کارمزد شارژ من‌کارت حذف شد

با تصویب شورای شهر مشهد کارمزد شارژ من‌کارت در باجه‌های شهرداری حذف شد. به گزارش ایسنا، یکی از دستورکارهای شصت‌ودمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای شهر مشهد که امروز در تالار شهر برگزار شد درخصوص طرح تعرفه شارژ من‌کارت بود که در نهایت به حذف کارمزد شارژ من‌کارت و اختصاص ۳ درصد شارژ مازاد تشویقی در شارژهای غیرحضوری و الکترونیکی منجر شد.

در جریان بررسی این لایحه ابتدا قرار بود کارمزد شارژ من‌کارت در باجه‌های شهرداری که در حال حاضر ۲۰۰ است به ۱۰۰ تومان کاهش پیدا کند‌، اما این بند از لایحه با مخالفت ۱۱ نفر از اعضا و موافقت یک نفر به تصویب نرسید. 

مجتبی بهاروند، رییس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر مشهد در این خصوص اظهار کرد: با توجه به اینکه گزارشاتی داشته‌ایم مبنی‌بر اینکه سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها که نباید کارمزد شارژ من کارت دریافت می‌کردند، تخلف داشته‌اند،  پیشنهاد من این است که این ۱۰۰ تومان هم حذف شود.

وی ادامه داد: همچنین  اغلب افرادی که من کارت خود را 1000 تا 5000 تومان شارژ می‌کنند، اقشار آسیب‌پذیر هستند و بهتر است کارمزد حذف شود.

کشف اتفاقی تخلف توسط دبیر یک کمیسیون شورا

بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در خصوص این لایحه اظهار کرد:  متاسفانه بخش عمده‌ای از عوامل فروش شامل سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها  شارژ من کارت را دریافت می‌کنند. امروز صبح اتفاقی یکی از دبیران کمیسیون‌های ما در سوپرمارکتی شارژ من‌کارت انجام داده بود و کارمزد هم دریافت شده بود؛ درحالی‌که سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها حق دریافت کارمزد را ندارند.

گزارش های دریافتی خلاف واقعیت

وی ادامه داد: وقتی این اتفاق رخ داد گفتیم چند مورد دیگر را هم در میدان شهدا بررسی کنند. مشخص شد همه آن‌ها کارمزد دریافت می‌کردند. متاسفانه برخلاف گزارش‌هایی که به ما می‌دهند، در سطح شهر بخش عمده‌ای از عوامل فروش کارمزد را دریافت می‌کنند. به نظر می‌رسد نظارت‌ها در این زمینه کافی نیست و این موضوع نارضایتی مردم را به دنبال خواهد داشت. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد یادآور شد: این موضوع و اتفاق  امروز مطرح شد و در زمانی که  لایحه را در کمیسیون تصویب می‌کردیم از آن مطلع نبودیم.

 گندمی تصریح کرد: ما با این موضوع موافق هستیم که در راستای سیاست شهر هوشمند باجه‌های شهرداری برای شارژ من کارت کارمزد دریافت کنند.

موافقت معاون شهردار با حذف کارمزد به دلیل تخلفات

هم چنین شهریار آل شیخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه نیروی انسانی شهردار مشهد نیز در مورد این لایحه بیان کرد: طبق گزارشی که از 137 گرفته‌ایم در زمینه دریافت شارژ من‌کارت در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها  14 مورد تخلف داشته‌ایم. بروشور اطلاع‌رسانی در مورد رایگان بودن شارژ من کارت در عوامل فروش یعنی به جز باجه‌ها نصب خواهد شد.

وی ادامه داد: ما هم موافقیم که کارمزد شارژ من کارت حذف شود.

حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب رئیس شورای شهر مشهد در پرسشی مطرح کرد که سوپرمارکت‌‌ها و فروشگاه‌ها در قبال دریافت شارژ چه سودی به دست می‌آورند؟ محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد در پاسخ به این پرسش گفت: شرکت مورد نظر یک درصد سود به آن‌ها می‌دهد.

موحدی‌زاده همچنین گفت: اینکه ما کارمزد دریافت نکنیم و این موضوع راهی شود برای اینکه باجه‌ها حذف شوند، درست نیست. من با حذف باجه‌ها موافق نیستم.

بکار گیری نیرو مازاد در توسعه فضای سبز

گندمی در پاسخ به موحدی‌زاده عنوان کرد: دلیلی وجود ندارد که بگوییم این باجه‌ها حتما باید باشند. این نگرانی هم نباید ایجاد شود که اگر این باجه‌های حذف شوند، نیروهای آن بیکار خواهند شد. مگر در الیت کاهش نیرو نداشتیم ؟ نیروهای آن به مکان‌هایی رفتند که نیاز به توسعه داشتیم. مثلا همیشه توسعه فضای سبز داریم و توسعه فضای سبز نیرو می‌خواهد.

محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد در پرسشی مطرح کرد که شهرداری که با گرفتن کارمزد موافق بوده و در حال حاضر به چه نتیجه‌ای رسیده که با حذف آن موافقت می‌کند؟

دریافت کارمزد شارژ من کارت برای گرایش مردم به شارژ الکترونیکی است

هم چنین محمد رجائیان، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در پاسخ به این پرسش و همچنین در مورد این لایحه بیان کرد: در یک و ماه و نیم گذشته که طرح دریافت کارمزد برای شارژ من کارت اجرا شده  استفاده از دستگاه‌های خودکار شارژ من‌کارت دوبرابر شد و تعداد مراجعه به باجه‌ها 30 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در 63 باجه‌ شارژ من‌کارت 170 نیرو کار می‌کنند. نگهداری این باجه‌ها هزینه زیادی دارد. در دنیا هم باجه شارژ من‌کارت وجود ندارد. اخذ کارمزد شارژ من‌کارت برای گرایش مردم به استفاده از شارژ الکترونیکی  بود.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری مشهد گفت: در عوامل شارژ من‌کارت تخلف صورت گرفته و بر اساس گزارش 137تعداد 14 مورد تخلف داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: آنقدر در مورد این کارمزد 200 تومان حاشیه‌سازی شد که ما را به این‌جا رساند که عطای آن را به لقایش ببخشیم. اگرچه این کار ممکن است در سیاستی که داشته‌ایم خدشه وارد کند.

گفتنی است؛ دو مورد از بندهای این لایحه در مورد 5 درصد شارژ تشویقی در شارژ 30 هزار تومان تا 40 هزار تومان و همچنین 10 درصد شارژ تشویقی در شارژ با مبلغ 40 هزار تومان و بالاتر در شارژهای غیرحضوری و الکترونیکی بود که در نهایت به تصویب نرسید.

تشکیل اداره صدور مجوزهای ساختمانی پروژه‌های بزرگ‌مقیاس تصویب شد

هم چنین در این جلسه شورای شهر مشهد، تشکیل اداره صدور مجوزهای ساختمانی پروژه‌های بزرگ‌مقیاس در شهرداری مشهد را تصویب کرد.  می‌شود. محمدهادی مهدی‌نیا رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد، در مورد مورد این لایحه  اظهار کرد: در ابتدای شورای پنجم جلساتی با فعالان و سرمایه‌گذاران بخش ساختمان برگزار شد که یکی از مطالبات اصلی این افراد خواسته یک واحد مجزا برای پروژه های بزرگ مقیاس که معمولا مشکلات خاص‌تری هم دارند ایجاد شود و این پروژه‌ها در کنار مابقی پروژه های معمول در سطح شهر مطرح نشود. یعنی هم به لحاظ  سطح  تصمیم‌گیری و هم به لحاظ نحوه مواجهه با این پروژه ها جایگاه بهتری داشته باشند.

تکریم سرمایه گذار و کاهش زمان برای اخذ مجوز

بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد درمورد این مصوبه بیان کرد: این مصوبه در راستای نگاهِ تکریم بحث  سرمایه‌گذاری است. این اداره شامل 11 پست است.

وی ادامه داد: تشکیل این اداره به کاهش زمانی برای اخذ مجوزها منجر خواهد شد، پیش‌بینی می‌کنیم  که  دغدغه‌های بخشی از حوزه سرمایه‌گذاری برطرف می‌شود. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: نیروهای این اداره از بیرون جذب نخواهند شد و از ساختار شهرداری به اینجا منتقل می‌شوند.

 متن این لایحه که با ۱۲ رای مثبت به تصویب رسید، به شرح زیر است: «به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود، در راستای اجرای مصوبه شماره ۱۳۴۱۰/۹۶/۵/ش مورخ ۰۹/۰۸/۱۳۹۶ درخصوص ایجاد فرآیند و واحدی مستقل برای صدور پروانه و پایانکار پروژه‌های ساختمانی و سرمایه‌گذاری بزرگ و به‌منظور حمایت و جذب سرمایه‌گذاران و تسریع در صدور پروانه و پایانکار این‌گونه پروژه‌ها، نسبت به تشکیل اداره صدور مجوز‌های ساختمانی پروژه‌های بزرگمقیاس، مطابق ساختار تشکیلاتی و فرآیند‌های پیوست ممهور به مهر شورای اسلامی شهر و با رعایت تبصره‌های زیر اقدام نماید.

تبصره۱- اداره مزبور، در ذیل اداره کل امور شهرسازی تشکیل می شود و محل استقرار آن در سازمان اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی بوده و مسوولیت پیگیری امور پروژه‌های با زیربنای بیش از ۲۰.۰۰۰ متر مربع (به استثنای پروژه های واقع در منطقه ثامن) را برعهده دارد.

هم چنین شهرداری مشهد مقدس مکلف است، حداکثر ظر ف مدت ۹ ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، نسبت به ارایه گزارش عملکرد اداره صدور مجوز‌های ساختمانی پروژه‌های بزرگ مقیاس اقدام و درصورت نیاز، پیشنهادهای خود را، درخصوص افزایش حوزه اختیارات و شرح وظایف این اداره به شورای اسلامی شهر ارایه نماید.

قطارشهری در برخی ایام خاص رایگان شد

با مصوبه شورای شهر مشهد قطار شهری در روز شهادت امام رضا (ع) به صورت کامل  و در روزهای ۲۲ بهمن و روز قدس از زمان شروع فعالیت قطار شهری تا دو ساعت پس از اتمام مراسم این روزها، رایگان شد.

وحید مبین‌مقدم، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در خصوص این لایحه و بار مالی آن عنوان کرد: میزان برآورد هزینه براساس آمار مسافرین است. روز شهادت امام رضا (ع) از شلوغ‌ترین روزهای قطار شهری است. بر اساس آخرین آمار  تعداد مسافرین در این روز ۲۰۰ هزار نفر  بوده و  بار مالی این جابجایی‌ها ۱۶۰ میلیون است.

وی ادامه داد. همچنین هزینه جابجایی مسافر در روزهای ۲۲ بهمن و روز قدس هر کدام  حدود ۴۰ میلیون تومان است. در هر کدام از این روزها حدود ۵۰ هزار مسافر جابجا می‌شوند. 

مبین‌مقدم تصریح کرد: در مجموع این لایحه بدون احتساب یارانه دولت ۲۴۰ میلیون تومان هزینه دارد اما در حقیقت هزینه تمام شده  ۷۲۰ میلیون تومان شده است. 

علی نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *