مثلث اقتصادی استاندار در بوته نقد بهارستانی‌ها

نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک با استاندار ضمن اعلام نظرات خود، از طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی حمایت کردند.

رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در نشست مشترک اعضای مجمع با استاندار اظهار کرد: رویکرد آقای رزم حسینی در حوزه اقتصاد مقاومتی قابل تقدیر است و امیدواریم نتایج ملموسی در زندگی مردم داشته باشد.
حمید بنایی افزود: تاکنون اقدامات خوبی توسط معین های اقتصاد مقاومتی انجام گرفته است اما برای اطلاع مردم باید گزارش هایی از نتایج این اقدامات منتشر شود.
محمود نگهبان سلامی، نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در حوزه مثلث توسعه اقتصادی هم کارهای خوبی انجام شده است اما انتظار می رود که مشکلات اساسی استان توسط بخش خصوصی پیگیری شود که یکی از آن ها تامین آب مورد نیاز صنایع است.
بهروز بنیادی، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه گفت: باید مراقبت های لازم انجام گیرد تا در نتیجه اجرای مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، از مشکلات سایر حوزه ها غفلت نشود.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در مدل توسعه اقتصادی که در قلعه گنج اجرایی شد، بر اساس ظرفیت های مهارتی و سرمایه هر شخص، یک مشارکت اقتصادی تعریف شده و یک استارتاپ شکل می گیرد.
سید امیرحسین قاضی زاده افزود: درخواست داریم که مراقبت های لازم انجام گیرد تا شرکت های بزرگ کارهای خود را با کمک دستگاه های اجرایی پیش نبرند.
عبدالله حاتمیان، نماینده درگز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در جلسات مربوط به الگوی مثلث توسعه اقتصادی در شهرستان ها نمایندگان مجلس را دعوت کنید تا حضور داشته و در جریان تصمیمات باشند.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه گفت: مدل توسعه استاندار خراسان رضوی ما را امیدوار کرده است و امید دارم که دوره آقای رزم حسینی یکی از دوره های طلایی استان ما خواهد شد.
حجت الاسلام بحرینی افزود: از نظر نمایندگان برای تکمیل طرح مثلث توسعه اقتصادی باید استفاده شود. اگر به این موضوع توجه نشود، ممکن است تلاش ها در این زمینه بی نتیجه باقی بماند.
نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی هم گفت: اگر لازم است موضوعات و مسائل استان در کمیسیون های مجلس بررسی شود، با نمایندگان مجلس در میان بگذارید تا پیگیری لازم را انجام دهیم.
هاجر چنارانی افزود: بر سر راه معین اقتصاد مقاومتی شهرستان فیروزه مشکلات عدیده ای ایجاد شده است. دنیا بر محور اقتصاد گردشگری می چرخد اما برخی بر سر راه سرمایه گذاری در این حوزه سنگ اندازی می کنند.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: بنای همه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی حمایت جدی از طرح اقتصادی آقای استاندار است چرا که اولویت اصلی را به اقتصاد مقاومتی داده اند.
جواد کریمی قدوسی افزود: در همه حوزه ها مشکلات عدیده ای وجود دارد و تمرکز بر حوزه اقتصادی نباید باعث غفلت از مشکلات دیگر بخش ها شود.
وی با بیان اینکه مبنای تمام تصمیمات مسئولان باید قانون باشد، ادامه داد: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که پس از اتمام دوره فعالیت آقای رزم حسینی، امکان ادامه اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی توسط مدیران آینده وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی حرکتی ارزشمند و روحیه حضرتعالی قابل تمجید است چرا که التهابات سیاسی را کاهش می دهد اما متناسب با وضعیت خراسان رضوی باید با شرایط تطبیق پیدا کند.
نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی هم گفت: گفتمان اقتصادی آقای استاندار فضای استان را از ناامیدی خارج کرده است اما برای تحقق کامل اهداف مدنظر باید مراقبت های لازم انجام گیرد.
حسین مقصودی افزود: پیشنهاد می کنم که یک کنرسیوم تشکیل شود تا در حاشیه شهرهای بزرگ و در اراضی متعلق به منابع طبیعی شهرک های اقماری ایجاد گردد تا از تصرف زمین ها جلوگیری شود.
رمضانعلی سبحانی فر، دیگر نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه تصریح کرد: از پاسخگویی آقای استاندار درباره موضوعات مختلف به ویژه مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی صمیمانه تشکر می کنم و امیدوارم همین روال تداوم پیدا کند.

برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان مجلس به همگرایی بیشتر در استان کمک می‌کند

استاندار خراسان رضوی گفت: برگزاری جلسات مشترک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به همگرایی در استان کمک می کند.

علی‌رضا رزم‌حسینی در حاشیه نشست مشترک نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با استاندار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشخبتانه امروز جلسه بسیار خوبی با حضور نمایندگان برگزار و مطابق برنامه ریزی قبلی با رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی، برخی مسائل استان مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در جلسه امروز گزارشی از موضوعات اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و اقدامات انجام گرفته در زمینه تحقق سیاست های الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی توسط معاونین استانداری ارائه شد.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه نمایندگان مجلس هم در جلسه مذکور مشکلات حوزه های انتخابیه و نقطه نظرات خود را درباره مسائل استان مطرح کردند، ادامه داد: مباحث مطرح شده را دسته بندی خواهیم داد تا توسط بخش های مربوطه در سطح استانی و ملی پیگیری شود.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری جلسات مشترک به همگرایی در استان کمک می کند، بیان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم انتظارات درست و بحقی دارند که باید به دستگاه ها منتقل گردد؛ علاوه بر این مدیران اجرایی هم انتظاراتی دارند که باید با همراهی نمایندگان در سطح ملی پیگیری شود و در این جلسات امکان بیان آن ها فراهم می شود.
رزم حسینی گفت: برخی از نمایندگان استان در این جلسه، یک سری انتقادات هم مطرح کردند و به نظر می رسد که برای جلوگیری از بروز ذهنیت ها باید ارتباط بیشتری بین مدیران و نمایندگان برقرار شود.
استاندار خراسان رضوی درباره دستاوردهای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی هم گفت: تاکنون تفاهم نامه های 79 معین اقتصاد مقاومتی در استان به امضا رسیده است که از این تعداد 73 درصد در مرحله مطالعات و شناسایی ظرفیت های منطقه ای قرار دارند.
وی ادامه داد: متوسط مدت انعقاد قراردادها کمتر از 2 ماه است و برای ارزیابی عملکرد معین ها باید چند ماه دیگر منتظر ماند اما با این حال مرحله به مرحله گزارش اقدامات انجام شده را به مردم ارائه خواهیم داد.
رزم‌حسینی با اشاره به رصد اقدامات معین های توسعه اقتصادی توسط نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: جزئیات الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در اختیار تمامی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت تا در مدت 15 روز، نظرات نمایندگان جمع بندی شده و در طرح لحاظ شود.
وی گفت: قطعا طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی بدون اشکال نیست و برای تکمیل آن از هرگونه نظر تخصصی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی استقبال می کنیم.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی باید جایگزین دولت دیوان سالار شود، اظهار کرد: برای آنکه سیاست های الگوی مثلث توسعه به صورت مستمر اجرایی شده و با تغییر مدیران خللی در فرآیند اجرای این طرح ایجاد نشود، باید برنامه ریزی لازم انجام گیرد.
وی درباره درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای مصرفی مردم گفت: دستگاه های اجرایی استان اختیارات چندانی برای تنظیم بازار ندارند اما در عین حال تمام تلاش مان را در این زمینه انجام خواهیم داد.
رزم‌حسینی به ظرفیت قانون بودجه سال 98 برای تهاتر بدهی شهرداری ها به بانک ها با مطالبات از دولت هم اشاره کرد و گفت: شهرداری مشهد تنها شهرداری در کشور به شمار می رود که سال گذشته با همکاری معاونت عمرانی استانداری موفق به تهاتر 4400 میلیارد تومان از مطالبات خود با بدهی های بانکی شد.
برنامه ریزی برای ایجاد ۷۶ هزار فرصت شغلی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: تا مهرماه امسال حدود ۵ هزار میلیارد تومان پروژه بزرگ اقتصادی در شهرستان های استان به بهره برداری خواهد رسید.

علی رسولیان نیز در ادامه نشست مشترک نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با استاندار اظهار کرد: لازم می دانم از نمایندگان به دلیل همراهی شایسته در پیشبرد اهداف مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی تقدیر کنم چرا که گفتمان جدیدی را در استان ایجاد کرده است.
وی افزود: در شرایطی که با موجی از ناامیدی در بین مردم مواجه بودیم، الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی و برنامه ریزی ها برای بهبود معیشت خانوار با کمک معین های توسعه گرا، سطح امید را در بین اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان افزایش داده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون با 79 معین اقتصاد مقاومتی تفاهم نامه همکاری منعقد شده است، ادامه داد: در قالب مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، مسئولیت توسعه مناطق 12 گانه استان به شرکت های موفق شهرستانی، استانی و سازمان های مهم ملی واگذار شده است.
وی گفت: 40 معین اقتصاد مقاومتی دیگر هم شناسایی شده اند که در صورت عدم تمایل هر یک از معین های فعلی برای ادامه کار یا نداشتن صلاحیت برای مشارکت در مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی، جایگزین خواهند شد.
رسولیان با بیان اینکه معین های اقتصاد مقاومتی به صورت کاملا داوطلبانه مسئولیت توسعه استان را برعهده گرفته اند، اظهار کرد: وظایف معین ها در زمینه شناسایی ظرفیت های منطقه ای، برگزاری دوره های آموزش کسب و کار و بسترسازی برای ورود تسهیل گران در قالب یک دستورالعمل تعریف شده است.
وی بیان کرد: برای آنکه مشارکت مردم را هم در طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی داشته باشیم، نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان تشکیل شده است و به صورت روزانه مسائل مربوط به معین ها توسط این نهاد پیگیری می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: 747 تفاهم نامه سرمایه گذاری هم به ارزش 38 هزار میلیارد تومان در شهرستان ها توسط ارکان حاکمیت و متقاضیان سرمایه گذاری به امضا رسیده است که با اجرای آن ها 76 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، از تدوین برنامه عملیاتی حوزه اقتصادی استان در سال 98 خبر داد و گفت: بر اساس این برنامه که متناسب با برنامه ششم توسعه کشور تدوین شده است، حجم صادرات غیرنفتی استان باید به 2 میلیارد و 300 میلیون دلار و میزان جذب سرمایه گذاری خارجی به 180 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی برسد.
رسولیان بیان کرد: بر اساس برنامه عملیاتی حوزه اقتصادی، در سال جاری باید 76 هزار و 799 فرصت شغلی ایجاد شود و نرخ بیکاری استان به 8.5 درصد کاهش پیدا کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: سال گذشته 813 هزار میلیارد تومان خالص تسهیلات پرداختی توسط بانک ها بوده است که امسال این رقم بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته، باید به 15 هزار میلیارد تومان برسد.
وی با بیان اینکه در طی دو ماه ابتدای سال جاری رشد صادرات استان مطلوب بوده است، ادامه داد: تا مهرماه امسال حدود 5 هزار میلیارد تومان پروژه بزرگ اقتصادی در شهرستان های استان آماده بهره برداری خواهد شد.
 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *