افتتاح فاز2 خط 2 تا 15 تیرماه

استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به 8 هزارمیلیاردتومان اوراق مشارکتی که از سوی دولت برای امسال به تصویب رسید، میتوانیم شاهد پیشرفت خوبی در احداث خط 3 قطارشهری مشهد باشیم..

علیرضا رزم حسینی در حاشیه بازدید از ایستگاههای قطارشهری مشهد که با حضور شهردار، رییس و اعضای شورای شهر مشهد انجام شد، با بیان اینکه رفع بدهیها باعث سرعت بخشیدن به پروژههای قطارشهری مشهد شد، خاطرنشان کرد: در بازدید امروز در جریان پیشرفت 20 درصدی خط سه قطارشهری قرار گرفتیم، با تصویب مجلس شورای اسلامی، دولت امسال مجوز انتشار ۸۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای خطوط قطارشهری و پروژه‌های بازسازی بافت‌های فرسوده را دارد که می‌کوشیم بخشی از این اوراق را برای خط سوم قطارشهری مشهد جذب کنیم. بخشی از این اوراق را به تکمیل خط سه اختصاص داده ایم و امیدواریم تا پایان سال 1400 به بهرهبرداری برسد.
وی با بیان اینکه خط دو قطارشهری حدود یک و نیم میلیون نفر از جمعیت این شهر را پوشش می‌دهد، تصریح کرد: از شهرداری درخواست شده با بسیج امکانات این خط به طور کامل تا نیمه تیرماه امسال آماده بهره برداری شود. علاوه بر این می‌کوشیم همزمان با پایان حفاری خط سوم در سال جاری دستگاه حفار به خط چهارم منتقل شود.
رزم حسینی اضافه کرد: با توجه به توضیحاتی که دادم، متوجه میشویم در این شرایط تحریم نیز رشد و آبادانی در استان و شهر کم نشده است. نه تنها در حوزه شهری مشهد که در شهرداری شهرهای دیگر مثل سبزوار، نیشابور، کاشمر، تربت حیدریه و … هم پروژههای خوبی داریم. از طرفی شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی این شهرستان تعیین شده و مقرر شده بود برای اجرای طرح جامع ساماندهی شهر مشهد، ۶۶ دفتر تسهیلگری ایجاد کند که تاکنون زمینه ایجاد ۲۰ دفتر فراهم شده است.

استاندار خراسان رضوی اظهارکرد: بدون شک اجرای این طرح با کمک تسهیلگران کمک بسیار خوبی برای اجرای طرح جامع ساماندهی حاشیه شهر مشهد است و 86 روستا نیز به منظور توانمندسازی و ایجاد کسب و کار روستایی، جزو برنامه مطالعاتی شهرداری مشهد قرار گرفته‌اند.

شهرداری مشهد تنها شهرداری بدون بدهی

استاندار خراسان رضوی درباره شرایط مالی و اقتصادی شهرداری مشهد نیز گفت: با تهاتر دولتی، چهار هزار و 500 میلیارد تومان از بدهیهای شهرداری مشهد پرداخته شد، این سازمان تنها شهرداری در کل کشور است که بدون هیچ بدهیای در حال اداره شدن است.
استاندار در خصوص تفاهم نامه با شرکت برق برای واگذاری زمین شرکت برق به این ایستگاه هم گفت: این تفاهم نامه گرفتار بوروکراسی اداری شده بود و خوشبختانه کار چند ماههای که روی زمین مانده بود در هنگام بازدید انجام شد.
*
باید کمتر به میراث تاریخی آسیب برسانیم
وی در ادامه به بازدید از نگارخانه شهرداری مشهد هم پرداخت و گفت: شهر مشهد تاکنون 70 شهردار را به خودش دیده است و این موزه به خوبی تمام پیشرفت های شهری از گذشته تاکنون را به نمایش گذاشته شده است.
رزم حسینی اظهار کرد: با توجه به شرایط شهر، حجم جمعیت، متناسب با مهاجرت نوسازی و بهسازی های زیادی در شهر انجام شده است. مثل تغییر در میادین شهر و تغییر صحن امام رضا(ع) که همگی در جهت رفاه حال شهروندان صورت گرفته است.
استاندار خراسان رضوی با عنوان اینکه تاریخ مشهد خیلی دستکاری شده است، بیان کرد: شاید این امکان وجود داشت که کمتر از این فضای تاریخی شهر را دچار تغییر کرد، از این به بعد هم باید کمتر به میراث تاریخی آسیب برسانیم چرا که هویت شهر به حساب میآید و برای همه افراد حتی در دنیا دارای اهمیت است. باید به معماری اسلامی- ایرانی بیشتر توجه شود تا جذابیت بیشتری برای شهروندان و زائران ایجاد کنیم.
وی افزود: داشتن فضای نگارخانه که فرصت عرضه آثار هنری را به هنرمندان میدهند، ارزش بالایی دارد و یک کار بسیار فاخر به حساب می‌آید

افتتاح باقیمانده خط دو و آغاز پروژه خط چهار قطارشهری در نیمه تیرماه

شهردار مشهد از افتتاح باقیمانده خط دو و آغاز پروژه خط چهار قطارشهری در نیمه تیرماه خبر داد. محمدرضا کلائی در حاشیه بازدید، استاندار، رییس و سایر اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با اعلام این خبر به ارائه توضیحاتی در خصوص خطوط قطارشهری پرداخت و خاطرنشان کرد: خط یک شهر مشهد، از انتهای وکیل‌آباد تا فرودگاه است که پر پوششترین خط قطارشهری به حساب میآید.
وی افزود: خط دو که بخشهایی از آن سال گذشته به بهرهبرداری رسید، حلقه اتصال با خط یک قطارشهری بود اما یک نقص عمده داشت چرا که اراضی جنوبی شهر مشهد با ظرفیت پوششی یک و نیم میلیون نفری را تحت پوشش قرار نمیداد؛ با تاکیدات استاندار و کمک دولت، امیدوارم ایستگاه «کاوه» که آخرین ایستگاه این مجموعه است تا 15 تیرماه آغاز به کار کند.
وی با بیان اینکه در خط سه قطارشهری تمرکز و اولویت ویژه‌ی ما روی اطراف حرم است، ادامه داد: در بازدید امروز استاندار قرار شد از میدان شهدا تا پایانه مسافربری، بخش زیادی از نیاز ترافیکی شهر را رفع شود و امیدواریم این خط را تا سال 1400 به بهرهبرداری برسانیم که نیازمند دستورهای لازم از سوی دولت، هماهنگی و مساعدت در خصوص تامین مالی هستیم، همچنین با توجه به افزایش قیمتها، موضوعات تحریمی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
کلائی اظهار کرد: استاندار علاوه بر حمایت، روی برنامهریزی و عملکرد دقیق تاکید کرد و امیدواریم با پیگیری و تاکید وی در کنار حل موضوع ترافیک بافت مرکزی شهر به وسیله توسعه خطوط مترو، قطعه چهارم خط سه که فاصله بین میدان شهدا تا پایانه مسافربری است را هم تا سال 1400 به بهرهبرداری برسانیم.
نیاز به بودجه 11 هزار میلیاردی برای بهره برداری از خط سه قطارشهری
شهردار در خصوص اعتبار هزینه شده در این پروژه توضیح داد: تا به حال با قیمت امروز در مترو شهر مشهد، بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان هزینه شده اما از این به بعد قطعا با افزایش نجومی قیمت‌ها در ساخت مواجه خواهیم بود. همچنین تا پایان تعهداتی که امروز به استاندار داشتیم، حدود 5 هزار میلیارد تومان دیگر نیاز به منابع داریم که بخشی توسط شهرداری و بخشی با تعهد دولت از طریق جذب از بازار سرمایه تامین خواهد شد.
وی با عنوان اینکه تا پایان خط سه به قیمت امروز مبلغی حدود 11 هزار میلیارد تومان دیگر لازم داریم تا این خط به انتها برسد، تصریح کرد: استاندار امروز دستور دیگری هم داد که هم‌زمان با پایان یافتن حفاری خط سه در پایانه مسافربری، تی بی ام (دستگاه حفاری تونل) که در آنجا مشغول به کار است کاملا به خط چهار انتقال پیدا کند. که بنا شد بررسی‌‏های لازم انجام شود که در سال جاری آغاز خط چهار را هم خواهیم داشت. خط 4 به تنهایی حدود 8 هزار میلیارد تومان تامین مالی نیاز دارد.
کلائی اضافه کرد: در این قسمت از خط سه که محدوده مرکزی مشهد و اطراف حرم را تشکیل میدهد، از میدان شهدا، چهارراه شهدا، باب الجواد(ع)، چهارراه دانش، میدان برق و پایانه مسافربری تمام ایستگاه‌هایی که برای سال 1400 وعده داده بودیم، آغاز به کار کرده است. برای ایستگاه بسیج هم مساله تفاهمنامه با شرکت برق مشهد داشتیم که مشکلاتی در جهت اجرای آن پیش آمده بود و امروز با حضور جناب استاندار، رفع شد.
شهردار مشهد با بیان اینکه تقاضا در ایستگاه کاوه بسیار زیاد است، افزود: تمام شهروندان از انتهای پیروزی، آب و برق، هاشمیه، رضاشهر و … میتوانند از این خط دو به مرکز شهر، طبرسی و حتی فرودگاه دسترسی راحت داشته باشند، برای همین هم تقاضا در ایستگاه بسیار بالا است.
کلائی ضمن اشاره به علت پیشرفت خط دو و خرید واگن‌ها توسط خود شهرداری خاطرنشان کرد: در خصوص خرید واگن برای خط یک قطارشهری باید گفت که اگر الان برای خرید واگن جدید اقدام نکنیم، با فرسودگی واگنها رو به رو خواهیم شد. اما دولت تنها در شرایط فاینانس تامین بودجه می‌‏کند.

رفع مشکل احداث ایستگاه بسیج خط سه قطارشهری

هم چنین مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد از رفع مشکل احداث ایستگاه بسیج خط سه قطارشهری خبر داد.
کیانوش کیامرز در حاشیه بازدید استاندار، شهردار، رییس و سایر اعضای شورای شهر مشهد با اعلام خبر بالا خاطرنشان کرد: برای ایستگاه بسیج خط سه قطارشهری با شرکت برق دارای مشکلاتی بودیم چون زمین لازم در خصوص احداث ایستگاه تحویل ما داده نمی‌شد و کار پروژه خوابیده بود اما در بازدید امروز، استاندار با صدور حکم حکومتی مشکل چند ماهه این ایستگاه را حل کرد و امیدواریم در چند هفته بعد بتوانیم اقدامات اجرایی ایستگاه بسیج قطار شهری را انجام دهیم.
وی در خصوص خرید واگن های قطارشهری ادامه داد: ظرفیت واگن های خط یک قطارشهری در حال پر شدن است و باید 60 دستگاه واگن خریداری کنیم اما دولت اجازه نمیدهد که از استاندار درخواست کردیم مکاتباتی در جهت سرعت بخشیدن به خرید واگن ها داشته باشیم.
کیامرز درباره تخصیص بیشتر اوراق مشارکت هم افزود: برای 1300 میلیارد تومان اوراق مشارکت نامه زدهایم اما با توجه به تعدد درخواست ها، امیدوار نیستم بتوانیم این اعتبار را به طور کامل دریافت کنیم اما تلاش می کنیم با توجه به بازپرداخت های خوبی که تاکنون داشته ایم، حداکثر جذب اوراق مشارکت را داشته باشیم

سرویس در شهر

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *