بیان این که خشکسالی در استان، کاهش منابع آبی و هم تغییر کیفیت این منابع را به دنبال داشته افزود: برای رفع این کمبودها و تأمین آب شرب با کیفیت، در حال حاضر 408 روستای استان با تانکر سیار آبرسانی می شوند که از این تعداد آب شرب 253 روستا به صورت مستمر با استفاده از تانکر تأمین می‌شود.

وی گفت: تاکنون 24 دستگاه آب شیرین کن در روستاهای استان و عمدتا در شهرستان‌های خواف، بجستان، تربت‌حیدریه، گناباد و سرخس نصب شده است؛ همچنین پیش‌بینی شده است تا در سال 96 تعداد 21 دستگاه دیگر در روستاهای استان نصب شود تا با استفاده از این ظرفیت از تعداد روستاهایی که با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند کاسته شود.

 

سرویس ویژه اتفاقیه

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *