انتصابی بدون مشورت با احزاب

نماینده سابق مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: احزاب در کشور ما هیچ جایگاهی ندارند و به نظرات و دیدگاه های آنها کسی توجه نمی کند.

جواد آرین منش در خصوص انتصاب فرماندار مشهد با حکم وزیر کشور افزود: تا به حال در سالهای پس از پیروزی انقلاب هیچ مرجعی نظری در رابطه با انتخاب مدیران حتی مدیران سیاسی از احزاب نگرفته و انتخاب استانداران و فرمانداران با مشورت احزاب نبوده است.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه شخص محمد رضا هاشمی در دوران خدمت با عنوان معاون سیاسی استانداری قم عملکردی مثبت در تعامل با جریان های سیاسی و فرهنگی داشته است بیان کرد: آقای هاشمی در شیروان خدمت کرده اند یا اصالتا شیروانی هستند و جزو نیروهای مورد حمایت شخص وزیر کشور بوده اند.همچنین ایشان گزینه استانداری گرگان نیز بودند که با مخالفت نمایندگان استان مواجه شد.

عضو حزب مؤتلفه  اسلامی در رابطه با انتصاب فرماندار جدید مشهد اضافه کرد: ایشان بیشتر به جریان اعتدال نزدیک هستند.همچنین اگر در اردوگاه اصولگرایان تعریف شوند، آدمی معقول و مناسبی هستند برای برگزاری انتخاباتی بی طرفانه.اصولگرایان یک دست تلقی نمی شوند. در اصولگرایی چهره های تندرو و افراطی داریم تا نیروهای نزدیک به دولت. ایشان از نوع نزدیک به سلیقه شخصیت هایی چون لاریجانی و رحمانی فضلی هستند.

وی ادامه داد: همواره استان خراسان در انتخاب استانداران و فرمانداران مرکز استان جزو آخرین ها بوده است. در طول دوره های گذشته مدت طولانی به دلیل نا هماهنگی ها و عدم اسنجام بین مسئولان استان، استانداری و فرمانداری ها با سرپرست اداره شده‌است. عدم وجود مدیر، بلاتکلیفی به همراه دارد و سرپرست قدرت برنامه ریزی و سازماندهی نیروها را ندارد.مشهد نیز چند ماه با سرپرست اداره شد و فرمانداری ها باید خود را برای برگزاری یکی از خطیرترین انتخابات کشور که در شرایط بحرانی و ویژه از لحاظ اقتصادی آماده کنند. آقای هاشمی در معاونت سیاسی یک استان مشغول به کار بودند، لذا من به ایشان خوشبین هستم.

نظر اصلاح طلبان در انتخاب فرماندار لحاظ نشد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: چند جلسه به صورت رسمی برگزار شد که بحث انتخاب فرماندار در آنجا طرح گردید و دوستان ما تأکید داشتند با توجه به تجربه های خوب آقای خوش نیت و رشته متناسب و اینکه ایشان فردی هستند که به امانت داری قبولشان دارند، به عنوان فرماندار بیشتر به صلاح هستند. اما متأسفانه نظرات اصلاح طلبان لحاظ نشد و فردی که به مجموعه از نظر سیاسی نزدیک تر است انتخاب گردید.

محمد علی گندمی در رابطه با سابقه محمد رضا هاشمی افزود: آقای هاشمی در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نزاد نیز فرماندار قوشخانه بودند و همچنین اصالتا شیروانی هستند. ایشان در ستادهای اصولگرایان در شیروان فعالیت داشتند و از تجربه کافی برای فرمانداری کلان شهری مثل مشهد برخوردار نمی باشند.

وی اذعان کرد: بسیاری از کسانی که توسط وزارت کشور منصوب شدند از حوزه شیروان هستند. عمده منصوبین کسانی هستند که در دوره نمایندگی رحمانی فضلی در ستادهای ایشان فعالیت داشتند و شناخت افراد توسط ایشان از این جهت است. خود ایشان هم نهایتا اصولگرا هستند و افرادشان جزو تیم تند اصولگرا. متأسفانه به افرادی که فکر و برنامه دارند بی توجهی می شود و افرادی با سوابق اندک از یک شهرستان چون وزیر خواستگاهش آنجا بوده در شهری چون مشهد منصوب می شوند.

این فعال سیاسی با ابراز نگرانی برای انتخابات پیش رو و انتخابات 1400 ادامه داد: ما نگران هستیم اتفاقات انتخابات دوره قبل مجلس رخ دهد و این امر عاملی برای زدگی و عدم شرکت افراد شود. چرا که جمع بندی‌ها با اکثریت خواست مردم هماهنگ نیست. اصلاح طلبان نیز خواستی جز خواست مردم ندارند ولی متأسفانه توجهی به این خواسته‌ها نمی شود. نظر من تا قبل از آمدن آقایان این بود که اینها تیمی هستند که با سناریویی مشخص آمده اند و توجهی به نظرات اصلاح طلبان نخواهند کرد. ما نمی توانیم توقع داشته باشیم از کسی که اصولگرا است و همراهی با دولت نداشته بیاید و نظرات دولت را پیاده کند. مشهد شهری است که به خیلی از نقاط کشور نیرو صادرکرده است، چرا نیروهای داخل مشهد از شهرهایی خاص باشد، این مایهنگرانیست.

گندمی در رابطه با تأثیر این انتصاب بر انتخابات پیش رو بخصوص برای اصلاح طلبان افزود: نمی توان پیش داوری کرد اما آنچه که مسلم است، این انتصاب نتوانسته اعتماد اصلاح طلبان را جلب بکند و فردی منصوب شده است که اصلاح طلبان ایشان را قبول نداشته و یا نمی شناختند، این طبیعیست که نگرانی ها افزایش یافته است. وقتی مقایسه می کنیم با آقای نوروزیان علارقم اینکه هیچ گرایش سیاسی به معنای تشکیلات سیاسی ندارند، ولی فردی قانون گرا و اصلاح طلب به معنای اینکه باید اصلاحات انجام شود در جامعه بودند تا جامعه بتواند به اهداف عالی خود که برایشان انقلاب شده برسد. آقای نوروزیان اعتماد مردم را جلب کرد و از ایشان به نیکی یاد می‌شود حتی کسانی که از ایشان جواب رد گرفته اند. این دوستانی که هستند تا الان کمتر جلسه تشکیلاتی و حزبی داشتند و چیزی به نام حامیان دولت و اصلاح طلبی را خیلی به رسمیت نمی شناسند و با تفکری خاص آمده اند.

این انتصابات نمی تواند شایسته سالاری و خواست مردم را نمایندگی کند.نمی تواند به روند انقلاب کمک کند تا قدمی رو به جلو برداشته شود.با این انتصاب ما نگرانیم همان قضایای دوره قبلی انتخابات مجلس تکرار شود.بخش دلسوز اصلاح طلبان می خواهند که حاکمیت مردمی شود از نوخبگان استفاده بشه، این قوم سالاری، شهرستان سالاری و ستاد سالاری که هرکس در ستاد هر کس بوده ولو اینکه در ستاد پوستر نصب می کرده است مسئولیت بگیرد.

اگر به نکات مشترک دو گفت‌وگو اندکی با تامل بنگریم اولین نکته قابل توجه اشاره دو جریان به عدم مشورت جویی از احزاب در انتخاب مدیران سیاسی‌است و نکته دوم نحوه انتخابی است که شائبه قدیمی را درباره انتخاب‌های رحمانی فضلی از شهرستان خاص به همراه دارد. نکته‌ای که در انتخاب‌های دیگر این وزیر کشور هم هیاهو به‌پا کرده بود.

سرویس سیاسی

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *