حجاب توجیهی برای خشونت علیه زنان نیست

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی در اولین نشست از سلسه نشست های بررسی نقش زنان در جامعه ایران، پیرامون امنیت زنان در جامعه گفت: حجاب و بی حجابی هیچ یک توجیهی برای خشونت علیه زنان و خدشه دار شدن امنیت آنان نیست.
وی افزود: برای اینکه تعریف درستی از امنیت داشته باشیم، باید به سوالات مطرح شده در این راستا، پاسخ مناسبی داد. سوالاتی نظیر: امنیت چیست و برای کیست؟ و به چه شکلی و با چه هدفی باید تامین شود؟ و مرجع امنیت چیست؟و متولی برقراری امنیت در جامعه چه نهادی است؟ و آیا مقوله حجاب در تامین امنیت جنسی زنان نقش موثری دارد؟
بنا بر یک تعریف متواتر، امنیت عبارت از فراغت یا احساس فراغت از حمله، تهدید و یورش و یا آمادگی و برخورداری از ظرفیت و پتانسیل دفاع در شرایط هجوم و حمله است که ابعاد مختلفی دارد.
به گزارش “صبح امروز ” فرشته سلجوقی افزود: دفاتر متعدد در استانداری با محوریت اقتصاد و حقوق و اجتماع جزو دستگاههای اجرایی نیست و در وهله اول وظیفه آن تسهیلگری و هماهنگی و سیاستگذاری و گزارشگیری است. موضوع امنیت زنان، در دولت اصلاحات مورد توجه قرار گرفت و اورژانس اجتماعی با محوریت مداخله در طلاق و بحرانهای اجتماعی در کنار باقیات صالحات خانههای امن برای بانوان تشکیل شد
وی ابراز کرد: در منطقه خاور میانه، کشور ایران دارای قدمت در ایجاد مجلس قانونگذاری با پشتوانه آرای مردمی، نظام تعلیم و تربیت عمومی، اولین دانشگاهها و سدسازی در روند توسعه است. اما در مقایسه با مالزی و اندونزی چرا کشور ما توسعه یافته نشد؟ با ورود زنان به جامعه دانشگاهی و اخذ مدارک عالیه و کسب فرصتهای مطالعاتی هم وارد مدار توسعه نشدیم. نه تنها در جا نزدیم که به عقب برگشتیم. پاسخ اینست که زیرساختهای ما فراهم نشد و مشکل اصلی نداشتن مادران توانمند است. شخصیت هر انسانی در هزار روز اول زندگی شکل میگیرد و نقش مادران در این راستا بر هیچ کس پوشیده نیست. امروز سیاسی ترین کار برای بانوان ورود به عرصه اقتصادی است. چون زنان باید توانمند باشند و علم و دانشی هم که منجر به تولید ثروت نشود فایده ای ندارد.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: به فرمایش حضرت امام (ره) به عنوان یک مجتهد جامع الشرایط، سعادت و شقاوت ملتها بسته به سعادت و شقاوت زنان آنهاست. قرآن کریم انسان ساز است و زن نیز انسان ساز است. زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کنند. باید جوانان در کنارهم نسبت به بازخوانی آرمانهای انقلاب اسلامی اقدام کنند.
سلجوقی تصریح کرد:اما چرا مساله خشونت علیه زنان اهمیت زیادی دارد؟ زیرا جامعه محصول تربیت و دامان پر مهر یک زن است. اگر مادران مورد خشونتهای کلامی و جنسی واقع شوند، نمیتوانند در ایفای نقش مادری خود موفق باشند و فرزندان سالمی به لحاظ روانی و  تربیتی  به جامعه تقدیم کنند. غیر ممکن است که زنان آسیب دیده، اعتماد بنفس را در فرزندان خود ایجادکنند.
وی بیان کرد: از نگاه بین المللی تفاوت ماهوی بارز و آشکار بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی پاکستان، در مقوله حجاب است. من به عنوان زنی که فارغ از اجبار جامعه و خانواده، خود حجاب را پذیرفته ام و به آن پایبند هستم، حجاب به معنای اقتدار است. مساله حجاب دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور اجباری شد و قبل از آن در آرشیو عکسهای تظاهرات، راهپیماییها و حتی بعد از پیروزی انقلاب، حجاب امری الزامی نبود و برای تشخیص مومن بودن به انقلاب اسلامی معیار مشخصی وجود نداشت و همه اقشار و گروهها در آن نقش داشتند و با اعتقاد راسخ و رای 98 درصد از مردم، بنا به فرمایش حضرت امام (ره) جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، محقق شد.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همانگونه که در کتابهای شهید مطهری و دکتر شریعتی آمدهاست، حجاب جزو احکام فرعی اسلام است و در سال پنجم هجری طبق الزاماتی خطاب به زنان پیامبر نازل شد و این مساله در دایره اصول دین اسلام نیست. اعتقاد شخصی من اینست که حجاب یکی از شعائر اسلامی و التزام ما به مکتب، آیین و تفکر اسلام ناب است. بهطور مثال پوشیدن لباس سیاه در ماه محرم، به معنای باور داشتن به آرمانهای امام حسین (ع) است و پذیرفتن حجاب توسط یک زن، یک تصمیم فاخر است.
سلجوقی با اشاره به ابلاغ حکم دادگاه برای ویدا موحد دخترخیابان انقلاب مبنی بر یکسال حبس، در پاسخ به این سوال که آیا حجاب منجر به امنیت زنان شدهاست یا خیر، تصریح کرد: من به بدحجابی اعتقادی ندارم. یا حجاب هست یا حجاب نیست و مثل روز و شب، حد وسطی وجود ندارد. در بحث ایجاد امنیت بستگی به این دارد که از چه نوع حجابی سخن به میان میآید.
وی تصریح کرد: به گفته دکتر علی شریعتی ، بهترین راه کوباندن یک تفکر، بد دفاع کردن از آن است. بنا بر یک روایت زنی فرزندش را به خدمت پیامبر اسلام می آورد تا در باب مضرات زیادهروی در خوردن خرما او را نصیحت کند. پیامبر (ص) به زن میفرماید فردا او را نزد من بیاور. فردای آن روز در پاسخ به تعجب زن میفرماید. دیروز خودم خرما خورده بودم از این رو امروز با او سخن میگویم و در مثلها نیز آمده است که رطب خورده کی منع رطب کند.  کسی که دزدی میکند نمیتواند در جهت نفی آن حرفی بزند.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی بیان کرد: سخن گفتن در باب حجاب به نحوی که امروز در جامعه مطرح میشود، به نوعی شرف و غیرت جامعه مردان را زیر سوال میبرد و گویی قدرت شهوت در مردان بر قدرت تفکر و عقل آنان میچربد و این اشتباه بزرگی است. چراکه آنان را به عنوان موجودات نابالغ، کوته بین، متجاوز، حریص، خشن، عاصی، طغیانگر و کوته فکر معرفی میکند که در صورت دیدن زنان با شرایط خاصی، عنان عقل را از دست میدهند. مردان باید در باب مقوله حجاب در جامعه عکس العمل نشان دهند و این توهین آشکاری به مردان ماست. در حالیکه مردان جامعه ما انسانهای عاقل و بالغ و کاملی هستند و قدرت مدیریت غرایز و هیجانات خود را دارند.
سلجوقی ادامه داد: چادر یک لباس ایرانی است و زنان خانواده سلطنتی، اشراف و موبدان همواره پوششی بر سر داشتند که از سایر زنان در جامعه متمایز باشند. متاسفانه در دوران ابتدایی جنگ، زنان خیابانی، معاند با نظام جمهوری اسلامی و یا خلافکار را در رسانهها با چادر مشکی به عموم معرفی میکردند و اینگونه حرمت چادر از بین رفت. در صورتیکه اگر من جزو تصمیمگیران در آن زمان و در آن زمینه بودم در صورت خطای زن، او را از پوشیدن حجاب منع و محروم میکردم.
وی گفت: در باب تامین امنیت شغلی زنان در استان خراسان رضوی، کمیته امنیت زنان در سال 93 تشکیل شد. چراکه بانوان در محیطهای شغلی خود چه به لحاظ کمبود دستمزد و چه به لحاظ آزارهای جنسی دچار ناامنی شدیدی هستند. چنانچه این خشونتها به جامعه ابراز شود، با بازخورد اخراج از محل کار و یا عدم اطمینان از سوی خانواده روبرو خواهندشد و اگر ابراز نشود، منجر به بیماریهای روانپریشی میشود که بنا بر آمار ارائه شده بیش از 40 درصد از زنان جامعه ما دچار نوعی آسیبهای روانی و تعارض در شخصیت هستند.
مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی افزود: امنیت زنان به لحاظ تضمین آینده شغلی و بیمه و سایر مزایا و همچنین احترام و جایگاه اجتماعی باید حفظ شود. متاسفانه خشونت علیه زنان در جامعه در پستوی سکوت باقی میماند و مطرح نمیشود. رغبت بخش دولتی و خصوصی بر بکارگیری زنان در مشاغل مختلف است. چرا که زنان در تمام دنیا کارگران و یا کارمندانی با حقوق نابرابر هستند. در بخش غیردولتی که بسیار هوشمند است، تمایل فراوانی به اشتغال زنان دارد. متاسفانه کمتر از 8 درصد از زنان شاغل بیمه هستند. طبق آخرین آمار در سال 95 در سطح کشور به لحاظ برخورداری زنان شاغل از مزیت بیمه، در مجموع 31 استان، استان خراسان رضوی رتبه دوازدهم را کسب نمود.
سلجوقی در پایان با اشاره به روند رایج خشونت علیه زنان در جهان اذعان کرد: در تمام دنیا از هر سه زن یک زن در مدت زمان عمر خود، مورد خشونت حداقل کلامی قرارمیگیرد. امروز زنان و کودکان حرف می زنند و این بسیار خوب است. با گسترش شبکههای اجتماعی، گزارش خشونت علیه زنان و کودکان افزایش یافته است و این به معنای گسترش این اتفاقات به نسبت گذشته در جامعه نیست، بلکه به معنای روند رو به صعود آگاهی اجتماعی است که به بررسی گزارشات متعدد آن پرداخته میشود. باید آنچه را که نمی توان تغییر داد را پذیرفت . جنسیت، نقص جسمی و یا بودن در یک نقطه جغرافیایی و یا تولد در یک خانواده و … را نمی توان تغییر داد. و اینکه زود ببخشیم و دیر قضاوت کنیم و حس تعهد و مسئولیت پذیری را در جامعه تسری دهیم.
سمیه سادات حسینی
image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *