اجرا شدن فاز دوم طرح تابستانی از اول تیرماه

رییس پلیس راهور استان خراسان رضوی گفت:  با تدبیر راهور استان بنا شده برای اجرای طرح تابستانی از تمام ظرفیت انتظامی شهرستان‌ها در حوزه امن ترافیک درون و برون شهری استفاده شود.

به گزارش روزنامه “صبح امروز” سرهنگ محمدباقر سلیمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح روز چهارشنبه در محل اداره راهنمایی رانندگی استان برگزار شد افزود: باتوجه به تدابیر پلیس راهوردر سال ۹۷ شاهد کاهش ۵درصدی تصادفات منجر به فوت در سطح استان خراسان بودیم .

 

وی با بیان اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی در ۲۹ شهرستان و ۵۲ شهر به صورت اقماری حضور دارد، تصریح کرد: اگر بخواهیم در این خصوص آمار دقیقی بیان کنیم می‌توانیم به وجود ۶۱ پارکینگ، ۵ هزار و ۳۹۶ کیلومتر معابر، ۳۰۹ میدان، ۱۰۱ دروبین ثبت تخلفات و ۳۹۲ دوربین  فعال نظارتی در معابر این استان اشاره کنیم.

سرهنگ سلیمی اظهار کرد: اگرچه در سال ۹۷ ما  افزایش ۹ درصدی تصادفات جرحی را داشته اما باید در نظر داشت این افزایش در ۷ سال گذشته با آهنگی رو به رشد مواجه بوده که در سه ماهه آخر سال گذشته با تعاملات خوب همه دستگاه‌هایذی‌ربط در این خصوص این روند افزایشی تصادفات جرحی مهارشد و هم‌اکنون میزان تصادفات جرحی در حال کاهش است.

وی ادامه داد: در زمینه شهرستان‌های موفق دربخش کاهش حوادث و تصادفات می‌توان به شهرستان‌های تربت جام، تربت‌حیدریه و گناباد اشاره کرد و سه شهرستان سبزوار، کاشمر و مشهد نیز در طول سال گذشته حادثه‌خیزترین شهرستان‌ها در زمینه تصادفات بودند.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی به در خصوص اقدامات کنترلی و اعمال قانون ابراز کرد: در کنترل تخلفات در سال ۹۷ ما ۵۱ درصد افزایش داشته‌ایم، همچنین، بیشترین تمرکز در ۶ ماهه دوم بر حوادث و تخلفات حادثه‌ساز بود، به طوری که شاهد افزایش ۱۰۴ درصدی در کنترل تخلفات حادثه‌ساز بودیم.

سلیمی عنوان کرد: در حوزه توقیف خودرو ۷۰۵۳ دستگاه خودرو در سال ۹۷ به علت ارتکاب به تخلفات حادثه‌ساز، نداشتن گواهینامه و برگه معاینه فنی.توقیف شدند و ۱۳ هزار وسیله نقلیه به خاطر پلاک مخدوش و ناخوانا مورد توقیف قرار گرفتند، همچنین، ۴۰۷ گواهینامه دارای نمره منفی شناسایی و برابر قانون این گواهینامه‌ها ضبط و توقیف شدند.

وی با اشاره به اینکه ۴۱۰ راننده تست مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر آنها مثبت شد، بیان کرد: گواهینامه تمامی این افراد برابر قانون ضبط شد، همچنین، ۷۳۸ راننده پرخطر با هماهنگی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه خراسان رضوی که تکرار تخلف رانندگی بی‌محابا داشتند و با سرعت بالای ۱۳۰ کیلومتر در معابر شهری اقدام به رانندگی کرده بودند شناسایی شدند، آنها برای شرکت در کلاس‌های آموزشی فراخوانده و حتی ۵ نفر آنها برای اقدامات تکمیلی به روانشناس معرفی شدند.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی به اقدامات پلیس در حوزه خدمات اشاره کرد و مطرح کرد: هم‌اکنون ۱۴۶ آموزشگاه رانندگی فعال در این استان داریم که امور ثبت‌نام و فرایند آموزش متقاضیان را انجام می‌دهند، به طوری‌که در سال ۹۷ ما شاهد صدور ۱۱۵ هزار گواهینامه جدید بودیم که در سال جاری نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۱۵ درصدی در این حوزه هستیم.

وی بیان کرد: در حوزه شماره‌گذاری که یکی از واحد‌های خدماتی پرمشتری ما است،۹۸۰ هزار شماره‌گذاری پلاک خودرو و ۲۰ هزار پلاک‌گذاری موتورسیکلت را داشته‌ایم.

سلیمی با بیان اینکه در طرح نوروزی مهم‌ترین بحث حوادث رانندگی است، تصریح کرد: خوشبختانه در طرح نوروزی سال ۹۸ با تلاش همه دستگاه‌ها و سازمان‌های حاضر در این طرح، ما شاهد کاهش ۳۸ درصدی حوادث رانندگی منجر به فوت در سطح معابر شهری استان بودیم .

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با بیان اینکه در مجموع حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه در ایام نوروز وارد مشهد  شده‌اند، اضافه کرد: ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو نیز آمار خودروهای خروجی از مشهد بوده است.

وی به سهم پلیس در اعمال قانون و کنترل ترافیک اشاره کرد و گفت: در ایام نوروز ما شاهد افزایش ۴۵ درصدی در حوزه کنترل تخلفات حادثه‌ساز بودیم، به طوری‌که یک هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو و یک هزار و ۷۴۰ دستگاه موتورسیکلت به علت ارتکاب به تخلفات حادثه‌ساز توقیف شدند.

سلیمی در خصوص آمار تخلفات و تصادفات سه ماهه اول سال ۹۸ افزود: خوشبختانه آهنگ کاهشی تصادفات ادامه دارد و ما هم اینک در زمینه وقوع تصادفات منجر به فوت شاهد کاهش ۳۰ درصدی آمار رسیده‌ایم، همچنین روند افزایش ۳ درصدی تصادفات جرحی نیز در سال جاری محار شد و هم‌اکنون به سمت کاهش در این حوزه نیز می‌رسیم.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی به طرح تابستانی پلیس اشاره کرد و اظهار کرد: فاز اولیه این طرح از ماه مبارک رمضان شروع شده و تا ۳۱ خرداد ماه ادامه دارد، مرحله اول این طرح از اول تیرماه با توجه به در پیش بودن ایام دهه کرامت وارد فاز جدید خود می‌شود و با توجه به در پیش بودن ایام محرم در نیمه دوم شهریور ماه ما حتما شاهد حضور گسترده زوار و مسافران در مشهد خواهیم بود، به همین دلیل این طرح اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد.

وی ابراز کرد: متاسفانه در تابستان سال گذشته ۱۲۴ نفر کشته ناشی از تصادفات در این داشتیم و برای جلوگیری و کاهش این آمار تمام این تصادفات را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دادیم، توانستیم ۶۰ نقطه مکانی که به صورت بالفعل و بالقوه حادثه‌خیزبودند را شناسایی کنیم.

سلیمی بیان کرد: خوشبختانه با همکاری شهرداری مشهد ۱۶ تا از این نقاط حادثه‌خیز مورد اصلاح هندسی قرار گرفت و اصلاحات ۴۴ نقطه دیگر هم آغاز شده است.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی در خصوص حل معضل ترافیک طرقبه و شاندیز تصریح کرد: یک دور برگردان که گره ترافیکی ایجاد می‌کرد به سمت بلوار امام رضا(ع) را مسدود کردیم تا از طریق متصل کردن بلوار فرمانیه به بلوار مجیدیه در ایام پیک ترافیک ۳۰ درصد از این بار ترافیکی را تقبل کند.

وی متذکر شد: در آینده‌ای نزدیک با تعریض ابتدای بلوار امام رض(ع)ا طرقبه، همچنین افزودن یک باند خروجی به این بلوار و اتصال آن به معبر کوهستان پارک شادی شاهد کاهش بار ترافیکی این ناحیه خواهیم بود.

سلیمی ادامه داد: دوربرگردان ابوطالب که یکی از نقاط حادثه‌خیزما در حدود یک سال گذشته بود، به طوری که شاهد وقوع ۱۵ تصادف منجر به فوت و جرح در طی یک سال در این قسمت بودیم، به همین دلیل نظر اجماعی در این خصوص به این مهم رسید که کنارگذر شهرک قدس و راه دسترسی به بلوار شهید چراغچیمسدود شود و خوشبختانه از زمان انسداد این کنار گذر یک تصادف خسارتی هم نداشته‌ایم، همچنین، قرار شد با همکاری شهرداری یک دور برگردان غیرهم‌سطح قبل میدان سپاد تعبیه شود.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با بیان اینکه برای کاهش تصادفات در حاشیه شهر مشهد اقدامات خوبی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: استقرار ۴ ایستگاه پلیس در نوار حاشیه‌ایمشهد به ویژه در منطقه شمال مشهد، محله سیدی و ابتدای بلوارصبا و یک ایستگاه در بلوار خواجه ربیع و یک ایستگاه در بلوارپنج‌تن و طبرسی مستقر شد، یکی از اقدامات مهم و شاخص در این خصوص سامان‌دهی بلوار طبرسی شمالی و نصب نرده محدودکننده بود.

وی با بیان اینکه پل شهید عباس‌پور تا میدان امام حسین (ع) بحرانی‌ترین و قرمزترین معبر ما است، یادآور شد: چون این بزرگراه، شریانی است، بنابراین، باید تردد عابر پیاده و دوربرگردان کمتری داشته باشد، همچنین، به لحاظ حجم جمعیتی در طرفین این بزرگراه و تردد انبوه عابر پیاده از یک طرف و از طرف دیگر  اسکان معتادان متجاهر در این محدوده سبب شد با همکاری شهرداری منطقه برای کمک به وضعیت بحرانی این منطقه طرح جمع‌آوری معتادان و بازدید‌های میدانی با شهرداری منطقه و نصب نرده در دو سمت بلوار، همچنین، محدودسازی تردد کامیون و تغییر شکل فضا سبز این بلوار را در دستور کار قرار دهیم و اجرایی کنیم.

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *