پای لنگ لوازم معلولان!

لوازم توان‌بخشی برای معلولان در واقع بخشی از زندگی آنان است که می‌تواند به نوعی این قشر را از انزوا خارج کرده و بستر فعالیت اجتماعی و شیوه زیستی آنان را به طور نسبی به صورت عادی در آورد. از این رو کیفیت، امنیت، راحتی و سهولت استفاده از لوازم توان‌بخشی در شرایط مختلف برای فرد معلول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در سلامت روحی و نیز افزایش اعتماد به نفس او نقش بسزایی دارد. امروز با پیشرفت علم قابلیت‌های لوازم توان‌بخشی نیز مانند سایر کالاها و محصولات افزایش یافته است و طراحان این لوازم با لحاظ کردن تمام امکانات در این لوازم و دستگاه‌ها سعی دارند تا نقایص جسمی معلولان را تا حد امکان برطرف کنند.
خیابان «چمران» مشهد سال‌هاست به عنوان بورس فروشگاه‌های عرضه کننده تجهیزات پزشکی شناخته شده است. برای بررسی وضعیت لوازم توان‌بخشی به ویژه سمعک و ویلچر سری به این فروشگاه‌ها زدیم:

30نوع ویلچر
یکی از عرضه‌کنندگان تجهیزات پزشکی که 10 سال است در این زمینه فعالیت می‌کند می‌گوید: حدود 30 مدل ویلچر در بازار موجود است که 80 درصد آنان خارجی و بیشتر چینی هستند. قیمت ویلچرهای معمولی از 800 هزار تا 3 میلیون تومان و ویلچر برقی از 9 تا 18 میلیون تومان در نوسان است. البته مشتریان معمولا نوع ایرانی را به دلیل طول عمر و کیفیت پایین آن نمی‌پسندند.

وی با اشاره به بازدید خود از نمایشگاهی که سال گذشته در دبی برگزار شده بود، می‌گوید: در این نمایشگاه ویلچرهای متنوعی با قابلیت‌های بسیار بالا مانند تنظیم ارتفاع، زیرپایی وکمر به نمایش گذاشته شده بود؛ به طوری که تقریبا به نوعی تمام نقایص بیمار را برطرف می‌کرد. قیمت این ویلچرهای مجهز با ارز 4200 تومانی در حدود 120 میلیون تومان بود.

50 درصد کاهش تقاضا
«امیر رضا اکبری» دیگر فروشنده تجهیزات پزشکی معتقد است ویلچر و سایر وسایل این‌چنینی مانند خودرو هستند که طول عمر آن‌ها بستگی به نحوه نگهداری آن‌ها دارد. بهزیستی ویلچرهای خوبی را به افراد تحت پوشش خود ارائه می‌کند. البته از زمانی که قیمت ارز افزایش یافته، واردات کالاهای پزشکی بی‌کیفیت بیشتر شده است.
یکی دیگر از عرضه‌کنندگان تجهیزات پزشکی با بیان اینکه با افزایش قیمت‌ها تقاضای خرید تجهیزات پزشکی در بازار به نصف رسیده است، می‌افزاید: اکنون افراد ترجیح می‌دهند به جای خرید لوازم و تجهیزات نو، همان وسایل قدیمی خود را تعمیر کنند تا بتوانند به صورت موقت از آن‌ها استفاده کنند. به گفته «وحید مقدس» سمعک‌های موجود در بازار همه خارجی هستند؛ زیرا سمعک در داخل کشور تولید نمی‌شود. قیمت این سمعک‌ها از 500 هزار تومان تا 4 و 5 میلیون تومان می‌رسد. البته سمعک با قیمت 18 میلیون نیز در بازار یافت می‌شود. سمعک‌های با کیفیت از 2 میلیون تومان به بالا به فروش می‌رسند.
این فروشنده تجهیزات پزشکی با اشاره به قابلیت‌های سمعک‌های هوشمند، اظهار می‌کند: سمعک‌های هوشمند قابلیت تفکیک صدا را دارند و صداهای زیر و بم که برای کم‌شنوایان مشکل ایجاد می‌کنند را تقویت می‌کند.

«هادی طوفانیان» در یکی از فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی، خدمات فنی مانند تعمیرات تخصصی انواع تجهیزات پزشکی را نیز ارائه می‌دهد. وی دارای دکتری الکترونیک و عضو بنیاد نخبگان است و تاکنون چند اختراع نیز به ثبت رسانده است. وی می‌گوید: اجرت تعمیر یک ویلچر 25 تا 30 هزار تومان است و با احتساب لوازم یدکی در مجموع هزینه تعمیر آن 100 تا 200 هزارتومان می‌شود. این متخصص‌، ویلچرهای معمولی را به برقی تبدیل می‌کند و معتقد است قیمت تمام شده ویلچر برقی که به این صورت ساخته می‌شود حداکثر 5 تا 6 میلیون تومان است که نسبت به ویلچرهای برقی 10 میلیون تومانی ارزان‌تر است. ضمن اینکه به دلیل قابلیت جداسازی قطعات و سبک‌‍تر شدن، حمل ونقل آن آسان‌تر است. به گفته وی، سمعک‌ها کمتر نیاز به تعمیر دارند و معمولا شلنگ و گوشی مشکل پیدا می‌کند و اجرت تعمیر آن‌ها 30 تا 50 هزارتومان است.

گلایه معلولان از ویلچرهای  بهزیستی
«اکرم مزاری» معلول جسمی_حرکتی تحت پوشش بهزیستی حدود 8 سال است برای راه رفتن به ویلچر نیاز دارد و تاکنون از این سازمان 3 نوبت ویلچر دریافت کرده است. وی که از ویلچر خود فقط در خارج از منزل استفاده می‌کند معتقد است ویلچرهایی که در سال‌های قبل از بهزیستی تحویل گرفته، بهتر بوده و ویلچر‌هایی که اخیرا تحویل گرفته بی‌کیفیت است و او با ترس و لرز با آن حرکت می‌کند. این بانوی معلول می‌افزاید: چند بار تصمیم گرفتم که ویلچر خوبی از بازار به صورت آزاد خریداری کنم اما با توجه به حقوق بازنشستگی و هزینه‌های زندگی توانایی خرید یک ویلچر معمولی را هم ندارم.

«جواد» دیگر معلول تحت پوشش نیز از بی‌کیفیتی ویلچرهای بهزیستی گلایه دارد و می‌گوید: اگر برای گذر از مانعی، قسمت جلویی ویلچر را کمی بالا ببریم خطر افتادن وجود دارد و به طور کلی این ویلچرها راحت و روان نیستند و خیلی زود فرسوده می‌شوند.

انتخاب کارشناسانه ویلچر
به گفته معاون توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی، برای خرید ویلچر کمیته‌ای متشکل از نماینده جامعه معلولان، نماینده انجمن ضایعه نخاعی، کارشناس لوازم توان‌بخشی، کارشناس از آسایشگاه فیاض‌بخش و…، محصولات پیشنهادی را بررسی می‌کنند و مناسب‌ترین انتخاب می‌شود.
«مسعود فیروزی» می‌افزاید: ویلچرهایی که از سوی اداره کل به تعداد بالا خریداری می‌شود، از ویلچرهای با کیفیت و دارای استاندارد، خدمات پشتیبانی و ضمانت در بازار است و مشابه محصولی است که 90 درصد مردم از بازار به صورت آزاد و به قیمت یک میلیون و 500 هزار تومان خریداری می‌کنند.
وی مدعی است که اکنون معلولی در نوبت تحویل ویلچر، سمعک، عصا و واکر این اداره قرار ندارد و معلولان دارای مشکل مالی که نیازمند این لوازم توان‌بخشی هستند با رعایت فاصله زمانی می‌توانند به سازمان مراجعه کنند و در چرخه مددکاری قرار گیرند تا مددکار با بررسی پرونده درخواست مددجو، برای نحوه دریافت وجه یا عدم دریافت آن نظر دهد.
این مقام مسئول در پاسخ به ادعای برخی از معلولان مبنی بر بی‌کیفیت بودن ویلچرهای بهزیستی اظهار می‌کند: به هرحال در میان تعداد زیادی از معلولانی که ویلچر یا سمعک دریافت می‌کنند، طبعا افراد محدودی یافت می‌شوند که ناراضی باشند که شاید هم برحق باشد. معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی میافزاید: ما هم دوست داریم که شرایط اعتباری‌مان در حدی بود که یک محصول بسیار عالی به معلولان ارائه دهیم. اما در وضعیت اقتصادی کنونی مقدور نیست.
به گفته وی سمعک‌هایی که در اختیار کم‌شنوایان تحت پوشش قرار می‌گیرد، ساخت آلمان و با ضمانت و خدمات پس از فروش است و برای بررسی و انتخاب آن نیز تیمی شامل نماینده کانون ناشنوایان، کارشناس شنوایی سنجی و نماینده توزیع کنندگان نظر می‌دهند. فیروزی با بیان اینکه حدود 120 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی قرار دارند و دارای پرونده هستند، می‌افزاید: از این تعداد حدود  40 هزار معلولجسمی_حرکتی که 12 هزار نفر آنان دارای معلولیت شدید وخیلی شدید، همچنین 30 هزار معلول ذهنی، 16 هزار ناشنوا وحدود 14 هزار نابینا تحت پوشش استان هستند. 10 درصد ازمعلولان نیز دارای سایر معلولیت‌ها هستند که همین امر، تنوع در ارائه خدمات توا‌ن‌بخشی را برای ما به‌همراه دارد.

سرویس اجتماعی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *