صدور کارت کار برای اتباع پیرو طرح سرشماری شاغلین

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت:  همزمانبا اجرای طرح آمایش ۱۴و طرح غربال‌گری سلامت و بهداشت مهاجرینو اتباع برای اولین بار صدور کارت کار با عنوان خوداظهاری در حال رخ دادن است.

به گزارش روزنامه”صبح امروز” سید علی قاسمی امروز در نشستخبری با موضوع خدمات و اقدامات اجرایی در حوزه اتباع در خصوصآغاز طرح آمایش 14 اتباع استان، افزود: قدس یک مساله ناموسی واستراتژیک در جهان اسلام است نباید اجازه دهیم که موضوع قدستحت تاثیر سیاست‌های خبیثانه استکبار قرار گرفته و به فراموشیسپرده شود.

وی با اشاره به حضور پرشور و مسئولانه اتباع خارجی در راهپیمایی روز قدس ضمن قدردانی از این وقوع این حماسه تصریح کرد: این حضور پررنگ نشان‌دهنده درک صحیح اتباع از اوضاع و شرایط منطقه به‌ ویژه ایران است. 

قاسمی اظهار کرد: بسیار جای خرسندی است که مهاجران و پناهندگانپا‌به‌‌پای مردم ایران در صحنه‌های مختلف از جمله قبل از انقلاب، درفرآیند پیروزی آن و در جنگ‌های نیابتی توسط گروه‌های تروریستیدر عراق و سوریه حضور داشتند. همچنین در حوزه تحریم نیزعلیرغم اینکه برخی از کشورهای همسایه با ما همراهی دارند اما کشورافغانستان تنها کشوری است که مردم آن در دور زدن تحریم‌ها به ما کمکمی‌کنند.

وی ابراز کرد:  با بیان اینکه با شروع طرح آمایش ۱۴ چند اتفاق دیگر با این طرح  در حوزه سلامت و اشتغال اتباع همراه می‌شودبیان کرد: طرح آمایش ۱۴ از تاریخ هفتم خرداد 1398 در ۱۵ استان شروع و تا تاریخ ۹۸/۳/۱۸ فراخوان سرپرست خانواده‌ها را ادامه دارد.

قاسمی عنوان کرد: اولین گام همراه با صدور کارت آمایش ۱۴ برای پناهندگان و مهاجران، بحث غربالگری سلامت و بهداشت آن‌ها است که برای انجام این مسئله طی جلسات متعددی که با دانشکده علوم پزشکی مشهد برگزار کردیم، تصمیم بر این شد که جهت دسترسی آسان اتباع به مراکز بهداشتی این مراکز در مناطق مهاجرنشین شناسایی و معرفی شوند.

وی ادامه داد: بحث کنترل فشار خون اتباع خارجی و شهروندان اتباعخراسانی به صورت همزمان انجام شده و ما نیز به صورت همزمان باتوافقات انجام شده، ارتقای سطح بهداشت پناهندگان را در اولویت کارقرار داده‌ایم. داده‌ که این فرآیند را به صورت اجباری برگزار کرده‌ایمکه کرده که در راستای کمک به جامعه پناهندگان کمک خواهد کرداست.

قاسمی عنوان کرد: با توجه به بهره‌برداری سامانه «سیام» در هفته گذشته توسط معاونت وزارت کشور حتما شاهد تسریع  خدمات‌رسانی و همسان‌سازی اطلاعات هستیم.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی با اشاره بهاینکه نکته بعدی که برای حوزه اتباع بسیار با اهمیت است و همیشهمورد مطالبه آنان بوده، صدور کارت کار با عنوان خوداظهاری است،تصریح کرداین اتفاق برای اولین بار در حال وقوع است و بخشی ازآن متاثر از طرح سرشماری شاغلین اتباع بوده که استقبال خوبی توسطرسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی آن انجام شد.

وی توضیح داد: نکته حائز اهمیت بحث صدور کارت و خوداظهاریمشاغل اتباع است، در طرح آمایش ۱۴ بحث خوداشتغالی ملاک عمل است و ثبت اطلاعات در سامانه و صدور کارت کار در طرح آمایش ۱۴ پیش‌بینی شده است. 

قاسمی مطرح کرد: استان خراسان رضوی با جای دادن ۳۲۰ هزار پناهنده در خود   از حیث سکونت و پذیرش مهاجران دومین استان مهاجر‌پذیر کشور محسوب شده که از این تعداد ۱۴۰ هزار نفر آن‌ها در بحث آمایش حاضر شده که از این بین پنج هزار نفر عراقی،300 نفر تبعه پاکستانی و چهار هزار و 800 نفر نیز از اتباع سایر مللدر استان خراسان رضوی ساکن هستند.

وی آمار داد:   حدودا شش هزار نفر دانشجو و تعداد  ۷۱ هزار نفردانش‌آموزان حدود 71 دانش آموز در حال دریافت خدمات هستند و درسال 97، اقشار آسیب‌پذیر حدود هشت هزار و 934 نفر واقشارغیرآسیب‌پذیر هزار و 410 نفر، بیماران خاص 140 نفر و در مجموعآمار ما 10 هزار و 484 نفر در سال 97 بود. اکه آمار دانشجویان در سال98 تاکنون به شش هزار و 110 نفر رسیده است.

مدیرکل امور اتباع و پناهندگان خارجی خراسان رضوی ابراز کرد: پنجگروه در طرح آمایش ۱۴ داریم؛ اولین گروه در این طرح شامل افرادیاست که برگه تردد معتبر دارند، گروه بعدی شامل همسران و فرزنداناتباع، بانوان ایرانی است که برای آن‌ها نیز برگه تردد صادر می‌شود.

وی گروه بعدی مشمول در طرح امایش ۱۴ را این‌گوکه معرفی کرد: دارندگان کارت آمایش ۱۲ و هویت ۱۱ بوده و گروه آخر نیز کسانیهستند که دارندگان کارت آمایش ۱۱ و هویت ۱۰ را تشکیل می‌دهندالبته به‌شرط اینکه حکم تردد از مراجع قضایی و خروج از کشور رانداشته باشند

قاسمی از تخفیف ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی در حوزه خدمات شهری برای ۲۰ گروه آسیب‌پذیر خبر‌ داد و گفت: از این افراد بهای خدمات شهری رادریافت نمی‌کنیم.

مدیرکل امور اتباع و پناهندگان خارجی خراسان رضوی عنوان کرد: هزینه‌های خدمات شهری طرح آمایش ۱۴ از ۱۲۰ تا ۴۵۰ هزار توماندر نوسان است.

قاسمی ادامه داد: این مبلغ برای خانواده‌های ۳ نفره مبلغ ۱۹۰ هزارتومان، برای خانواده‌های ۴ نفره  مبلغ ۲۲۵ هزار تومان، برای خانواده‌های۵ نفره و ۶ نفره به ترتیب ۲۶۰ هزار تومان و ۲۹۵ هزار تومان است

وی این مبلغ را برای خانواده‌‌های ۷ و ۸ و ۹ نفره به ترتیب مبالغ ۳۳۰ هزار تومان و ۳۶۵ هزار تومان و ۴۰۰ هزار تومان و در نهایت برایخانواده‌های ۱۰ نفره ۴۳۵ هزار تومان دانست و یادآور شد: مشمولیناین طرح می‌توانند با مراجعه به پرتال سایت اداره کل امور اتباع وپناهندگان خارجی، اطلاعات دقیق‌تر را کسب کنند.

قاسمی بیان کرد: چنانچه افراد در زمان‌های مشخص شده برای ثبت‌ناممراجعه نکنند، ما در ارائه خدمات به مشکل خواهیم خورد و نمی‌توانند ازاین خدمات برخوردار شوند. تلاش‌های زیادی شده که همزمان با اینطرح بحث بیمه سلامت و گواهینامه راهنمایی و رانندگی پیگیریشود.

مدیر کل امور اتباع خراسان رضوی افزود: اصلاحاتی در بحث بیمهسلامت در حال شکل‌گیری بوده که بر اساس آن بخشی را به این بیمهاضافه کنند و نیز  نشست‌های تخصصی زیادی  برای صدورگواهینامه رانندگی اتباع‌ پیگیری کرده‌ و مکاتباتی نیز با تهرانانجام شده که مشکل اصلی در تهران بوده و در استان مشکلی بادستگاه‌های مرتبط وجود ندارد.  

وی با بیان اینکه فقدان زیرساخت‌های امنیتی و اقتصادی مانعبزرگ بر سرراه پناهندگان کشور افغانستان است، تصریح کرد: در حوزهبازگشت پناهندگان به کشور مبدا خود، آمار قابل توجهی نداریم و دلیلاصلی آن نیز افزایش ناامنی‌ها در این کشور است، به‌طوری که دولتافغانستان پاسگاه‌های خود در هرات را تخلیه کرده است

قاسمی ادامه داد: عدم زیرساخت‌های امنیتی و اقتصادی و بهداشتیباعث شده پناهندگان و مهاجران افغانستانی رغبت چندانی برایبازگشت به‌کشور خود نداشته باشند

وی در ارتباط با آمار سرشماری کارگران و کارفرمایان، ادامه داد: اطلاعات آن کشوری بوده و تکلیف شده است که این آمار به صورتکشوری ارائه شود و ما تنها مکلف به برگزاری این سرشماری هستیم.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در خصوصلایحه شورای نگهبان مبنی برای اعطای تابعیت فرزندان ایرانی متولداز طرف مادر و آمار این فرزندان در استان خراسان، اظهار کرد: اینلایحه در دستور کار شورای نگهبان است و تا زمانی که تصویب نشود،ما هیچ دستورالعملی برای اجرای آن نداریم اما بخش زیادی ازمشکلات را حل خواهد کرد. به دلیل اینکه بخش از ازدواج‌ها شرعی بودهاما فرآیند قانونی را طی نکرده‌است، بنابراین آمار دقیقی در اینزمینه وجود ندارد و ما تنها بخش محدودی را شناسایی کرده‌ایم، حدودچهار هزار تا چهار هزار و 500 نفر ثبت قانونی خود را طی کرده‌اند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *