ثبت 39 اثر تاریخی و ناملموس خراسان رضوی در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: ثبت آثار تاریخی این استان طی یک سال اخیر رکورد محسوب می‌شود و عملکرد خوبی را در حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی به نمایش گذاشته است.

صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، حسین زارع صفت با بیان این مطلب که در یک سال گذشته 39 اثر تاریخی و ناملموس خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، اظهار داشت: 18  اثر از این تعداد در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شده است.

او افزود: مهارت ساخت علم نیشابوری، فرهنگ عشایر در ابعاد مختلف، مهارت پخت شیشلیک شاندیز، مراسم چادرپوشان حسینه قنادیهای سبزوار، مراسم آیینی چشمارو و تنگلو سوری سبزوار و نیشابور، مراسم حیدری در خلیل آباد، دسته عزاداری بنی اسد خلیل آباد، مراسم کف زنی بایگ تربت حیدریه و شبیه خوانی شهر کندر خلیل آباد از مهمترین این آثار ثبت شده هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت:« 21 اثر غیرمنقول استان ظرف یک سال اخیر در فهرست آثار ملی ثبت شد که شامل بنا و محوطه تاریخی است.

او با اشاره به  ثبت ایستگاه راه آهن مشهد و بخشی از مسیر این راه آهن قدیمی در خراسان رضوی افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده، ثبت آثار تاریخی و معنوی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران ظرف یک سال اخیر رشد 70 درصدی داشته است.

گفتنی است تاکنون هزار و 541 اثر تاریخی شامل بنا، محوطه ،آثار منقول و میراث معنوی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

منبع: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *