تسهیلات و سود غیرقانونی و اخلال در نظام اقتصادی کشور

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسوم به تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان در دادگاه ویژه رسیدگی به اخلالگران در نظام اقتصادی کشورروز شنبه به ریاست قاضی منصوری در مشهد برگزار شد.

در ابتدای جلسه پرونده موسوم به تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان قاضی منصوری با اشاره به مواد قانونی خواستار رعایت نظم، اخلاق و قانون توسط تمامی حاضران در جلسه شد.

رییس جلسه از نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی خواست تا کیفرخواست صادره را قرائت نماید. نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست برای ۷ نفر از متهمان، اتهام آن‌ها را مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور اعلام کرد.

وی با بیان اینکه اقدامات متهمین علاوه بر ایجاد بی نظمی‌های عمومی موجب حیف و میل اموال مردم شده است، گفت: مدیران این مجموعه برخلاف مقررات موجود تخلفات عدیده‌ای مرتکب شده و علی رغم اخطار‌های متعدد هیچگونه اقدام مثبتی در راستای اصلاح روند و توقف فعالیت‌های غیرمجاز معمول ننموده‌اند.

نماینده دادستان بیان داشت: افتتاح شعب متعدد در سراسرکشور بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی، اقدام به افتتاح موسسه جدید تحت عنوان مهر اقتصاد در بازار مرکزی کیش، اعطای تسهیلات بدون رعایت قوانین و مقررات حاکم از جمله قانون عملیات بانکی بدون ربا و مصوبات شورای پول و اعتبار موضوع نرخ سود تسهیلات و نیز مقررات بانک مرکزی، از جمله تخلفات صورت گرفته از نظر بانک مرکزی توسط متهمان این پرونده است.

پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان، رئیس دادگاه از دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی خواست تا به عنوان مدعی العموم اظهارات خود را بیان نماید.

غلامعلی صادقی با تشریح اقدامات گسترده انجام شده توسط دادسرای عمومی و انقلاب مشهد و سایر نهاد‌های ذی ربط در مرحله تحقیقات مقدماتی گفت: به عنوان مدعی العموم تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق تمامی سهامداران این تعاونی اعتبار در سراسر کشور و اجرای قانون به انجام خواهیم رساند.

وی افزود: علیرغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته توسط نهاد‌های قانونی برای حل و کاهش مشکلات، متهمان پرونده نه تنها همکاری نداشتند بلکه متاسفانه به طرق مختلف کارشکنی نیز کردند.

دادستان مرکز استان خراسان رضوی ادامه داد: متهمان متاسفانه از اعتماد مردم به تبلیغات رسانه‌ای در راستای تخلفات خود سو استفاده کرده‌اند.

پس از اتمام اظهارات دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، قاضی منصوری از نمایندگان شکات خواست تا ضمن تسلیم لوایح خود به دادگاه شکایت خود را مطرح نمایند.

نمایندگان شکات در صحن علنی جلسه دادگاه تصریح کرد: به دلیل رفتار‌های خلاف قانون متهمین، زندگی بسیاری از سپرده گذاران از هم پاشید و برخی به دلیل فشار‌های روحی و مالی زیاد جانشان را از دست دادند.

نماینده شکات ضمن تشکر از رییس کل دادگستری خراسان رضوی و دادستان مشهد به دلیل پیگیری‌های موثر جهت احقاق حقوق سهامداران گفت: از دادگاه محترم می‌خواهیم که قانون را با سرعت و دقت در مورد متهمان اعمال کنند.

وکیل مدافع شکات با تشریح اقدامات غیرقانونی متهمین گفت: اقدامات و اظهارات متهمین موجب سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه و بروز مشکلات متعدد شد و از طریق مراجع صالح قانونی به دنبال احقاق حقوق تمامی شکات حقیقی و حقوقی هستیم.

قاضی منصوری با اشاره به اظهارات نمایندگان شکات و نماینده وکلای شکات گفت: با توجه به تحقیقات گسترده انجام شده و مفاد کیفرخواست صادره توسط دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، به مردم بزرگوار اطمینان خاطر می‌دهیم که طبق قانون به تمامی تخلفات صورت پذیرفته توسط متهمین با دقت رسیدگی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این تعاونی اعتباری، دارای هزاران شاکی، چندین جلد پرونده و میزان قابل توجهی ضرر انباشت شده است که حکایت از گستردگی تخلفات صورت پذیرفته توسط متهمان دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *