جداشدن تجارت از صنعت

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به وزارت صنعت و معدن و وزارت بازرگانی گفت: حتما باید این تفکیک صورت گیرد؛ در غیر این صورت امکان ادامه این روند کنونی وجود نخواهد داشت.

محمدحسین روشنک با اشاره به رویکردهای موافقین و مخالفین تفکیک وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت افزود: برخی فکر می‌کنند اگر حوزه تجارت تضعیف شود، بخش صنعت تقویت می‌شود در حالی که این امر نتیجه‌ای برعکس خواهد داشت.

ادغام وزارتخانه‌ها، اشتباه بود

وی ادامه داد: اصولا ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی از ابتدا اشتباه بود و هزینه‌های زیادی برای کشور دربر داشت. یکی از اهداف ادغام این وزارتخانه‌ها کوچک‌تر کردن ساختار دولت بود اما امروز در عمل این اتفاق نیفتاده و این ادغام صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اضافه کرد: هدف دیگر این ادغام این بود که بیشتر به تولید و صنعت پرداخته شود در حالی که این مهم هم رخ نداده است. در حال حاضر قیمت تمام شده محصولات تولیدی به بیش از 3 برابر رسیده است. این طرح همچنین در جلوگیری از قاچاق و کنترل واردات غیرقانونی هم موفق نبوده است.

روشنک خاطرنشان کرد: به طور کلی خیلی‌ها از ابتدا مخالف ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی بودند. مساله تعرفه‌ها و کاهش آن یکی دیگر از دلایل این امر بود که باز هم با ادغام وزاتخانه‌ها محقق نشد. اگر امروز بدهکاری‌های معوقه سر به فلک می‌کشد، حاصل همین به هم ریختگی ناشی از ادغام بوده است.

وی تصریح کرد: یکی از علل عدم توفیق زیاد وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم تعدد وظایفی است که بر عهده این وزارتخانه قرار گرفته است. به عنوان نمونه هم مدیریت تعزیرات بر عهده این وزارتخانه است و از سوی دیگر باید از تولید حمایت کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه در حال حاضر استدلالات درستی برای این تفکیک‌ها وجود دارد، اظهار کرد: در این چند سال مسکن و عمران و آبادانی از بین رفته است و رکود بر بازار مسکن حکم فرماست که همه این‌ها نشان از عدم موفقیت طرح ادغام وزاتخانه‌ها دارد.

تجارت یک تخصص است

روشنک تصریح کرد: باید توجه داشت که تجارت یک تخصص است. در همین مدت گران شدن تولید یکی از مشلات اساسی تولیدکنندگان بوده است. این امر باعث افزایش دپوی کالا در انبارها شده است چون تجارت از کار افتاده است. تجارت و بازرگانی تخصص ویژه‌ای است. امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ کارنامه مثبتی ندارد. یکی از عمده‌ترین دلایل عدم توفیق این وزارتخانه همین بحث ادغام بوده است.

وی تاکید کرد: صنعت، معدن و تجارت مکمل هم هستند. این‌ها دو بال هستند که در بدنه دولت نشسته است. این دو بال قدرت حرکت به اقتصاد می‌دهد. دلیل اینکه ما در بازار خارجی موفق نیستیم این است که ما بازرگان قوی نداریم تا بتواند برندهای قوی تولید کند. ادامه این ادغام شرایط را بدتر می‌کند و باید مجلس در این خصوص تصمیم درست را بگیرد. بیشترین ضرر در ادغام وزاتخانه‌ها متوجه تولید به خصوص تولید صنعتی بوده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *