تمرکز تجارت خارجی خراسان رضوی بر هفت بازار جدید

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تمرکز حوزه تجارت خارجی این سازمان در سال جاری، ارتباط با هفت بازار جدید در کشورهای تایوان، ژاپن، چین، آلمان، استرالیا، ایتالیا و فرانسه است.

ناصر بهزاد افزود: تاکنون تمرکز خراسان رضوی در حوزه تجارت خارجی، مبتنی بر بازار کشورهای آسیای میانه بود و مقصد حجم عمده کالاهای صادراتی این استان را کشور های ترکمنستان و افغانستان تشکیل می داد.

وی اظهار کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی برخی کشورهای آسیای میانه و رویکرد جدید اقتصادی آنها، محدودیت هایی در صدور کالاهای ایرانی به آن کشورها بویژه افغانستان و ترکمنستان بوجود آمد.

وی گفت: حضور در بازارهای آسیای میانه تجربه گران سنگ برای خراسان رضوی است که نمی توان از این تجربه گذشت، اما با توجه به شرایط اقتصادی آن کشورها و محدودیت های ایجاد شده، شاید دیگر نتوان مانند گذشته بازار مطلوب و ایده آل در کشورهای آسیای میانه داشت.

بهزاد افزود: در این راستا جهت گیری تجاری – صادراتی استان به سوی کشورهای آسیای شرقی، آفریقایی و اروپایی بوده و به نظر می رسد فضای جدید برای توسعه تجارت خارجی استان ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: از سال گذشته تلاش شده است علاوه بر حفظ بازارهای آسیای میانه، شرایط برای ورود به بازارهای جدید فراهم شود که در این راستا بازار روسیه و بازار هنگ کنگ مورد توجه قرار گرفت.

وی با تاکید بر توسعه تجارت با هنگ کنگ در سال جاری گفت: در سال گذشته رشد صادرات خراسان رضوی به این کشور در مقایسه با سال 94، یکهزار و 600 درصد بوده که رقم بسیار مناسبی است و ایران را به سوی بازار چین هدایت خواهد کرد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: براساس برنامه ریزی انجام شده امسال هشت نمایشگاه با محوریت کالاهای ایرانی در کشورهای خارجی برگزار می شود که بخشی از آنها مربوط به بازارهای جدید می باشد.

وی بیان کرد: همچنین امسال در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی 10 هیات تجاری از خراسان رضوی به کشورهای خارجی اعزام و 10 هیات تجاری خارجی از سوی استان پذیرش خواهد شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال گذشته 14 هیات تجاری به خارج از کشور اعزام شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد افزایش داشت.

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *