از تاراج گیسوتا سلامت مو

بازار مو این روز‌ها بازار پررونق و شلوغی است، بازاری که با رواج اکستنشن (افزودن طول و حجم مو) در سال‌های اخیر داغ‌تر از همیشه شده است؛ آنقدر که پای آگهی‌های خرید و فروش مو از مغازه‌ها و آرایشگاه‌های کوچک و بزرگ سطح شهر به دنیای مجازی هم کشیده شده باشد و با یک جستجوی کوتاه در اینترنت بتوان به افرادی رسید که یا مو می‌خرند یا می‌فروشند!

تجارت مو در ایران، در ده سال گذشته به واسطه بالا گرفتن تب و تاب اکستنشن در میان زنان ایرانی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است.

ایران گرچه دستی در تولید موی مصنوعی ندارد اما در چند سال اخیر موج فروش موهای طبیعی در فضای مجازی رونق یافته و آگهی های فروش موی طبیعی روی سایت های درج آگهی به وفور یافت می شود. کافی است کلمه فروش موی طبیعی را در گوگل سرچ کنید تا چندین و چند آگهی فروش در آنها بیابید. 

تجارت مو در ایران، در ده سال گذشته به واسطه بالا گرفتن تب و تاب اکستنشن در میان زنان ایرانی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است. ایران گرچه دستی در تولید موی مصنوعی ندارد اما در چند سال اخیر موج فروش موهای طبیعی در فضای مجازی رونق یافته و آگهی های فروش موی طبیعی روی سایت های درج آگهی به وفور یافت می شود. کافی است کلمه فروش موی طبیعی را در گوگل سرچ کنید تا چندین و چند آگهی فروش در آنها بیابید. 

شاید اگر بدانید موهای شما چند صد هزار تومان یا چند میلیون تومان ارزش دارد، بعد از این هرگز موهایتان را بدون پول به دست آرایشگر نسپارید.

 آگهی های فروش موی طبیعی این را می گویند که موهای بلند شما می تواند بیش از 500 هزار تومان یا حتی بیشتر از اینها قیمت داشته باشد. 

 

با سر زدن به سایت‌ نیازمند‌های اینترنتی مانند شیپور یا دیوار یا برخی از پیچ‌های اینستاگرام با انبوه تبلیغات فروش مو مواجه خواهيد شد. در این سایت‌ها بسیاری از فروشنده‌های مو با عکس‌هایی از موهایی که گاه بافته شده و به سقفی یا دیواری آویزان است و گاه با کشی ظریف بسته و روی گل‌ها و ترنج‌های قالی گذاشته و با کپشن‌های مانند «فروش موی طبیعی، بدون رنگ، بدون موخوره پرحجم و سالم با بالاترین قیمت به دلیل نیاز مالی شدید» یا «دانشجوی پول لازم، فروش موی دختر 18 ساله کاملا طبیعی، بلند و مراقبت شده، لطفا آقایان تماس نگیرند» و … دنبال جذب مشتری هستند.
گویا بعد از آگهی‌های فروش کلیه و پلاسمای خون و… حالا نوبت به فروش اینترنتی موی سر رسیده است. فشار اقتصادی گاهی سبب می‌شود کسی کلیه‌اش را برای فروش بگذارد و گاهی در قالب کوچک‌تر موهایش را! در واقع فروش مو را باید رونمایی از چهره جدید فقر دانست.در حالی که روز به روز به تعداد زنانی که گیسوان خود را به تیغ قیچی می‌سپارند، زیاد شده است، که اصطلاح «گیس بریده» در گذشته فحش محسوب می‌شد. در گذشته نه چندان دور آخرین حد تنبیه زنان بریدن گیسوانشان بود و وقتی زنی پا را از گلیم فراتر می‌گذاشت یا ناموس خانواده را خدشه‌دار می‌کرد به او گیس بریده می‌گفتند. زیرا گیس‌بریدگی یک نوع مجازات زن یا دختری بوده که قوانین سنتی طایفه و خانواده را زیر پا می‌گذاشت. اگر جانش را بر او می‌بخشیدند، طره‌ گیسوانش را با خنجر کین می‌بریدند به نشانه‌ رسوایی.

در پی خرید و فروش مو در آرایشگاه های زنانه و استفاده از این مو در قالب روش های زیبایی مانند اکستیشن به سراغ متخصص پوست  و مو و مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد رفتیم تا نظر ایشان را در این خصوص جویا شویم.

مدیر گروه پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز می‌کند: خرید واستفاده از موی دیگران می تواند موجب انتقال برخی از بیماریهای پوستی شود.

مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، در گفتگو با وب دا، با اشاره به اینکه موی فرد می تواند در عین اینکه ظاهر سالمی دارد حاوی برخی از عفونت های قارچی و یا انگل زنده شپش باشد، ابراز کرد: اضافه کردن موی سر یک فرد به فرد دیگر می تواند باعث انتقال بیماری شود که مشکلاتی برای فرد ایجاد می کند.

دکتر مسعود ملکی با بیان اینکه اصولا اکستیشن مو و مژه و کاشت ناخن در مواردی که فرد دچار بیماریهای پوستی و یا سوختگی شده است به بیمار کمک کند تا  ظاهر بهتری برخوردار شود، ابراز می‌کند: اما متاسفانه در این کار افراط هایی صورت گرفته و افرادی با ظاهر سالم اقدام به این اعمال زیبایی می کنند که مشکلی را برای آنها به همراه داشته است.

مدیر گروه پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه استفاده از چسب های مختلف برای متصل کردن مو، مژه و کاشت ناخن حساسیت های را با خود به همراه می آورد، توضیح می‌دهد: ترجیحا افرادی که چهره سالم، مو و ابرو مناسبی دارند کمتر از اعمال زیبایی استفاده کنند چرا که هر کدام از این اعمال خطراتی را برای سلامتی فرد می تواند به همراه داشته باشد.

دکتر ملکی با بیان اینکه علاوه براین افرادی که در فصل تابستان از استخرهای شنا استفاده می کنند باید مراقب خشکی پوست خود باشند، بیان کرد: برای پیشگیری از عفونت به آب استخرها کلر اضافه می شود که این آب می تواند ضمن خشکی پوست و تغییر رنگ مو، مشکلاتی را برای تنفس و چشم افراد به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بعضی از استخرهای شنا با سیستم ازون نظافت می شود که بهتر است عموم مردم از این استخرها استفاده کنند، بیان می‌کند: افرادی که دچار خشکی پوست شدید هستند، قبل و بعد از استفاده از استخر از کرم های مرطوب کننده و لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنند ضمن اینکه شوینده های استخرهای شنا درصد زیادی باعث خشکی پوست می شوند از همین رو بهتر است بعد از استفاده از استخر از شامپوی کرمدار استفاده شود.

مدیر گروه پوست و مو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه احتمال ابتلا به عفونت های قارچی در استخرهای شنا وجود دارد، تبیین می‌کند: قارچ کف پا، زگیل پا و زگیل تناسلی از جمله بیماریهایی است که در سایه استفاده زیاد از استخرهای شنا ایجاد می شود.

آفتاب؛ مهم ترین عامل آسیب رسان به پوست

وی ادامه می‌دهد: شایع ترین سرطان در بین زنان و مردان، سرطان پوست است که با قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید ایجاد می شود؛ از همین رو افراد در ساعاتی مانند یک ساعت قبل از اذان ظهر و دو ساعت بعد از اذان ظهر در معرض آفتاب شدید نباشند .

دکتر ملکی با اشاره به اینکه شدت اشعه ماورای بنفش در فصل تابستان بیشتر از هر فصل دیگری است، عنوان می‌کند: در شهرهایی مثل شهرکرد که فاصله زمین تا سطح دریا زیاد است و بام کشور محسوب می شوند به دلیل ضررهای اشعه ماورای بنفش سرطان پوست در این شهر شایع تر از بقیه کشور است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان ، دامداران و ماهیگیران نیز در معرض نور افتاب هستند باید در ساعاتی که اشعه افتاب شدیدتر است یا از منزل بیرون نیایند و یا اینکه با نقاب، کلاه افتاب گیر و یا لوسیون ضد افتاب از پوست خود محافظت کنند، ابراز می‌کند: بیماریهایی نیز به دلیل آفتاب ایجاد یا تشدید می شود که به عنوان  مثال می توان به کهیرهایی که بر اثر نور افتاب ایجاد می شود و یا بیماریهای فوتودرماتوز که در برابرافتاب بدتر می شود، اشاره کرد.

خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *