بازآفرینی شهر در گرو مشارکت مردم

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این باره گفت: محدوده مصوب سکونتگاه‌های غیررسمی در این استان پنج هزار و ۶۳۶ هکتار و شهرهای دارای محدوده مصوب، هفت شهر با ۱۱۴ محله و سهم خراسان رضوی از کل سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور ۱۰ درصد است.

محمدرضا اخوان عبداللهیان افزود: محدوده مصوب بافت‌های فرسوده و ناکارآمد خراسان رضوی نیز ۱۱۷ محله با چهار هزار و ۸۹۱ هکتار در ۳۱ شهر استان است که سهم خراسان رضوی از کل بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را در کشور ۷.۸ درصد نشان می‌دهد.

وی سهم خراسان رضوی را از طرح بازآفرینی شهری در کشور ۶.۵ درصد ذکر و بیان کرد: ۳۱ شهر با ۱۱۷ محله در مساحت ۵۲ هزار و ۸۴۵ هکتار هدف طرح بازآفرینی شهری در خراسان رضوی قرار گرفته‌اند که از این تعداد، طرح بازآفرینی در ۵۸ محله با ۹ هزار و ۲۰۲ هکتار تا سال ۱۴۰۰ باید انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: محدوده مصوب بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در مشهد نیز ۲ هزار و ۲۹۲ هکتار و این شهر سومین شهر از نظر مساحت بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در کشور است. هم اینک در اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری بازسازی ۳۴ محله فرسوده در شهرهای مشهد، تربت حیدریه، کاشمر، نیشابور، سبزوار و گناباد در حال اجرا است.

وی گفت: پروژه‌های تعریف شده در این محلات شامل ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی، ۳۷ پروژه روبنایی، ۲۳ پروژه زیربنایی، سه پروژه تملک، چهار پروژه طرح بازآفرینی و هفت پروژه توانمند سازی و میانگین پیشرفت آنها ۸۶ درصد است. از ابتدای سالهای۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ مبلغ یک هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال برای طرح بازآفرینی شهری در خراسان رضوی جذب شد.

اخوان افزود: بازآفرینی شهری و بازسازی بافت‌های ناکارآمد در قالب اقدام مشترک توسط چندین دستگاه اجرایی و با ترکیبی از فعالیت‌های کالبدی و غیر کالبدی با رویکرد فرهنگی، اجتماعی و اجرایی انجام می‌شود. اقدام مشترک در محلات مورد هدف بازآفرینی شهری شامل هزار و ۸۵۵ پروژه در ۱۷ محله مشهد با اعتبار ۱۱ هزار و ۳۰ میلیارد ریال، ۸۹ پروژه در ۲ محله تربت حیدریه با اعتبار ۴۷ میلیارد ریال، ۶۷ پروژه در سه محله سبزوار با اعتبار ۱۹۹ میلیارد ریال و ۷۷ پروژه در ۲ محله نیشابور با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال است.

وی ۱۰۹ پروژه در چهار محله کاشمر با اعتبار هزار و ۴۵۹ میلیارد ریال، ۵۵ پروژه در سه محله گناباد با اعتبار ۸۳ میلیارد ریال، ۱۸۲ پروژه در ۹ محله خلیل آباد با اعتبار ۵۹۹ میلیارد ریال و ۱۶۷ پروژه در ۱۰ محله بردسکن با اعتبار ۵۲۰ میلیارد ریال را از دیگر پروژه‌های در حال اجرا در قالب برنامه اقدام مشترک برشمرد. زمین مورد نظر برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی در محلات با معرفی دستگاه بهره بردار و در صورت داشتن کاربری مناسب با تصویب در کمیسیون ماده ۵ تأمین می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: هشت دستگاه بهره بردار شامل شهرداری، اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، شرکت آب و فاضلاب شهری، شرکت توزیع نیروی برق شهرستان، شرکت آب منطقه‌ای، نهاد کتابخانه های عمومی، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در اجرای پروژه‌های بازآفرینی و تأمین زمین، تهیه طرح و اسناد مناقصه و ناظر مقیم با این اداره کل همکاری دارند.

* نیاز ۱۵۰ هزار میلیاردی

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر مشهد نیز در خصوص طرح‌های نوسازی بافتهای فرسوده گفت: ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای احیا و نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد در سطح این کلانشهر نیاز است.

احمد نوروزی افزود: مساحت بافت فرسوده این کلانشهر چهار هزار و ۲۹۰ هکتار است و بر این اساس ۶۶ محله در مشهد هدف اجرای طرح‌های بازآفرینی هستند.

وی ادامه داد: اجرای پروژه‌های نوسازی بافت ناکارآمد شهری بدون مشارکت شهروندان و جذب سرمایه از بخش خصوصی ممکن نیست. با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه شفاف سازی سعی داریم از مشارکت حداکثر مردم برای بهسازی و بازسازی محلات استفاده کنیم.

عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور اعتماد مردم به حاکمیت است، اعتمادسازی عمومی ضرورت نخست برای همبستگی در جامعه و رشد اقتصادی شهر است.

نوروزی افزود: شورای پنجم شهر مشهد تمام تلاش خود را برای بهبود سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران انجام داده و با هدف تزریق امید به شهر با همه دستگاه‌های تأثیرگذار تعامل دارد.

* کار در دست مردم باشد

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد نیزدر این بارهگفت: تا مشارکت واقعی مردم محقق نشود طرح‌های بازسازی بافت فرسوده و بازآفرینی شهری به نتیجه نخواهند رسید.

محمدهادی مهدی نیا افزود: باید مدیران شهری و دست اندرکاران این حوزه بپذیرند که مشارکت مردم در اجرای طرح‌های بازسازی و نوسازی ضرورتی انکارناپذیر است و می‌بایست با اعتمادسازی، مردم و ساکنان مناطق را تشویق به مشارکت در نوسازی این بافت‌ها کنند.

وی بر لزوم توجه به افزایش مشارکت مردمی در فرآیند بازآفرینی تاکید و بیان کرد: تجربه‌های مشابه در بسیاری از کشورهای پیشرفته نشان داده شرط موفقیت چنین طرح‌هایی همراهی و مشارکت مردم است. اگر از تعامل با مردم غافل شویم پروژه‌های ما با شکست روبرو خواهند شد.

عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: نیرو و ظرفیت‌های مردمی به مراتب بیشتر از تمامی منابع و امکانات بخش دولتی، اعم از دولت محلی و دولت ملی است. مردم را به عنوان ظرفیت نهفته باید به میدان بیاوریم، در هر عرصه‌ای که شاهد حضور مردم بودیم بسیاری از مشکلات حل و فصل شده است.

وی گفت: مدیریت شهری و دولت محلی در این زمینه باید نقش تسهیلگر را ایفا کنند تا کار در دست مردم باشد. همچنین بازآفرینی نیازمند همکاری میان بخشی است و وظیفه یک دستگاه و نهاد نیست و در فرایند تهیه طرح‌ها باید مشارکت مردم در اولویت قرار باشد. هم اکنون گفتمان دوگانه‌ای در این خصوص وجود دارد و به نوعی در بازسازی بافتهای فرسوده تک روی می‌شود و مشارکت واقعی مردم در بازسازی این بافت‌ها و بازآفرینی شهری وجود ندارد.

مهدی نیا افزود: بازآفرینی از موضوعات مورد توجه و تاکید شورای پنجم شهر مشهد است و امیدواریم گفت و گوهای کارشناسی و تخصصی در این حوزه منجر به توفیق طرح‌های بازآفرینی شهری و کاهش ضریب خطا شود.

سرویس در شهر

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *