افزایش 96 درصدی بودجه عمرانی 98

مهدی نیا: سال 96 شهرداری 7هزار میلیارد تومان بدهی و تنها 25 میلیارد تومان موجودی نقد در حساب داشت 

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهرداری‌ متناسب با درآمدهای محقق شده در پروژه‌های عمرانی هزینه کنند و بر این اساس در سال 98 بودجه عمرانی 96 درصد رشد داشت.

به گزارش صبح امروز محمدهادی مهدی‌نیا ، در خصوص توجه مدیریت شهری به انسان‌محور شدن شهر و نشانه‌های تغییر رویکرد شهرداری در این خصوص با تغییر شهردار، اظهار کرد: قبول دارم که ادبیات گفتاری آقای کلائی بیش‌تر ادبیات آوانگارد توسعه‌ای است تا ادبیات شهرسازی انسان‌گرا، اما به صرف تفاوت ادبیات آقای تقی‌زاده خامسی و آقای کلائی نمی‌توانیم عملکرد شهرداری را قضاوت کنیم.

*اقدامات پر رنگ کلائی برای شهرسازی انسان گرا

وی ادامه داد: معتقدم حتی در همین مدت کوتاه شهرداری آقای کلائی نیز اقدامات مناسبی برای پررنگ کردن شهرسازی انسان‌گرا برداشته شده است.

مهدی‌نیا با اشاره به تغییر وضعیت مالی شهرداری در دو سال گذشته و تأثیر آن بر اجرای پروژه‌های شهری، تصریح کرد: باید توجه داشت که در سال اول که آقای تقی‌زاده خامسی به عنوان شهردار مشهد انتخاب شدند، شهرداری 7هزار میلیارد تومان بدهی و تنها 25 میلیارد تومان موجودی نقد در حساب داشت. در واقع آقای تقی‌زاده در شرایط قبض، شهرداری را پیش بردند.

وی با بیان این‌که در سال 97 امکان تهاتر بدهی‌ها با دستگاه‌های دولتی و رونق بازار مسکن درآمد شهرداری را بالا برد و مشکلات مالی را کم کرد، خاطرنشان کرد: با این وجود طبیعی است شهرداری‌ متناسب با درآمدهای محقق شده در پروژه‌های عمرانی هزینه کنند و بر این اساس در سال 98 بودجه عمرانی 96 درصد رشد داشت و خیزی برای اجرای پروژه‌های عمرانی برداشتیم که تعدادی از آن‌ها باید در سال‌های گذشته اجرا می‌شد. بدین منظور طبیعی است که شهردار بیش‌تر راجع به پروژه‌های عمرانی صحبت کند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: البته آقای کلایی شخصیتاً مدیری توسعه‌‌گراست، اما آقای تقی‌زاده با وجود این‌که سابق توسعه‌گرایی داشته در عمل نشان داد از آن موضع گذشته و ترجیح می‌دهد مدیر فرهنگ‌گرا باشد تا توسعه‌گرا.

*توسعه پیاده مداری با الگوی خیابان کامل

وی با اشاره به تجربه خود از انسان‌محوری شهرها در کشورهای اروپایی و عملکرد مدیریت شهری مشهد در این خصوص، گفت: یکی از دغدغه‌هایی که من همیشه داشتم که به تجربه زندگی در اروپا بر می‌گردد، موضوع توسعه پیاده‌مداری بوده است. مفهومی تحت عنوان «خیابان کامل» وجود دارد که در آن برای انسان و انواع وسایل نقلیه مسیر ویژه‌ای وجود داشته باشد.

مهدی‌نیا ادامه داد: به منظور افزایش انسان‌محوری در معابر و رسیدن به مفهوم خیابان کامل در معابر شهری مشهد، بنا شده است که در پروژه‌های پیاده‌رو سازی و احداث مسیر دوچرخه به صورت مشترک انجام شود و هرجایی که پیاده‌رو سازی می‌کنیم مسیر ویژه دوچرخه هم ایجاد کنیم که یک‌بار برای همیشه آن خیابان، خیابان کامل شود. 

وی بیان کرد: مسئله دیگر در موضوع دوچرخه این است که اگر مسیر دوچرخه بریده بریده باشد، دیگر کاربرد ندارد و همان مقدار هم به درد نمی‌خورد. برای همین در تعریف پروژه‌های پیاده‌رو سازی و ایجاد مسیر ویژه دوچرخه، اولویت تکمیل بریده بریده‌هایی است که ایجاد شده و این به نوعی کمک می‌کند که پیاده‌رو سازی‌های بر مبنای ایجاد مسیر ویژه دوچرخه باشد.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص پیاده‌مداری و ایجاد خیابان‌هایی که اولویت حرکت با افراد پیاده باشد، بیان کرد: در کشور المان در دهه 60 و70 میلادی اولویت‌بندی در شهرسازی‌ها به موضوع پیاده‌مداری و شهرسازی انسان‌گرا تغییر پیدا کرد. بر این اساس اولین کاری که کردند در مرکزی شهرهایشان که تقریباً مشابه مرکز شهرماست پیاده‌مدار کردند. برای نمونه در برخی مسیرها از 8 شب تا 10 صبح خودرو می‌تواند ورود پیدا کند، اما از 10 صبح تا 8 شب خودرو نمی‌تواند وارد شود، در برخی مکان‌ها کلاً ورود خودرو ممنوع است و در برخی مسیرها فقط بعدازظهرها ورود خودرو محدود است.

*پیاده راه شدن 10 خیابان در دستور کار

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان این که «به دنبال ایجاد پیاده‌راه هستیم»، تصریح کرد: بر این اساس 10 خیابان شامل خیابان‌های ایثار طلاب، خیابان راهنمایی، حد فاصل امامت تا اول جلال آل احمد را برای این کار در نظر گرفته‌ایم. اما باید توجه داشت که این کار یک مسئله اجتماعی فرهنگی است.

وی با اشاره به مخالفت مردم دارای املاک و مستغلات در این محلات با پیاده‌راه شدن این معابر، خاطرنشان کرد: به نظر من مخالف آن‌ها دو دلیل دارد، اول اینکه شهرداری برای ترغیب‌ آن‌ها چیزی پیشنهاد نمی‌دهد و دوم این که ما تجربه شکست‎‌خورده پیاده‌راه شدن خیابان جنت را نیز داریم.

مهدی‌نیا بیان کرد: بر این اساس باید با احتیاط وارد این موضوع شویم چراکه کسبه معمولاً کسانی هستند که به گفته‌های گروه‌های مرجع خود اعتماد دارند و سرمایه اجتماعی نیز در این زمینه بسیار پایین است. سرمایه اجتماعی در شهرداری وجود ندارد و مجموعه این عوامل کار را سخت کرده است.

وی افزود: با این وجود رویدادهایی مانند خیابان غذا باعث باب شدن فضای اجتماعی می‌شود که رفته‌رفته بتوانیم بخشی از مکان‌رویداد‌ها را  در شهر تعریف کنیم. در تعریف این رویدادها باید به فضای شهر نیز توجه شود چراکه بافت مذهبی مشهد اجازه ایجاد برخی رویدادها را نمی‌دهد. با این وجود اگر رویداد‌هایی در عرصه‌های پیاده‌راه تعریف نشود نباید انتظار داشته باشیم که این مسیرها پاخور پیدا کند. و این اقدامات در در این فضای فرهنگی باید انجام شود.

*دلیل پیاده راه کردن فقط ترافیکی نیست

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد با تأکید بر اینکه «پیاده‌راه کردن مسیرها صرفاً مسئله ترافیکی نیست»، گفت: در موضوع پیاده‌مداری حوزه اجتماعی بسیار پررنگ است. بر این اساس کمیته‌ای میان سه کمیسیون عمران و شهرسازی، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک تشکیل داده‌ایم. در این قرار شد در ابتدای سال 98 رویدادهای آیینی در خیابان‌هایی که بعداً هدف پیاده‌مداری است برگزار کنیم تا فضا برای پیاده‌مداری محیا شود.

وی با اشاره به اقدامات ملایمی که می‌تواند فضا را برای قبول پیاده‌راه سازی معابر از سوی شهروندان آماده کند، اظهار کرد: این‌گونه است که می‌شود فضا را برای پیاده‌سازی معابر فراهم کرد وگرنه نمی‌توان با مردم برخورد فیزیکی کرد و با این اوضاع کنونی برخورد سلبی امکان‌پذیر نیست و باید اقناعی به جلو رفت.

وی همچنین با اشاره به اینکه «کلیت حرف سمن‌ها در این زمینه مورد قبول است»، تصریح کرد: اما اگر آن‌ها هم به حوزه اجرا بیایند می‌بینند که کار به این راحتی‌ها نیست، اما آن‌ها هم نباید از کار دست بکشند و باید مطالبه‌های خود را انجام دهند.

* پرهیز از پوپولیسم شیک

رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: با این وجود انتظار واقعیت این است که این‌که من به عنوان رئیس کمیسیون کار روشن‌فکری انجام دهم و حرف‌هایی که در دانشگاه هم می‌زنم در این‌جا هم بیان کنم، نوعی پوپولیسیم است و من سعی کردم در مقام رئیس کمیسیون رئالیسم و واقع‌گرا باشم. 

وی اضافه کرد: از این که وارد پوپولیسم شیک شوم ابای بسیاری دارم، مانند این که شما بیاید تعدادی سمن را به دور خودتان بیاندازید و در پایان هم هیچ اقدام عملی انجام ندهید. من به دنبال این نیستم، بلکه به دنبال آن هستم که کار عملی انجام شود که نمونه آن را در ورود اصناف به خیابان‌ها دیدید. امروز دیگر کسی نمی‌تواند این فضا را برگرداند و این موضوع جا افتاد و جز مطالعات مردم هم شده که این برای من کافی است.

علی نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *