هشتمین کاشی ماندگار به هنرمند صنایع دستی رسید

هشتمین کاشی ماندگار خراسان رضوی سردر منزل استاد زهرا محسنیپیشکسوت صنایع دستی استان نصب شد.

در این مراسم  مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی ، معاونان ، مدیرانو جمعی از هنرمندان حضور داشتند.

این هشتمین کاشی ماندگار نصب شده بر سردر منازل پیشکسوتان عرصهمیراث فرهنگی و صنایع دستی استان است‌.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: استاد محسنی بیش از چند دهه عمر خود را در قامت احیاگر هنرهایسنتی ، با پژوهش، تالیف آموزش و پرورش صدها نفر را در مسیر هنرهدایت کرد.

ابوالفضل مکرمی فر روز گذشته در مراسم روزجهانی صنایع دستی ونکودداشت استاد زهرا محسنی پیشکسوت صنایع دستی استان که درموزه بزرگ خراسان برگزار شد، با با خیر مقدم به پیشکسوتان و هنرمندانصنایع دستی افزود: استاد محسنی یک نهاد کوچک از آموزش و پرورشاست که هم آموزش و پرورش داده است البته جنبه پرورش او پر رنگ تربوده است.

وی در توصیف شخصیت استاد محسنی اظهار کرد: او مهربان، صمیمی،صادق، بی ادعا، بخشنده و از نجیب ترین و کوشاترین کسانی است کهمسشناسیم او هیچگه به دنبال شهرت طلبی نبوده است از این منظر بههنر نگاه نکرده است.

مکرمی فر ادامه داد: او تلاش نموده در جهت هنری گام بردارد که در مرحلهنابودی  و اضمهلال بوده است و ما باید قدردان او باشیم که برای احیایصنایع دستی و هنرهای سنتی تلاش کرده است، او با نگاه خلاقانه خودهنردر حال منسوخ شدن را در مسیر درست اش قرار داده است.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی های استاد محسنی انتقال تجربه است کهبی دریغ آن چه در 5 دهه آموخته ،  را بدون هیچ خساستی به هنرجویانمنتقل می کند

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی تاکید کرد: استاد محسنی به تمامهنرجویان یک نگاه را دارد و در انتقال تجربیات اش از هیچ کوششی دریغنمی کند و تمام تلاش ود را در آموزش و آموختن به کار می برد.

مکرمی فر افزود: او تسلطی که در دوخت های سنتی دارد، هنر خود را ازمنطقه خراسان به تمام کشور تعمیم داده و مطالعات و تجربیات او بهوسعت ایران بزرگ است او به مثابه یک شمعی است که هنرجوان اش چونپروانه گرد او می آیند و از روشنایی او بهره مند می شوند.

وی با بیان این که هنرجویان اش با دل از او می آموزند و عاشقانه نزد اششاگردی می کنند، اظهار کرد: استاد محسنی هنر را با عشق آموزش میدهد وهنرجویان اش نیز با عشق از او می آموزند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی یادآورشد: اگر امروز شعله هایی از فرهنگ و هنر در گوشه گوشه کشور زبانهمی کشد به مدد تلاش های هنرمندان بزرگی مانند استاد محسنی است؛ما گرد هم آمدیم تا اعلام کنیم ما قدر دان زحمات شما در عرصه صنایعدستی و هنرهای سنتی هستیم.

*استاد محسنی بعد از بازنشستگی هم اشتیاق به آموزش هنرآموزان رادارد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریخراسان رضوی گفت: استاد محسنی بعد از بازنشستگی هم علاقه واشتیاق به آموزش هنرآموزان را دارد و هم چنان در عرصه هنر اخلاقمدارانه فعالیت می کند.

محمد مطیع در مراسم هفته صنایع دستی و نکودداشت استاد زهرامحسنی پیشکسوت صنایع دستی استان با بیان این مطلب افزود: بعد ازجنگ جهانی دوم کشورهای آسیب دیده شورای صنایع دستی را تشکیلدادند و کشور ما نیز به دلیل پیشینه ای که در صنایع دستی و هنرهایسنتی دارد در سال 1347 وارد این شورا شد.

وی ادامه داد: بعد از آن این شورا 10 ژوئن که مصادف با 20 خرداد ماهاست را به نام روزجهانی نامگذاری کرد.

مطیع با اشاره به برنامه های مختلف روز جهانی و هفته صنایع دستیاظهار کرد: نکوداشت پیشکسوت هنرهای سنتی و صنایع دستی استادزهرا محسنی یکی از برنامه های این هفته است که تلاش می کنیم بابرگزاری این نکوداشت چند دهه تلاش این هنرمند پاس داشته شود.

وی تصریح کرد : در مدت 28 سال که درحوزه صنایع دستی خدمت کردهام ، نزد استادان زیادی شاگردی کرده ام  اما ارادتی ویژه به این بانویهنرمند دارد، چون این استاد پیشکسوت اخلاق مدار است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگریخراسان رضوی یادآور شد: اگر چه بعد از بازنشستگی بیشتر افراد بهاستراحت می پردازند اما استاد محسنی با اشتیاق و علاقه به آموزشهنرآموزان می پردازند.

مطیع به نقش هنرمندان در توسعه اقتصادی و ترویج صنایع دستی اشارهو تاکید کرد: وقتی در بحث صادرات به حد مطلوب رسیده ایم ناشی ازتولیدات هنرمندان صنایع دستی بوده است که همیشه قدر دان بوده وتشکر کرده ام.

وی افزود: در چند زمینه از جمله آموزش صنایع دستی به صورت ویژهورود پیدا کرده ایم که در همین راستا مرکز آموزش صنایع دستی را درخیابان مدرس راه اندازی کرده ایم.

مطیع گفت: استاد غلامیان هنرمندان را یک جا جمع کرد و عملکدر موفقیدر آموزش هنرآموزان و هنرمندان داشته است.

وی افزود: در مرحله اول ین کارگاه را به عنوان الگو اجرا کردیم و در درادامه کارگاه های صنایع دستی و هنرهای سنتی در پردیس آرامگاهفردوسی راه اندازی خواهد شد که کارگاه آموزشی رودوزی سنتی بامساعدت استاد محسنی راه اندازی خواهد شد.

گفتنی است ؛ پيش از اين نيز ۷ كاشي بر سر در منزل عثمان محمدپرست،يعقوب دانش دوست، محمدجعفر ياحقي، سيد جلال شمسي نژاد، سيدمحمد ميرقاسم اخوييان و محمدعلي فضلي نژاد و رجبعلی لباف خانیکیدر استان خراسان رضوی نصب شده است.

علی نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *