خوشبختی ورزش خراسان در گروی پشتوانه‌سازی مدارس

چند سالي است بحث توسعه و تدريس ورزش‌هاي خاص و پايه‌اي همچون شنا، ‍‍ژيمناستيك، طناب‌زني، دو و ميداني و تنيس‌روي‌ميز در مدارس و محيط‌هاي آموزشي مطرح و مورد الزام قرار گرفته است، بحثي كه اگر اجراي صحيح آن در محيط مدارس ابتدايي را در كشور و استان شاهد باشيم مي‌توان اميد زيادي به گشوده شدن درهاي موفقيت براي ورزشكاران آينده ايران در رقابت‌هاي بين‌المللي داشت.

*غفلتی که به چشم می‌آید

با نگاهي به پيشينه توجه به ورزش مدارس در كشورمان و مقايسه اين شرايط با ساير كشورهاي دنيا به وي‍ژه كشورهايي كه در بحث مدال‌آوري و موفقيت در رقابت‌هاي ورزشي داخلي و بين‌المللي سابقه و كارنامه خوبي دارند مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه عدم توجه به اين موضوع در توسعه زيرساخت‌هاي اصلي تربيت‌بدني كشور و استانمان مي‌تواند در آينده صدمات و زيان‌هاي جبران‌ناپذيري را به بدنه جامعه ورزشي وارد كرده و در كنار آن باعث آسيب‌هاي اجتماعي و فرهنگي زيادي گردد.

متاسفانه در سال‌هاي اخير ورزش مدارس آنچنان كه بايد از سوي مسئولان امر تربيت‌بدني در كشور مورد توجه قرار نگرفت و اين غفلت امروز بيشتر در سطحي به چشم مي‌خورد كه شاهد عدم موفقيت بسياري از تيم‌هاي رده سني پايين استان در مسابقات كشوري و بالطبع آن عدم موفقيت نمايندگان كشورمان در مسابقات بين‌المللي هستيم.

نگاهي به پيشرفت ورزشي كشورهايي نظير چين، روسيه و آمريكا (كه در رقابت‌هاي بزرگي همچون المپيك همواره جزو تيم‌هاي برتر هستند) در بحث توسعه ورزش قهرماني و پرورش استعدادهاي پايه‌اي، نشان مي‌دهد اولويت مسئولان تربيت‌بدني اين كشورها كه تجربه نشان داده همواره اولويت اصلي‌شان آينده‌سازي در ورزش است، در وهله نخست توجه به ورزش مدارس و ساختن ورزشكاراني حرفه‌اي و كاربلد از بين دانش‌آموزاني است كه هم انر‍‍‍ژي لازم و هم آمادگي ذهني و بدني مطلوب را براي يادگيري بهتر ورزش‌هاي مختلف دارند.

*دغدغه‌ای که می‌تواند برای همیشه از بین برود

خوشبختانه طي پنج سال اخير همكاري دو وزارت‌خانه آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در خصوص توسعه ورزش‌ مدارس و پيوند آن با ورزش همگاني و قهرماني به شكل نسبتا خوبي در حال انجام شدن است و اقداماتي كه برنامه‌ريزي شده در سطح محيط‌هاي آموزشي در حال انجام شدن است كه قطعا توجه به اين مقوله مي‌تواند دغدغههاي مسئولان و جامعه ورزش استان و كشور را در خصوص ضعف پشتوانه‌سازي در تيم‌هاي ملي و باشگاهي را تا حدودي برطرف نمايد.

باتوجه به اين‌كه دانش‌آموزان بويژه آن‌دسته از محصليني كه علاقه‌اي هم به انجام ورزش حرفه‌اي در كنار درس خود دارند از آمادگي ذهني و بدني بالايي براي فراگيري بهتر اصول و قواعد تمرين و بازي دارند، استفاده از مربيان كاربلد و با دانش در كنار برگزاري اردوها و كمپ‌هاي استعداديابي مي‌تواند براي پيگيري اين بخش كمك شاياني نمايد.

عامل اصلي در اجراي اين حركت، مربيان تربيت‌بدني مدارس هستند، شناسايي توانايي ورزشي هر دانش‌آموز و انجام تمرينات اوليه و مناسب، نقطه آغاز جهش او به سوي پيشرفت در ورزش است.

*گامی مهم برای آینده ورزش خراسان

در اين ميان نقش هيات‌هاي ورزشي استان را نبايد ناديده گرفت، تشكل‌هايي كه به عنوان بازوي اجرايي مديريت ورزش استان نقش اساسي در شناسايي و پرورش استعدادهاي اين بخش دارند.

ايجاد تعامل بين هيات‌ها و مديران تربيت‌بدني آموزش و پرورش و شناسايي دانش‌آموزان مستعد ورزشي و ايجاد شرايط تمريني مناسب در كنار استفاده از مربيان آشنا به علم روزيكي از مهمترين اقداماتي است كه در اين بخش بر دوش هيات‌ها قرار دارد.

اما هماهنگي مطلوب بين ادارات آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در استان و در زمينه تامين امكانات تمريني و ايجاد شرايط مطلوب براي رشد ورزشكاران نوجوان و نونهال و استفاده از تمامي ظرفيت‌‌هاي موجود در اين دو بخش نيز گامي مهم در آينده‌سازي براي ورزش استان خواهد بود.

فراموش نكنيم، براي بدست‌آوردن پيروزي‌هاي آينده ورزشي‌مان بايد صبر داشته باشيم، اما اين صبر به تنهايي كافي نيست،اگر امروز شرايط مطلوبي را براي رشد و توسعه زيرساخت‌هاي ورزشي استانمان فراهم نكنيم ‌حسرت‌هاي آينده دردي را دوا نخواهد كرد.

مانی پویا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *