زنگ خطر برای والیبال ایران به صدا درآمد

تیم ملی والیبال ایران درحالی هفته دوم لیگ ملت ها را با قرارگرفتن در رده دوم جدول رده بندی به پایان رساند که یک نگرانیبزرگ برای دیدارهای آینده این تیم بوجود آمده است.

مرحله مقدماتی رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال از روز جمعه ۱۰ خرداد ماه آغاز و تا نهم تیرماه ادامه خواهد داشت. تیم‌هایآرژانتین، استرالیا، برزیل، بلغارستان، کانادا، چین، فرانسه،آلمان، ایران، ایتالیا، ژاپن، لهستان، پرتغال، روسیه (قهرمان دورهگذشته مسابقات)، صربستان و آمریکا ۱۶ تیم حاضر در مرحلهمقدماتی مسابقات هستند که پس از پنج هفته رقابت، ۶ تیم برترراهی مرحله نهایی خواهند شد. مرحله نهایی مسابقات بهمیزبانی آمریکا از ۱۹ تا ۲۳ تیرماه برگزار و تکلیف قهرمانمشخص خواهد شد.

* تک شکست مقابل پرافتخارترین تیم رقابت‌ها رقم خورد

ایران هفته نخست را با ۳ پیروزی و کسب جایگاه اولی پشت سرگذاشت و هفته دوم رقابت‌ها را نیز با یک شکست، دو پیروزی وکسب جایگاه دومی به پایان رساند. تیم‌های برزیل، آرژانتین وژاپن حریفان ایران در هفته دوم بودند. دو تیم برزیل و آرژانتیننیز همانند ایران تقریباً با ترکیب اصلی خود در این مسابقاتحاضر شده‌اند و ملی پوشان ایران طعم تک شکست خود در اینمسابقات را تا امروز، مقابل تیم برزیل، پرافتخارترین تیمرقابت‌ها چشیده‌اند. تیمی که با میانگین سنی ۲۹ سال و دراختیار داشتن دو بازیکن ۴۰ ساله پیرترین تیم لیگ است.

* نگرانی‌ها شکل گرفت

شاگردان ایگور کولاکوویچ در نخستین بازی هفته دوم رقابتنزدیکی با تیم برزیل داشتند و در نهایت با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوباین تیم شدند تا برزیلی‌ها تنها تیم بدون شکست باقی بمانند وایران با یک شکست در جایگاه دوم جدول رده بندی در تعقیباین تیم باشد. ملی پوشان در بازی دوم خود با نتیجه ۳ بر یکآرژانتین را از پیش رو برداشتند و در بازی آخر خود نیز در یکبازی نه چندان سخت ژاپن میزبان را مقابل چشم هوادارانششکست دادند. نتایج در این دو هفته برای تیم ایران قابل قبولاست و امید بسیار زیادی برای قرارگیری تیم ملی در جمع ششتیم پایانی وجود دارد اما پس از بازی با آرژانتین نگرانی‌هاییبرای آینده ملی پوشان و مسابقات مهم‌تر و حساس‌تر شکلگرفت.

* مصدومیت ستاره‌ها پس از بازی برابر آرژانتین

پیش از بازی برابر ژاپن سیامک افروزی، پزشک تیم ملی خبرنگران کننده‌ای اعلام و بیان کرد: در بازی آرژانتین ۳-۴ مصدومداشتیم. پای معنوی‌نژاد روی پای موسوی رفت و پیچ‌خوردگیپیش آمد که ابتدا مشکوک به ترک خوردگی بودیم اما آزمایشاتانجام شد و مشخص گردید که شکستگی نداریم اما او دچارکشیدگی تاندون شده و بازی با ژاپن را از دست می‌دهد اماتلاش می‌کنیم تا به دیدارهای ارومیه برسد. مصدومیت قدیمیمچ پای موسوی در یک حرکت دوباره تشدید شد و او تحتدرمان قرار دارد. تا این لحظه نمی‌توانیم درباره‌ی او قطعیصحبت کنیم و در هنگام گرم کردن، وضعیت او مشخصمی‌شود. پوریا فیاضی نیز مشکل جزئی داشت که برطرف شدهو می‌تواند با تصمیم کادرفنی تیم را همراه کند. غفور نیز درجریان ست چهارم دیدار با آرژانتین دچار اسپاسم کمر شدند وتحت درمان قرار دارند اما شانس زیادی برای حضور در دیداربا ژاپن ندارند.

که در نهایت در بازی برابر ژاپن فیاضی به بازی رسید اماموسوی و غفور خیر. حال این مصدومیت‌ها می‌تواند پس ازپایان رقابت‌های لیگ ملت‌ها گریبانگیر تیم ملی شود و دررقابت‌های حساس انتخابی المپیک که نیاز به بازیکنان اصلیاست تیم ملی متضرر شود.

* درخشش پوریا یلی

پیش از شروع لیگ ملت‌ها انتظار می‌رفت با توجه به اهمیترقابت‌های انتخابی المپیک، سرمربی تیم ملی به بازیکنان اصلیخیلی فشار وارد نکند و بیشتر بازیکنان جوان‌تر را به کار گیرداما این اتفاق کم رخ داد و تیم ملی در پنج بازی ابتدایی خودتقریباً از ترکیب اصلی استفاده کرد تا اینکه پس از مصدومیتموسوی و غفور فرصت بازی برای یلی و مجرد بیش‌تر فراهم شدو در بازی مقابل ژاپن بازی بیش‌تری انجام دادند. یلی و مجردبه ویژه یلی نمایش خوبی مقابل ژاپن ارائه دادند و امتیازهایحساسی دریافت کردند. پوریا یلی در این بازی ۱۳ امتیاز برایایران کسب کرد که بعد از عبادی پور دومین بازیکن امتیاز آورایران در این دیدار بود. در نهایت ایران این بازی را نیز باپیروزی پشت سر گذاشت.

* استفاده از حمایت تماشاگران و فرصت به جوانان

حال در آستانه دیدارهای هفته سوم و چهارم لیگ ملت‌هایوالیبال که ایران میزبان این دو هفته است امید می‌رود فرصتبیش‌تری به بازیکنان جوان‌تر داده شود و ایران با حمایتتماشاگران خود نتایج قابل قبولی کسب کنند تا بازیکنان اصلیریکاوری و به مداوای آسیب‌های خود برسند تا برای حضور دررقابت‌های انتخابی المپیک دچار مشکل نشویم.

تیم‌های فرانسه، ایران، ایتالیا، آرژانتین، چین، برزیل، روسیه،لهستان، صربستان، آمریکا، آلمان و ژاپن ۱۲ تیم اصلی وثابتدر لیگ ملت‌های والیبال خواهند بود که برای هفت سال در گروهمردان لیگ ملت‌های والیبال حضور خواهند داشت. تیم ملیوالیبال ایران در سال ۲۰۱۹ هفتمین حضور خود در لیگ جهانیوالیبال را که با نام لیگ ملت‌های والیبال برگزار می‌شود، درحالی تجربه می‌کند که هدایت تیم ایران را ایگور کولاکوویچ برایسومین سال متوالی در این رقابت‌ها بر عهده دارد. ملی پوشانایران در شش دوره گذشته این رقابت‌ها با خولیو ولاسکو(۲۰۱۳)، اسلوبودان کواچ (۲۰۱۴ و ۲۰۱۵)، رائول لوزانو(۲۰۱۶) و کولاکوویچ (۲۰۱۸و ۲۰۱۷) به میدان رفتند.

بهترین عنوان ایران در این مسابقات با حضور کواچ در سال۲۰۱۴ بود که ملی پوشان موفق شدند مقام چهارم مسابقات راکسب کنند. سال گذشته نیز تیم ملی با هدایت ایگور در جایگاهدهمی قرار گرفت.

تیم‌های والیبال برزیل (با ۹ مدال طلا، ۷ نقره، ۴ برنز)، ایتالیا(با ۸ مدال طلا، ۳ نقره، ۴ برنز) و تیم روسیه (با ۳ مدال طلا، ۵ نقره، ۷ برنز) به ترتیب پرافتخار ترین تیم‌های لیگ جهانیهستند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *