گفتند از شجریان اعلام برائت کن!

یک ترانه‌سرا گفت: بعد از حضور استاد شجریان با همراهی اصغرفرهادی در سال ۹۵ برای بازدید از یک نمایشگاه نقاشی در فرهنگسراینیاوران که ارتباطی هم با صداوسیما ندارد، من را به صداوسیما احضارکردند و رسماً اعلام کردند باید نامه‌ای بنویسی و اعلام کنی من مواضعآقای شجریان را قبول ندارم.

سیدعباس سجادی، شاعر، ترانه‌سرا و موسیقی‌پژوهی است که سال‌ها درصداوسیما برنامه‌های هنری مختلف و به‌یادماندنی اجرا کرده است. آخرین برنامه سجادی «دستان» نام داشت که از تلویزیون پخش می‌شد ودر آن با رویکردی تخصصی به موسیقی و گفت‌وگو با هنرمندان موسیقیمی‌پرداخت.

قطع یک‌باره برنامه «دستان» و بعد از آن، عدم حضور سجادی درتلویزیون مشخص کرد که داستانی پشت این ماجرا نهفته است و غیر ازروند نامشخص و سردرگم تلویزیون در حوزه موسیقی، انگار مشکل اینبار، شخص اوست.

عباس سجادی که اکنون مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران است،درباره این ماجرا به خبرنگار ایرناپلاس گفت: بعد از حضور استادشجریان با همراهی اصغر فرهادی در سال ۹۵ برای بازدید از یکنمایشگاه نقاشی در فرهنگسرای نیاوران که ارتباطی هم با صداوسیماندارد، من را به صداوسیما احضار کردند و رسماً اعلام کردند باید نامه‌ایبنویسی و اعلام کنی من مواضع آقای شجریان را قبول ندارم. من گفتماصلاً چه ربطی دارد؟

من مدیر یک مجموعه فرهنگی هستم و ایشان آمده‌اند آنجا برای بازدید ازیک نمایشگاه و من هم طبق وظیفه اداری و اخلاقی‌ام از ایشان و آقایفرهادی استقبال کرده‌ام. مصرانه اعلام کردند اگر چنین نامه‌ای در اعلامبرائت از ایشان ننویسی، برنامه «دستان» را قطع می‌کنیم. بنده هم اعلامکردم برنامه «دستان» که هیچ، اگر دستان خود من را هم قطع کنید درحوزه‌ای که به من ارتباط ندارد، چیزی نمی‌نویسم و این‌طور شد که برنامهرا علی‌رغم استقبال وسیع مردم قطع کردند.

این مدیر فرهنگی با گلایه از سیاسی‌کاری در تلویزیون گفت: ببینید بهخاطر یک کج‌سلیقگی و سیاسی‌کاری تنها برنامه تخصصی و موسیقیمحور «دستان» را قطع کردند که چرا مجری کارشناس این برنامه درمجموعه دیگری از استاد شجریان استقبال کرده و به ایشان احترامگذاشته است.

غیر از احترام شخصی بنده به آقای شجریان، من به‌عنوان مدیر یکمجموعه فرهنگی باید به ایشان احترام می‌گذاشتم و در نمایشگاه ازایشان استقبال می‌کردم که این وظیفه را در برابر همه شخصیت‌ها واهالی فرهنگ و هنر انجام داده و می‌دهم.

به آقایان گفتم من که ممیز نیستم تا دم در فرهنگسرا بایستم یا دستگاهیهم ندارم که صلاحیت افراد را بسنجم و جلوی افراد را بگیرم و ورود وخروج افراد را کنترل کنم. فرهنگسرا یک فضای عمومی است و محل آمد وشد شهروندان به‌ویژه اهالی فرهنگ و هنر!

این ترانه‌سرا در پایان گفت: مدیران تلویزیون هنوز نمی‌دانند این رسانهچقدر در فرهنگ این مملکت مؤثر است و بدین‌جهت مخاطب برایشاناهمیتی ندارد و فقط برای رضایت بالادستی‌هایشان کار می‌کنند در حالیکه مقامات عالی کشور از حضرت امام (ره) تا به حال همه توصیه بهخدمت به مردم کرده‌اند. تذکرات اخیر رهبر انقلاب در دیدار با شاعران ودیگر اقشار فرهنگی و دانشگاهی در ایام ماه مبارک را مرور کنید، ایشاندلخوری‌ها و توقعاتشان را از صداوسیما بیان فرمودند ولی کو گوش شنوا؟

اما الان در تلویزیون برخی مدیران به دنبال راضی نگه داشتن مدیرانبالادستی خود هستند که باعث تعجب و تأسف است و وضعیت اخیر رادیوو تلویزیون باید به‌جای جمله معروف: هر سال دریغ از پارسال، باید گفت: هر روز بدتر از دیروز!

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *