ارزیابی عملکرد مدیران مناطق برمبنای سند برش منطقه ای

شهردار مشهد گفت: سند برش منطقه‌ای مبنای عملکرد مدیران و میثاق است و ارزیابی عملکرد مدیران مناطق براساس این سند انجام خواهد شد. به گزارش صبح امروز محمدرضا کلائی با بیان این مطلب در آیین رونمایی از سند برش منطقه‌ای برنامه میان مدت 1397-1400 که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: در جلسات با مناطق پیوست‌های برش منطقه‌ای را استفاده می‌کنم و به مدیران مناطق تاکید جدی دارم که به همکاران خود تاکید کنند که میثاق ما برش منطقه‌ای است و باید در تمامی بازدیدها، جلسات و برنامه‌ریزی‌ها مدنظر قرار دهند. آنچه در این سند آمده است، محل قضاوت عملکرد مدیران است.
وی افزود: بابت اهتمام در موضوع تدوین و به نتیجه رساندن برش منطقه‌ای تشکر می‌کنم. برش منطقه‌ای مرجعی برای توجه به موضوعات مناطق و استفاده از آن مرجع برای شکل‌دهی به پیوند نظری و برنامه عملی مناطق فراهم کرده است.
شهردار مشهد در خصوص موضوع حریم نیز گفت: کار ذی‌قیمتی صورت گرفته و با پیگیری‌های مدیریت شهری و شورای شهر در خصوص موضوع پهنه‌بندی‌های حریم امید است کار به نتیجه برسد.
کلائی ابراز امیدواری کرد: تقسیم‌بندی فضایی حریم در دستور کار معاونت برنامه‌ریزی قرار گیرد و ابلاغ گردد. همچنین مشخص شود کدام بخش از حریم مدنظر مناطق است و ساختارهای نظارتی در حریم تقویت شود.
وی به برنامه‌ریزی در فرصت‌های پیرامونی شهر اشاره کرد و گفت: پیشران‌های کسب و کار و پیوند آن با برنامه بازآفرینی شهری کار خوبی است و مدیریت شهری نیز از آن حمایت می‌کند و شورا نیز این مهم را از اهداف جدی خود قرار داده است.

برش منطقه ای در راستای افزایش درصد تحقق برنامه عملیاتی شهرداری است

هم چنین بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: تدوین برنامه عملیاتی 97- 1400 شهرداری مشهد یکی از مهم ترین اولویت هایی شورای پنجم ازابتدای کار به حساب می آمد که در ابتدا برای تدوین آن با مشکلاتی مواجه بودیم.

وی ادامه داد: بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران در جلسات کمیسیون بودجه مطرح می کردند که آیا سند راهبردی شهر و یا سند راهبردی شهرداری وجود داردکه بر اساس آن برنامه عملیاتی تدوین شود ؟ البته پیش نویسی از این سند وجود داشت اما مدیریت شهری از نداشتن چنین سندی رنج می برد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: با این حال خیلی هم دستمان خالی نبود. تدوین 3 برنامه عملیاتی و پیش نویس سند راهبردی شهرداری باعث شد تا تدوین برنامه عملیاتی 97- 1400 شهرداری مشهد محقق شود.

وی با درخواست از مدیران مربوطه برای آغاز تدوین برنامه راهبردی شهر مشهد متذکرشد: سند برش منطقه ای برنامه میان مدت شهرداری مشهد به عنوان اولین الگو در کشور است و نمونه ای ندارد.

گندمی با بیان این که برای تحقق این برنامه عملیاتی، سهم صف شهرداری در ۱۳ منطقه مشخص شد که این امر در برنامه های قبلی وجود نداشت، یادآورشد: ادر همین راستا امروز ۱۳ برش منطقه ای برای ۱۳ منطقه شهرداری رونمایی می شود و به زودی برش سازمان ها و شرکتهای مرتبط مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه اندازه گیری میزان تحقق برنامه از دغدغه های بزرگ در تدوین این سند بود، تاکید کرد: به همین منظور مقرر شد داده ها به صورت سیستمی ارائه شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه تدوین برنامه عملیاتی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شهرداری مشهد از اولویت های شورای پنجم شهر بود ولی سند راهبردی برای شهر مشهد وجود نداشت، افزود: اجرای این برنامه باید در تمامی سطوحی مدیریتی و کارشناسی باید دغدغه باشد.

وی با بیان این که با همراهی شهرداران مناطق و کارشناسان موضوع جمع آوری و تحلیل داده ها باید با دقت انجام شود تا تحقق برنامه امکان پذیر باشد، تصریح کرد: آموزش برنامه و برقرار کردن پیوند بین برنامه و صف از مهمترین اصولی است که برای تحقق برنامه باید مورد توجه قرار گیرد

سند برش منطقه‌ای، رویکرد خوبی برای مدیریت بهتر در سطح مناطق به همراه دارد

هم چنین معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: ساختار برش منطقه‌ای مفهوم ‌هایی از برنامه کل نیست بلکه تدوین چشم‌انداز مجزایی برای تدوین پروژه‌های محرک منطقه، میثاق جدید در منطقه و الگویی جدید از هر منطقه محسوب می‌شود.
شهریال آل شیخ اظهار داشت: برش منطقه‌ای انتخاب و مدیریت را در مناطق موثرتر می‌کند و ساختار منطقه را برای هم‌آوایی بیشتر منطقه برای تحقق بیشتر پروژه‌ها و اهداف محقق می‌کند.
وی با بیان اینکه برش منطقه‌ای مرتبط به زیرساخت‌های فکری و نرم شهر است، افزود: فقدان این موضوع در عملکردهای مختلف شهری و مدیریتی به شدت دیده می‌شد و خوشبختانه ما به غیر از تدوین برنامه عملکرد چهارساله شهر در مدل جدیدی از برنامه‌ریزی ساختاری، برش منطقه‌ای را به برنامه اضافه کردیم.
آل‌شیخ ادامه داد: در تدوین این ساختار، اسناد بالادست را مدنظر قرار دادیم که شامل طرح‌های جامع، تفصیلی و دیگر طرح‌های مرتبط در این حوزه بوده است و شاخص‌هایی را برای سیستم تدوین کردیم که به صورت لحظه‌ای قابل رصد است و سنجه‌های ما به صورت ثبتی و قطعی و سیستمی است.
وی تصریح کرد: اینکه ما برنامه عملیاتی با شاخص‌های ثبتی داریم دست ما را باز گذاشته است که نظام ارزیابی عملکرد را به پیشرفت برنامه متصل کنیم.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد با بیان اینکه سند برش منطقه‌ای، الگویی است که در کشور ما در سطح منطقه پیاده نشده است و اولین بار است که پیشنهاد می‌شود، گفت: براساس برش منطقه‌ای، مدیران مناطق سندی را در اختیار دارند که می‌توانند وضعیت ها، اهداف و بودجه‌های مرتبط با منطقه را از ستاد مطالبه کنند و امیدواریم این سند رویکرد خوبی برای مدیریت بهتر در سطح مناطق ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه تدوین برنامه عملکردی چهارساله و سندهای مرتبط توسط کارشناسانی از بدنه شهرداری صورت گرفته است، گفت: بدنه شهرداری مشهد از لحاظ تخصصی به این بلوغ رسیده است که می‌تواند برنامه‌های مرتبط با خود را تدوین کند و اینگونه برنامه‌ها که از جنس اجرایی و تحقق‌پذیر است به توان فنی مجموعه بر می‌گردد.
آل شیخ خاطرنشان کرد: در آستانه افتتاح اولین شهرداری الکترونیک هستیم که پایلوت در شهرداری منطقه 12 شروع شده است و گام مهمی در دولت الکترونیک کشور خواهد بود که در کیفیت و سرعت پاسخگویی تاثیر گذار است.
وی به معرفی کتاب دانشنامه روستاهای حریم مشهد اشاره کرد و افزود: بعد از ابلاغ طرح جامع مشهد حریم مشهد به سه برابر افزایش پیدا کرد و پایه دانشی نسبت به حریم و روستاهای حریم نداشتیم و بر همین اساس دانش‌نامه روستاهای حریم به صورت کامل تدوین شد و اشراف اطلاعاتی کامل به وضعیت حریم به صورت دانش‌نامه باز در فضای اینترنی قرار داده شده و امکان توسعه وجود دارد.
آل‌شیخ ادامه داد: مردم می‌تواند اطلاعات خود را از محل زندگی و شهرشان برروی دانش‌نامه باز موجود در فضای اینترنی بارگذاری کنند که این امر ایجاد هویت و دلبستگی مردم به محیط زندگی خود را در پی خواهد داشت.
گفتنی است در پایان این مراسم از سند برش منطقه ای برنامه میان مدت 1397_1400 به همراه معرفی کتاب دانشنامه روستاهای حریم کلانشهر مشهد و کتاب چالش ها و فرصت های فراروی سکونتگاه های روستایی حریم کلان شهر مشهد رونمایی شد.

علی نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *