موسیقی از عوامل نشاط انگیز در جامعه است

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: موسیقی از عوامل نشاط‌‌‌‌ انگیز است؛ در ورزش زورخانه‌ای آنچه فضا را بانشاط  می‌کند ضرب و زنگ مرشد است. ما در خراسان حتی در مناجات‌خوانی سحر هم موسیقی سه‌تار داشته‌ایم. 

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر امروز در نشستی با عنوان «واکاوی یک شادی؛ تحلیل و بررسی اتفاقات اخیر در مدارس کشور» که در موسسه فرهنگی قدس برگزار شد، افزود: یکی از نیازهای انسان که در فطرت او وجود دارد، شادی است. اگر کسی با این نیاز درونی انسان‌ها مخالفت کند آسیب‌های زیادی در اجتماع ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: ما به عنوان حاکمیت مکلف هستیم نیازهای عاطفی انسان‌ها را در بخش‌های  مختلف تامین کنیم. اگر این کار را انجام ندهیم و انحرافی ایجاد شود ما باید پاسخگو باشیم. یکی از مسائل که امروز سوال است و خطاب به آموزش و پرورش و مراکز آموزشی باید آن را پرسید این است که چطور نتوانستم این نیاز را با برنامه‌های دقیق خود پاسخ دهیم و این نیاز منجر به این شده که در مسیر انحرافی قرار گرفته است. نیاز به جنس مخالف یک نیاز اساسی است. اگر در جامعه تدبیر نداشته باشیم، انحرافات به عهده ماست که زمینه را در این موضوع  فراهم نکردیم.

وی افزود: ما امروز در ارتباط با این ناهنجاری‌ها، دو مسئله داریم. یک اینکه این ناهنجاری‌ها شبکه یا غیرشبکه است. قطعا تصادفی نمی‌تواند 150 دانش آموز همه در خانواده‌هایشان یک آهنگی را بخوانند و هماهنگی داشته باشند و به صورت تصادفی این مسئله در یک جلسه‌ای ظهور پیدا کند. 

رفتار امنیتی با حجاب، غلط است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حجاب و عفاف موضوعی اعتقادی، باوری و فرهنگی است. باید اعتقادات افراد در رابطه با عفاف شکل بگیرد که آن را بپذیرند. اما  ما این کار را نکردیم و در قالب رفتار امنیتی با آن برخورد کردیم که شیوه‌ای کاملا غلط است. افراد باید حجاب و عفاف را بپذیرند ما این موضوع را حل نکردیم و برخورد سلبی انجام می‌دهیم.

وی با طرح این پرسش که «آیا امروز تقید و تعهد دانش‌آموزان نسبت‌به باورهای دینی رشد یافته است؟»، عنوان کرد: مسئولیت ما این است همانطور که موظفیم دانشی دانش‌آموزان را پله پله ارتقا دهیم باید نیازمندی‌های معرفتی آن‌ها را هم پله پله ارتقا دهیم. اگر این موضوع ارتقا یافته، قضاوت را به عهده عموم بگذاریم، اما اگر ارتقاء نیافته سازمان ما نتوانسته مسیر خود را به درستی برود. در حوزه مسائل معرفتی و سایر وظایفی که بر دوش آموزش و پرورش است چه کاری انجام داده‌ایم؟ 

در خراسان همراه با مناجات سحر سه‌تار نواخته می‌شده

پژمانفر گفت: ما موظفیم در مدارس شادی داشته باشیم. حدود 30-40 مورد را احصا کردیم که در مدارس می‌تواند ایجاد شادی کند.ما نسبت به این مسئله باید مدل مطرح کنیم. وقتی در ارائه مدل مناسب خلا داریم، زمینه برای چنین مسئله‌ای فراهم می‌شود.موسیقی از عوامل نشاط‌‌‌‌برانگیز است. در ورزش زورخانه‌ای آنچه فضا را بانشاط  می‌کند ضرب و زنگ مرشد است. ما نگفتیم که با موسیقی مخالف هستیم. بر اساس آن ضرب، حرکت پا و موزون انجام می‌دهند. هیچ کس هم آن را خارج از عرف نمی‌داند. ما در خراسان حتی در مناجات خوانی سحر هم موسیقی سه‌تار داشته‌ایم. این موضوع نشان دهنده این است که ما نه تنها متهم این موضوع نیستیم بلکه مبدع آن هستیم و از ظرفیت‌های موسیقی در مسائل مختلف استفاده کردیم. اما حرف ما در رفتار سازمانی است. آیا جلوی اجرای سند 2030 به صورت سازمانی گرفته می‌شود؟ خیر اینگونه نیست. 

وی یادآور شد: آموزش و پرورش متولی آموزش دانش آموزان است اما این موضوع به معنای این نیست که دستگاه‌های دیگری در ارتباط با این موضوع وظایفی داشتند که انجام دادند و آموزش و پرورش وظایف خود را انجام نداده است.

نشاط ما باید نشاط پایدار باشد نه مقطعی

پژمانفر با تاکید بر اینکه «نشاط ما باید نشاط پایدار باشد نه نشاط مقطعی»، خاطرنشان کرد: در موضوع نشاط پایدار، خود آموزش و پرورش علی‌رغم تمام محدودیت‌ها، کارهایی  را انجام می‌دهد. به صورت میدانی اقدامات چند مدرسه را بررسی کرده‌ایم اما چرا دو رفتار انجام می‌شود. این سوال نابجایی نیست؟ چرا هر مدرسه مسیر ایجاد نشاط را به صورت متفاوت می‌روند. 

پژمانفر بیان کرد: آموزش و پرورش را امروز پرورش نمی‌بینند، بلکه آموزش می‌بینند. اگر مجلس درست عمل می‌کرد و نظارت دقیق و کارآمد داشت شاید کار به اینجا نمی‌کشید. مجلس هم کوتاهی کرده اما مجلس  یعنی نصف به علاوه یک؛ یعنی اگر چیزی را می‌خواهیم مصوب کنیم باید نصف به علاوه یک افراد این اولیت در ذهنشان باشد. 

وی درمورد حذف کنکور توضیح داد: حذف کنکور را قانون و مکلف کرده‌ایم. آقای بطحایی در این زمینه اراده جدی دارند. برای حذف کنکور مقاومت‌های زیادی می‌شود یکی از آنها موسسات کنکور است که یک رانت است. هفت سال است با صدا و سیما در رابطه با این موضوع درگیر هستیم.

در ادامه مدیرکل آموزش و مرورش استان خراسان گفت: در مورد اتفاقی که به صورت ناگوار و ناگهانی در شبکه‌های مجازی منتشر شد باید بگوییم اینکه این کلیپ‌ها کی گرفته شده و مربوط به کدام مدرسه بوده در ابتدا برای ما واضح نبود. در ابتدا 15 کلیپ در سطح کشور منتشر شد.  حراست وزارتخانه 15 کلیپ را به استان‌ها فرستاد تا مدارس شناسایی شود.

قاسم علی خدابنده افزود: در پاسخ به پرسشی در مورد رقص چوب در یکی از مدارس استان گفت: رقص چوب را شبکه دو هم به عنوان یک کار خوب و هنری پخش کرد. برنامه‌های آیینی و سنتی در برخی شهرها داریم. در بجستان هم بازی با چوب یکی از مراسمات آیینی است که در مدرسه به مناسبت روز معلم اجرا شده .من فکر می‌کنم اگر این برنامه ایراد داشت تلویزیون آن را پخش نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه «آموزش و پرورش به دنبال این است که نیاز به نشاط را در دانش‌آموزان پاسخ دهد»، گفت: برنامه‌هایی برای ایجاد نشاط در مدارس داشتیم اما ممکن است کافی نبوده‌اند. نشاط را در حوزه‌های مختلف تعیین کردیم؛ مثلا تعدادی از دانش‌آموزان هنگامی نشاط دارند که به مسائل علمی بپردازند  به همین دلیل قرائت خانه و انجمن علمی راه‌اندازی کردیم. یکسری از دانش‌آموزان دنبال فعالیت ورزشی هستند و المپیاد ورزشی اجرا کردیم. بخشی از دانش‌آموزان با فعالیت معنوی و قرآنی شاد می‌شوند به همین دلیل اعتکاف، مسابقات قرآنی و.. داریم. قطعا راهکارهای دیگری هم برای شادی در مدارس وجود دارد که برخی از آنها  نیاز به امکانات و مقدورات بیشتری دارد که ما نداریم.با توجه به مقدورات سعی کردیم فضای بانشاط داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اینکه مدارس دچار روزمرگی و یکنواختی شدند را قبول دارم. دلیل عمده آن هم این است که معلم خیلی در فعالیت‌های آموزشی و توانمندسازی یا شرکت نکرده یا آموزش‌های ما خیلی تاثیرگذار نبوده که بتواند معلم ما را توانمند بسازد و به او روش نوین در تعیلم و تربیت آموزش دهد و معلم با همان شیوه سنتی کاری را انجام می‌دهد که 15 سال پیش هم انجام می‌داده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: شادی و نشاط برای مدارس یک ضرورت است اما مرزها و حریم‌ها نباید شکسته شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *