ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است موفقیتدر تجارت خارجی در گرو تحقق دو مولفه دیپلماسی خارجی و پیمان‌هایدفاعی و امنیتی است.

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامیدرباره راهکارهای لازم برای ساماندهی بازار، گفت: ساماندهی بازار به ارادهخاصی نیاز دارد و تحقق این امر در گرو به کارگیری سیستمی ویژه است.

ادغام وزارت صنعت و بازرگانی در ایران ماحصلی نداشت

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی بااشاره به ضرورت تفکیک وزارت بازرگانی و صنعت، افزود: اگرچه براساسمنطق و در شرایط طبیعی وزارت صنعت و بازرگانی باید یکپارچه و به عنوانیک وزارتخانه اداره شود اما در ایران علیرغم ادغام این دو وزارتخانه نتایجمورد نظر به دست نیامد.

ضرورت اداره حوزه تجارت و بخش بازرگانی وزارت کشاورزی درقالب معاونت اجرایی رئیس جمهور

وی با بیان اینکه در حال حاضر تجارت خارجی و ساماندهی بازار بامشکلات متعددی روبه‌رو است، اظهار کرد: برای حل این مشکلات دو راهکاروجود دارد؛ نخست آنکه حوزه تجارت و بخش بازرگانی وزارت کشاورزی درقالب معاونت اجرایی رئیس جمهور اداره شود، دوم آنکه وزارت بازرگانی احیاشود.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: وزارت بازرگانی و صنعتدر  کشورهای مانند گرجستان که پهناور نیست، توسط یک دستگاه اجراییمی‌تواند حوزه‌های صنعت، معدن و بازرگانی را سامان دهد و رسیدگی بهتمام امور کار به راحتی صورت می‌گیرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامهداد: در کشورهایی مانند ژاپن و آمریکا نیز به دلیل استفاده از بستر تجارتبین‌الملل وزارت صنعت و بازرگانی در یک واحد اداره می شود.

باستانی تصریح کرد: تجارت دو بُعد دارد؛ تجارت خارجی و تجارت داخلی. موفقیت در تجارت خارجی در گرو تحقق دو مولفه است؛ دیپلماسی خارجی وپیمان‌های دفاعی و امنیتی. هر کشوری که به دنبال تقویت بازرگانی خارجیاست باید روابط دیپلماسی با سایر کشورها را توسعه دهد.

ژاپن از ظرفیتwto   و شبکه‌های مالی بین‌المللی برای گسترشتجارت بین المللی استفاده می کند

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ژاپن از ظرفیتwto  ،شبکه‌های مالی بین‌المللی و سوئیفت برای گسترش تجارت بین المللی استفادهمی کند، گفت: شرایط صنعت و بازرگانی ایران همانند دو کشور مذکورنیست؛ در واقع ایران همانند کشورهای بزرگی مانند آمریکا و ژاپن نمی‌توانداز بستر تجارت بین‌المللی استفاده کند از سوی دیگر حوزه صنعت و بازرگانیآن بزرگ بوده و قابلیت اداره به صورت یک واحد ندارد.

ساماندهی بازار در گرو تشکیل وزارت بازرگانی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تغییر ساختار یکی ازضروری ترین الزامات است، اظهار کرد: برای ساماندهی بازار بایدوزارتخانه بازرگانی تشکیل شود یا معاونت جدیدی تحت نظر رئیس جمهور بهوجود آید.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *