کودک ۱۱ ساله در دام گرگ‌پیر

هربار با اوج گرفتن اخبار جدید از تجاوز، وعده‌هایی از متولیان امر آموزش در جهت بازبینی تالیف کتب درسی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کودکان و والدین به گوش می‌رسد، اما با فروکش کردن تب اخبار تجاوز، ماجرا دوباره به دست فراموشی سپرده می‌شود.
*آمار دقیق تجاوز پنهان است
ناآگاهی کودکان و نوجوانان در مواجهه با تعرض‌های جنسی معضلی ست که این روز‌ها نادیده گرفتن آن دشوار به نظر می‌رسد. دشوارتر، پذیرفتن این حقیقت است که پس از چندین پرونده هنوز عزم جدی برای آموزش و پیشگیری از مسائلی این چنینی دیده نمی‌شود؛ عجیب‌تر آنکه در هیچ نهادی آمار دقیقی از این معضل وجود ندارد و تحقیق قابل عرضی نیز در زمینه در دسترس نیست!
آمارهای متفاوت و گاه متناقضی از میزان تجاوزهای جنسی در ایران ارائه می‌شود و اختلاف‌های آماری بسیار زیاد است، اما احتمالا آنچه مورد قبول اکثر کارشناسان است، این موضوع است که یکی از دلیل بروز چنین مسائلی، ناآگاهی والدین و کودکان از آموزش‌های خود مراقبتی جنسی است.
با افزایش اخبار تجاوز به کودکان و نوجوانان در سراسر دنیا لزوم آموزش خودمراقبتی‌های جنسی در کشور‌های مختلف دنیا باعث تدوین کتب درسی و آموزشی متناسب با فرهنگ جوامع شده و حتی نهاد‌های بین المللی نیز دست به کار شده‌اند تا با آموزش در ابتدا از وقوع تجاوز به کودکان و نوجوانان جلوگیری کنند و در وهله بعد با شناسایی قربانیان و بهبود شرایط روحی کودکان آنان را به زندگی عادی برگردانند، اما در ایران همچنان مباحث مربوط به این آموزش‌ها در نظام آموزشی تابو محسوب می‌شود.

تجاوز جنسی به معنی انجام نزدیکی جنسی با فرد، بدون رضایت اوست. تجاوز جنسی تنها یک حمله فیزیکی و جنسی نیست، بلکه آسیب عمیق روحی و روانی نیز به همراه دارد. این خشونت، هرچند همیشه قتل را به همراه نداشته باشد، عموماً تهدید به قتل را به همراه دارد. به شخصی که این عمل را مرتکب می‌شود تجاوزگر یا متجاوز می‌گویند.
یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های اجتماعی که در خطر «تجاوز جنسی» و خشونت‌های در پی آن قرار دارند،کارگران جنسی هستند.
نزدیکی فرد بالغ با افراد کم‌سن و سال و کودکان، حتی اگر با رضایت او باشد، تجاوز محسوب می‌شود.

*تشخیص تجاوز گاه غیرممکن است
تشخیص تجاوز جنسی به عهده پزشک قانونی است و این تشخیص گاه به سبب فراوانی علایم ایجاد شده پارگی وخون‌مردگی بسیار ساده و گاه به علت نبود علامت مثبت تقریباً غیرممکن است.
تجاوز نوعی خشونت جنسی است که معمولاً شامل آمیزش جنسی می‌شود و توسط فرد یا افرادی به رغم رضایت شخص انجام می‌شود. این عمل می‌تواند با اجبار فیزیکی، تهدید، سوءاستفاده از مسئولیت یا با فردی که ناتوان یا زیرسن قانونی است رخ دهد.

چندی پیش خبر تجاوز به پسر بچه ۱۱ ساله و قتل او توسط متجاوز پیر اذهان عمومی را درگیر خود کرد.

پیرمرد ۶۰ ساله‌ای که پس از این‌که کودک را سوار بر خودرو کرده و از شهر خارج شد، پسرک ۱۱ ساله را مورد تجاوز قرار داد و به علت مقاومت این طفلک کمربند خود را بر دور گردن کودک بسته و اورا خفه نمود.

با توحه به حساسیت پرونده و افزایش چنین اتفاقاتی در سال گذشته قاضی این پرونده برآن شد تا اولین دادگاه این گرگ را به صورت علنی برگزار کند.

در ادامه ضمن مصاحبه‌ای پیرامون این اتفاق شوم با معاون دادستان و قاضی پرونده به چرایی این چنین اتفاقاتی از زبان یک ‌روان‌شناس می‌پردازیم.

اقدام به قتل کودک

معاون دادستان مشهد می‌گوید: متهم بعد از اغفال کودک و فریب وی اقدام به بردن کودک به باغ شخصی و سپس با متوسل شدن به زور به پسرک تجاوز می‌کند.

به گزارش روزنامه”صبح امروز” نیره عابدین‌زاده در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون پرونده گرگ پیر می‌افزاید: به کودک به زور که با مقاومت کودک مواجه می‌شود و به علت ترس از بیان ماجرا توسط کودک به خانواده اقدام به قتل کودک با پیچیدن کمر بند دور گردن کودک و خفه کردن وی می‌نماید و متعاقب جسد وی در در منطقه دیگری دفن می‌کند.

وی تصریح می‌کند: با توجه به این موضوع که نحوه و شیوه تجاوز متهم به پسرک ۱۱ ساله و اقدام به قتل او که سبب ایجاد نامنی روانی در منطقه شد بر اساس درخواست اولیای دم جلسه دادرسی او به صورت علنی برگزار شد.

عابدین‌زاده اظهار می‌کند: با توجه به انجام معاینات روانی پزشکی قانونی بر روی متهم سالم بودن وی از لحاظ روانی در زمان ارتکاب جرم ثابت شده و نیز متهم در آن برهه زمانی هیج مواد افیونی استفاده نکرده و در سلامت روانی به سر میبرد.
اشک گرگ
وی ادامه می‌دهد: متهم طی جلسات دادرسی به هیچ‌وجه ابراز پشیمانی و ندامت نکرد اما در اولین جلسه غیر علنی که برگزار شد گریه کرد.

عابدین‌زاده با اشاره به عدم تلاش خانواده متعهم برای گشایش پرونده او توضیح می‌دهد: چون بازداشت موقت است امکان آزادی نداشته و دادگستری برای متهم وکیل تسخیری گرفته است چون متهم امکان گرفتن وکیل ندارد.

وی ابراز می‌کند: از ابتدای شروع بررسی پرونده گرگ پیر در دفاعیات خود حرف‌های ضد و نقیض فراوانی زده و هیچ احساس ندامتی نکرده و در هیچ جلسه دادرسی اعضای خانواده او حضور نداشته و ما نیز از آن‌ها اطلاعاتی در دست نداریم.

عابدین زاده در خصوص اعلام نتیجه دادرسی متهم می‌گوید: بعد از استعلام در مورد آخرین دفاع متهم و به تشخیص هیات قضایی دادگاه کیفرخواست وی ابلاغ می‌شود.

در ادامه کارشناس ارشد خانواده می‌گوید: تجاوز به کودک قبلا دیده نشده و کسی جرات ابراز نداشته و عیان نشده و اثرات آن در اینده فرد نمایان میشد.

سارا گلستانی می‌افزاید: افرادی به من برای درمان مراجعه کرده که همان کودکان قبلی هستند که مورد تجاوز حتی محارم خود قرار گرفتند و از زمانی که گفت‌وگو در خصوص تجاوز به کودکان شروع شده کودکانی که امروز به سن و سالی رسیده نیز به حرف زدن شروع کردند.

وی تصریح می‌کند: امروزه شرایطی فراهم شده تا در این خصوص کودکان حرف‌های خود را به زبان اورده که این نکته مثبت این قضیه بوده چرا که این گفت‌وگو سبب کاهش اتفاقاتی از این قبیل می‌شود.
سهم خانواده در کاهش تجاوز
گلستانی اظهار می‌کند: آموزش به کودکان و مراقبت از کودک در ارتباط با افراد دیگر که احتمال ایحاد فضایی که منحر به تجاوز شود را کاهش دهد.

وی بیان می‌کند: برخی از افراد به دلیل مبتلا بودن به اختلالات روان‌شناختی و رفتارهای بیمارگونه به تجاوز دست زده و حتی تا مرز قاتل شدن پیش می‌روند که این رفتار برای فرد سالم هیچ معقول نیست.
مسئولین سلامت روان افراد جامعه را جدی بگیرید
گلستانی با اشاره به سهم مسئولین در کاهش چنین اتفاقاتی عنوان می‌کند: مسیولین باید سلامت روان افراد جامعه را جدی گرفته و نیز خانواده‌ها و اموزش‌و پرورش و تمام مسئولینی که با کودکان در ارتباط هستند باید مراقب این قشر آسیب‌پذیز که توان دفاع از خود ندارد را باشند.

وی ابراز می‌کند: پس از تجاوز به کودک خانواده باید هیجانات فرد را جدی گرفته و سعی بر رسمیت شناختن این بحران داشته و با مراجعه به روان‌شناس و متخصص جهت رفع این بحران کمک گرفته تا کودک درمان شده و بتواند به جامعه بازگردد.

عاطفه  خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *