هزینه‌های «سربارتولید» را کاهش دهیم

  1. نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تولید داخلی بخواهد با تولیدات خارجی رقابت بکند، باید هزینه‌های سربار بر تولید خود را کاهش دهیم. گاه هزینه‌های سربار بر تولید ما 36 درصد از هزینه تولید را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، نصرالله پژمانفر افزود: با وجود این 36 درصد و هزینه بانک، مالیات، بیمه، عوارض و دیگر اموری که سایه سنگینی بر تولید ما انداخته، هیچگاه تولیدکننده داخلی ما نمی‌تواند با تولیدات خارجی که گاه به صورت قاچاق و بدون دادن حتی ریالی از این تعرفه‌ها وارد کشور می‌شود، رقابت کند.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان باید شعار سال را برای خود فرصت بدانند که می‌تواند در این مرحله از مصرف تولیدات خارجی به سمت تولیدات داخلی برود و این فرصتی بی‌بدیل در کشور است. آنچه ما امروز به شدت به آن نیاز داریم، این است که با توجه به شرایطی که کشور در ظرفیت‌های تولید و پاسخ دادن به نیازهای مردم در داخل و خارج کشور وجود دارد، بتوانیم برای خود حمایت‌های اساسی را در این مسیر ایجاد کنیم.

وی افزود: قطعا در این مساله موضوع نباید در قالب شعار قرار گیرد، بلکه باید در قالب یک عملیات و برنامه باشد و ما بتوانیم تولیدات داخلی خود را حمایت کنیم و محیط‌های لازم را داشته باشیم. امروز نیز مردم ما با توجه به برداشت و توجهی که دارند و تاکیداتی که مقام معظم رهبری داشتند، مصرف کالاهای ایرانی را مقدم بر کالاهای خارجی قرار کردند و این یک فرهنگ قابل قبول است که ما از تولیدات داخل خود مصرف کنیم زیرا نتیجه آن به خود ما بازمی‌گردد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طبیعتا فرهنگ مصرف کالاهای ایرانی و حمایت از تولیدات داخلی می‌تواند در اقتصاد ما بسیار موثر باشد و در سال جاری در جهت حمایت از تولیدات داخلی خود و اشتغال و فعالیت‌ها نتایج خوبی را در این راستا داشته باشد. بخشی از این مساله اجرایی است و بخشی دیگر به فرهنگ‌سازی نیاز دارد که باید دستگاه‌های فرهنگی به ویژه صداوسیما در ارتباط با این موضوع برنامه مشخص و مدونی داشته باشند.

پژمانفر با بیان اینکه اگر تولید داخلی بخواهد با تولیدات خارجی رقابت بکند، باید هزینه‌های سربار بر تولید خود را کاهش دهیم، عنوان کرد: گاه هزینه‌های سربار بر تولید ما 36 درصد از هزینه تولید را افزایش می‌دهد، یعنی با وجود این 36 درصد و هزینه بانک، مالیات، بیمه، عوارض و دیگر اموری که سایه سنگینی بر تولید ما انداخته، هیچگاه تولیدکننده داخلی ما نمی‌تواند با تولیدات خارجی که گاه به صورت قاچاق و بدون دادن حتی ریالی از این تعرفه‌ها وارد کشور می‌شود، رقابت کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر می‌خواهیم تعرفه‌ای تعیین کنیم، باید برای کالاهای خارجی باشد و کالاهای داخلی را حمایت کنیم و هزینه‌های سربار را کاهش دهیم تا بدون نگرانی‌هایی که در درون آن‌ها ایجاد شده، تولید کنند.

وی با اشاره به اینکه باید نگاه این باشد که امروز راه نجات و پیشرفت کشور رونق تولید است، تصریح کرد: اگر این نگاه وجود داشته باشد، در این صورت تولیدکننده و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی توجه می‌کنند و این اتفاق به نحو شایسته رخ می‌دهد، امروز ما در یک رقابت نابرابر بین کالاهای وارداتی و هزینه‌های سرباری که بر تولید داخل فشار وارد می‌کند، مواجه هستیم و این نابرابری موجب می‌شود که تولیدکننده داخل هیچ انگیزه‌ای نداشته باشد و نتواند تولیدات خود را ادامه دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش دولت و تولیدکننده‌ها در راستای شعار سال، گفت: نقش اساسی دولت در این راستا این است که بتواند هزینه‌های سربار را کاهش دهد، یعنی بتواند تسهیلات بانکی را به سمت تولید ببرد، مالیات را بر اساس یک نگاه افزایش تولید به تولیدکننده قرار دهد، از تصدی‌گری در ارتباط با این موضوعات دست بردارد و وارد حمایت‌های لازم برای تولیدکننده شود.

پژمانفر اضافه کرد: دستگاه‌ها خود این کار را انجام می‌دهند، یعنی تولیدکننده‌های بخش خصوصی این توانمندی را دارند که بتوانند خود را در این مسیر به نتایج مطلوب برسانند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان نیز باید آن را برای خود فرصت بدانند که می‌تواند در این مرحله از مصرف تولیدات خارجی به سمت تولیدات داخلی برود. این فرصتی بی‌بدیل در کشور است که اگر تولیدکنندگان ما نتوانند جان بگیرند و اعتماد مشتری و مصرف‌کننده را در این رقابت به خود جلب کنند، در آینده قد راست نخواهند کرد.

وی افزود: امروز حمایت و ادامه مسیر تولیدکنندگان به این امر وابسته است که بتوانند در این بازار، ظرفیت و توانمندی خود را داشته باشند، به خواسته‌های مشتری توجه کنند و خود را نشان دهند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *