روی صحنه چه می‌گذرد؟

قاسم شمسایی

تئاتر مشهد که سال 97 را با موفقیت نسبی پشت سر گذاشت، روزهای ابتدای سال جدید را نیز با شور و حرارت خاصی آغاز کرده‌است و بافرارسیدن بهار، سالن‌های تئاتر مشهد با اجرای 6 نمایش میزبانتماشاگران شده‌اند و استقبال مناسبی نیز طی روزهای اخیر از برخی ازاین اجراها شده است. هوای این روزهای مشهد به شدت بارانی و بهاریاست وتئاتر این شهر نیز ایام باطراوتی را تجربه می‌کند.

سال گذشته علی‌رغم افتخارآفرینی تئاتر مشهد در جشنواره فجر، اما اتفاقات جشنواره رضوان و حواشی برخی نمایش‌ها باعث شد هنر اول شهر مشهد، در دست‌انداز حاشیه‌ها بیفتد و وجهه آن کم آسیب ببیند. اگرچه اهالی هنر نمایش، تمام و کمال، خود را برای تئاتر خرج می‌کنند و چشم‌داشتی هم ندارند اما لزوم گفت‌وگو بین هنرمندان و مدیران فرهنگی بیش از پیش بر همگان اثبات شد. گفت‌وگویی که اگر شکل نگیرد احتمالا در سال 98 هم تئاتر را با چالش‌ها و حواشی مختلفی مواجه خواهد کرد که قطعا خوشایند مخاطبین و علاقه‌مندان تئاتر نخواهد بود.

اهالی تئاتر هم بر این باورند که گفت‌وگوی سازنده باید شکل بگیرد و پیش از نیز «عبدالله برجسته» کارگردان مطرح تئاتر خراسان به «صبح امروز» گفته بود: « جریانات فرهنگی و هنری زمانی می‌تواند موفق باشد کهبراساس یک رابطه بردبرد شکل بگیرد و مسئولان و هنرمندان هردو از آنبهره ببرند. اتفاقاتی که رخ داد با گفت‌وگو قابل حل بوده و هست زیرامعتقدم درخصوص برخی مسائل دچار سوءتفاهم‌ شده‌ایم. بچه‌های تئاترهنرمندان متعهدی هستند که با شرافت کار خود را انجام می‌دهند اگرچهممکن است اتفاقات ناخواسته‌ای از سوی آن‌ها رخ داده باشد که موردتایید دستگاه‌های نظارتی نباشد که می‌توان درمورد حساسیت‌ها و خطقرمزها گفت‌وگو کرد و به نتیجه مثبت رسید».

حالا باید دید درسال جدید چه اتفاقاتی برای تئاتر خراسان و مشهد خواهد افتاد و آیا باز هم شاهد درخشش هنرمندان این شهر در عرصه‌های ملی و بین‌المللی هستیم یا بازهم حاشیه‌ها مشکل‌ساز می‌شود.

مجموعه تئاتر شهر مشهد

در مجموعه تئاتر شهر دو نمایش روی صحنه رفته‌اند؛ نمایش‌های «رومئو وژولیت» در سالن اصلی و  «خاموشی دریا» در سالن بهار در فروردین ماه1398 میزبان مخاطبان تئاتر شده‌اند.

نمایش «رومئو و ژولیت» برداشتی آزاد از نمایشنامه‌ی رومئو و ژولیت اثرویلیام شکسپیر با نویسندگی میلاد کاشانی، کارگردانی مسعود صفری وبازی مونا بارانی، علیرضا سعیدی، مجید بخششیان، ساجد اندرون،مهسا ستوده‌نژاد، پویا غازی و نینا گودرزی در سالن اصلی تئاتر شهرمشهد  هر روز از ساعت 19:30 روی صحنه می‌رود.

همچنین نمایش «خاموشی دریا» به کارگردانی سید محمدرضا علوی،نویسندگی رضا گوران و تهیه کنندگی امیرحسین شیبانی در تماشاخانهبهار به روی صحنه رفته است.

در این نمایش بازیگرانی چون نوشین نوروززاده، سیدمحمدرضا علوی وعلیرضا روان‌دل به ایفای نقش می‌پردازند. نمایش‌نامه «خاموشی دریا»براساس رمان پرافتخار فرانسوی «خاموشی دریا» اثر ورکور است.

کسب جایزه تقدیر گروه برگزیده در جشنواره بین‌المللی هندوستان 2018،کسب جایزه برگزیده بازیگری زن در جشنواره بین‌المللی هندوستان 2018،‌کسب جایزه برگزیده بازیگری مرد درجشنواره بین‌المللی هندوستان 2018،کسب جایزه تقدیر کارگردانی در جشنواره بین‌المللی هندوستان 2018،‌کسب جایزه اکت خوان برگزیده در سیزدهمین جشنواره خوانش مشهدمقدس و کسب جایزه خوانش‌گری دوم مرد در سیزدهمین جشنواره خوانشمشهد مقدس و همچنین کسب تقدیر کارگردانی در سیزدهمین جشنوارهخوانش مشهد مقدس از افتخارات این نمایش است.

پردیس تئاتر مستقل

نمایش‌های «زندانی خیابان دوم» به کارگردانی فرشید جوان‌شیر و«پنچری» به کارگردانی مهیار غازی و علی احمدی از جمله برنامه‌های اینروزهای پردیس تئاتر مستقل مشهد است.

نویسنده نمایش‌نامه «زندانی خیابان دوم» نیل سایمون و مترجم شهرامزرگر است. در این نمایش بازیگرانی چون علی عشقی زاوه، فرزانهجلائیان، فرید محمدیان، راحیل خطیب و الناز باقری به ایفای نقشمی‌پردازند.

همچنین در نمایش «پنچری» بازیگرانی چون سپیده کلالی، محسنشهرکی، حنانه ذکائی، بهرام فشایی سروش ساعدی، علی احمدی و مهیارغازی به ایفای نقش می‌پردازند.

تماشاخانه خورشید

نمایش موزیکال «ماندارین» به طراحی، نویسندگی و کارگردانیهادیمحمدخانی از 25 فروردین‌ماه در تماشخانه خورشید روی صحنه رفتهاست.

«ماندارین» نمایشی در سبک موزیکال سولو فیزیکال است کهفاقد دیالوگبوده و بر اساس حرکت بازیگر بر روی ریتم و در فضای موسیقی طراحیو تنظیم شده و به صورت سولو اجرا می‌شود و اولین اثر نمایشی در اینفرم به حساب می‌آید.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «نمایش ماندارین داستانتلاش انسان برای تبدیل شدن به چیزی است که در طول حیاتش برای آنتلاش می‌کند و در راستای همین تلاش به مسیری دیگر هدایت شده ومسخ می‌شود. ماندارین داستان تغییر است و زاده شدنداستان جداشدن از خود، برای پیوستن  به خود. ماندارین داستان پیوستن بهرویاست

تماشاخانه شمایل

نمایش کمدی «چشم‌هایت را ببند و به انگلستان فکر کن» به نویسندگیج.چپمن و آ.ماریوت، مترجمی ف. ابراهیمیان و ل. عمرانی و طراحیکارگردانی حسین اکبرپور از روز بیست‌ویکم فروردین‌ماه در تماشاخانهشمایل روی صحنه رفته است.

در این نمایش بازیگرانی چون علیرضا فکور یوسفیان، ساندرا یحی‌زاده،شایلین طهماسبی، شهریار برزگر، مسعود علی‌مرادی، عارفه نیکو،‌ کوثرمرادی، حسام نورمحمدی و علی فراستی به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «سر جاستین هالبروک پس ازبازگشت از سفر تجاری‌اش در لندن، در حالی که در روز تعطیل مشغولاستراحت است، با ورود حسابدارش تمام برنامه‌هایش بهم می‌ریزد…».

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *