ماه رمضان سینماهای مشهد چگونه گذشت؟!

قاسم شمسایی

شادی، شاخصی برای توسعه اجتماعی است که امید به آینده و امید به زندگی از مفهوم شادی ریشه می‌گیرد. نقش رسانه در افزایش امیدواری مردم به موضوع اعتماد اجتماعی و سرمایه اجتماعی بازمی‌گردد.ازآنجاکه رسانه‌ها در تقویت و تضعیف نظم اجتماعی نقش به سزایی دارند می‌توانند موجب همبستگی ملی و وحدت نمادین و یا بالعکس اختلاف و بی‌اعتمادی در میان مخاطبان شوند.

درواقع لذت دیدن، خندیدن و گریستن جمعی در سینما تجربه‌ای بی‌نظیر است و چه‌بسا می‌توان گفت ویژگی اصلی سینما،ایجاد خودباوری در جمع برای فرد خواهد بود درواقع بهترین گزینه برای شکل‌دهی آرمانی جامعه، سینما است.

در ایام ماه مبارک رمضان که اکثر مردم مخصوصاً در بازه زمانی بعد از افطار به دنبال تفریح و سرگرمی خانوادگی هستند تمامی رسانه‌های کشور باید برای ایجاد نشاط در کشور بسیج شوند که نقش سینما در ایجاد نشاط عمومی از بقیه رسانه‌ها پررنگ‌تر است .

اکران در ماه رمضان همواره یکی از چالش‌های سینمای ایران برای جذب مخاطب و کسب فروش مناسب است و به همین منظور طرح‌هایی چون افطار تا سحر و… توسط سینما داراندر این ایام به اجرا درمی‌آید تا سالن‌های سینما خالی از تماشاگر نباشند.

برخلاف شیب گرانی حرکت کردیم و پرفروش شدیم

مجتبی فرزانه مدیر روابط عمومی پردیس سینمایی هویزه درباره وضعیت فروش فیلم‌ها و جذب مخاطب در ایام ماه مبارک رمضان ابراز کرد: هوش و مدیریت سینمایی در جذب مخاطب بسیار مؤثر است. باوجوداینکه طرح نیم‌بهای بلیت سینماها در ایام ماه مبارک رمضان در شورای صنفی اکران تا افطار اعلام شد مدیر پردیس سینمایی هویزه، حسن کریمی با ارزیابی که در نمودارهای سالهای گذشته انجام داد، به این نتیجه رسید که اکثر سانس ها به‌صورت نیم‌بها فروخته شود که این نیم‌بهابودن خود می‌تواند اتفاق مثبتی برای مخاطبان باشد .

فرزانه در خصوص مقایسه وضعیت  پردیس سینمایی هویزهاعلام کرد: در ماه رمضان  سال گذشته، هویزه پذیرای 34424 نفر در 15 روز اول ماه رمضان بوده ولی امسال این تعداد به 46000 نفر رسیده که  نسبت به سال گذشته شاهد رشد 17 درصدی مخاطب بوده‌ایم که بالطبع  34 درصد، فروش بلیت‌هانسبت به ماه رمضان سال گذشته افزایش داشته است.

وی در ادامه افزود: فاکتورهای فروش به عوامل زیادی بستگی دارد و اینکه صرفاً بخواهیم فروش کم در بعضی ایام سال را به مافیا نسبت دهیم اشتباه است. در سینما هم مافیا وجود داشته ، اما این فقط یکی از عوامل کاهش فروش و جذب مخاطب است.

مدیر روابط عمومی پردیس سینمایی هویزه مردم را به‌عنوان یک رسانه معرفی و اظهار کرد: این روزها کمتر کسی پیدا می‌شودکه اینستاگرام و تلگرام نداشته باشد و اگر کسی فیلم خوبی را ببیند و خاطره خوبی را در یک سینما تجربه کند آن را به اشتراک گذشته و دوستان خود را مطلع می‌کند. ما مفتخریم که به‌عنوان سومین سینمای پرفروش ایران آن‌هم با 1150 صندلی مطرح شویم و با بلیت 8000 تومان بتوانیم با دو سینمای مطرح تهران با 1800 و 3000 صندلی و آن‌هم بلیت 20 هزار تومان به رقابت بپردازیم.

وی در ادامه بیان کرد: «تگزاس ۲» به کارگردانی مسعود اطیابی و «متری شیش‌ونیم» ساخته سعید روستایی در صدر پرفروش‌ها قرارگرفته است.

وی به دلایل موفقیت پردیس سینمایی هویزه به‌ویژه در ماه رمضان که اصولاً ریزش مخاطب را در پی دارد اشاره و گفت: نیم‌بها بودن ، قدمت، برخورد خوب کارکنان، مدیریت و ارزیابی سالانه میزان فروش، کیفیت و همیشه به‌روز بودن سینما هویزه باعث شده که در زمره موفق‌ترین سینمای مشهد باشد.

فضای کلاسیک سینما برای جذب مخاطب مهم است

علی طلوع،مدیر روابط عمومی پردیس سینمایی ویلاژ توریستاز وضعیت فروش فیلم‌های اکران شده در ماه رمضان رضایت داشته و عنوان کرد: با توجه به اینکه ما از دی‌ماه سال گذشته کار خود را شروع کردیم و نسبتاً تازه تأسیس هستیم اما از اول ماه رمضان تاکنون 221 میلیون تومان فروش داشتیم.

وی در ادامه بیان کرد: «تگزاس ۲»، «سامورایی در برلین» و«متری شیش‌ونیم»، در صدر پرفروش‌ها قرارگرفته است.

طلوع به دلایل موفقیت پردیس سینمایی ویلاژ توریست در میزان فروش بالای فیلم‌ها به‌ویژه در ایام ماه مبارک رمضان اشاره و عنوان کرد: پردیس سینمایی ویلاژ توریست با ۱۰۷۵ صندلی با 12 سالن مجهز سینمایی، با ۱۱ سالن مدرن، سالن VIP وCIPو وجود فضای کلاسیک در جذب مخاطب بسیار موفق بوده است، هرچند در زمینه تبلیغات فضای مجازی هم در این ایام صفحه ما همیشه فعال بوده و توانسته در اطلاع‌رسانی مردم از برنامه‌های ماه مبارک موفق باشد.

افزایش 20 درصدی فروش فیلم‌ها در نیمه اول رمضان

عباس توکلی کارشناس اداره امور سینمایی مشهد از افزایش 20 درصدی فروش فیلم‌ها در نیمه اول رمضان نسبت به سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: میزان فروش فیلم‌ها در نیمه اول ماه مبارک رمضان در مقایسه با دوره مشابه خود در سال گذشته (97) 20 درصد افزایش ، تعداد تماشاگران 5 درصد کاهش و نرخ متوسط بلیت سینما 27 درصد افزایش داشته است.

وی به آمار فروش دو سینما در مشهد در ایام ماه رمضان اشاره و عنوان کرد: میزان فروش سینما اطلس نسبت به سال گذشته 2 برابر افزایش داشته و میزان فروش سینما آفریقا هم اختلاف 20 میلیونی تومانی را نشان می‌دهد .

سینما می‌تواند به جامعه نشاط تزریق کند

یکی از شهروندان مشهدی نقدی به ماجرای افزایش فروش فیلم‌ها در ماه رمضان امسال زده و عنوان کرد:  وقتی شهری به سمت الکترونیک شدن پیش می‌رود، طبیعی است در جریان تبلیغات و اطلاع‌رسانی افراد بیشتری در جریان فیلم‌ها قرار بگیرند و نسبت به سال گذشته شاهد افزایش فروش باشیم اما این مطلب نباید فراموش شود که چه‌بسا شخصی برای اولین بار و بدون هیچ آگاهی از محتوای فیلم و فقط صرف تبلیغات قسمتی از فیلم منتخبش بر روی صندلی سینما می‌نشیند و  وقتی برخلاف تبلیغات پررنگ و لعاب فیلم بی‌کیفیت را تماشا می‌کند دل‌زده می‌شود و دیگر برای تفریحات خود سینما را انتخاب نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در چهار هفته ماه رمضان، اوقات افطار تا سحر را اکثر مردم دوست دارند به تفریح بگذرانند و اگر کیفیت فیلم‌ها در ماه رمضان بهتر بود طبیعتاً افراد بیشتری سالن‌های سینما را پر می‌کردند. وقتی به يک جامعه نشاط تزريق می‌شود، بخش قابل‌توجهی از بروز آسیب‌های نسل جوان به‌ویژه گرايش به انحرافات کاسته می‌شود، که مدیران می‌توانند با توجه به ذائقه مردم فیلم‌های کمدی باکیفیتبیشتری را در لیست فیلم‌های اکران شده سینمایی قرار دهند.

جای خالی فرهنگ یا تصمیمات مدیران؟

با توجه به ریزش 5 درصدی تعداد تماشاگر نسبت به سال گذشته و نارضایتی هرساله برخی سینما داران از میزان فروش کم در ماه رمضان توجه به چند نکته از سوی مدیران و تصمیم‌گیرندگان و تمامی کسانی که در به نمایش گذاشتهشدن یک فیلم بر روی پرده سینما دخیل هستند ضروری است.

شاید یکی از دلایل حضور کم‌رنگ مخاطب در ماه رمضانسینماها، نبودن تبلیغات کافی، کاهش کیفیت آثار سینمایی مخاطب پسند و همچنین توسعه ابزارهای رقیب است. تبلیغات محیطی و استفاده از ظرفیت شبکه‌های تلویزیونی در جذب مخاطب می‌تواند در رونق بازار سینما تأثیرگذار باشد.
نکته دوم اینکه اگر طرح نیم‌بهای بلیت سینماها در ایام ماه مبارک رمضان از افطار تا سحر اجرا می‌شد مخاطبان بیشتری به سینما مراجعه می‌کردند در واقع وقتی مردم روزه هستند تا افطار کمتر از سینما استقبال می‌شود.

از آن‌طرف در بخش فرهنگ‌سازی مخاطب ایرانی، هنوز هزینه برای رستوران گردی‌های تفریحی‌اش جایگاه بسیار محکم‌تری نسبت به حوزه فرهنگ به‌ویژه سینما دارد

به‌واقع تا سینما بخشی از سبک زندگی ایرانی نشود و هر ایرانی به‌طور متوسط سالیانه یک‌بار به دیدن آثار سینمایی نرود، نمی‌توان مخاطب ایرانی را علاقه‌مند به این صنعت تصور کرد و طبیعتاً جامعه‌ای که حاضر نیست برای دوام هنر ـ صنعت سینما هزینه کند، درنهایت هنری نیمه‌جان خواهد داشت. انتظار بالایی نیست که مردم برای بلیت سینما که قیمتش نصف یک پیتزاست، هزینه کنند و سالن‌های سینما را همچون فستفود‌ها رونق ببخشند که احقاق این رویداد بستگی به مدیران و متفکران در امور سینمایی دارد.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *