دستور کار سال 98 شهرسازی

در نشست با معاونان و روسای شهرسازی مناطق و مدیران ستادی معاونت های شهرسازی شهرداری مشهد با رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر، شهردار مشهد شهردار مشهد برلزوم انجام برنامه‌ریزی برای تحقق شهرسازی به معنای واقعی در سال 98 تاکید کرد و رئیس کمسیون عمران و شهرسازی نیز به سرانجام رساندن طرحهای تفصیلی، اسناد حریم و بلندمرتبه سازی و اجرای طرح های ترافیکی و نهضت آسفالت را دستور کار سال 98 شهرسازی اعلام کرد.

به گزارش صبح امروز محمدرضا کلائی در این نشست که پنج شنبه گذشته برگزار شد، با تاکید بر این نکته که حوزه شهرسازی مناطق از اهمیت به سزایی برای ما برخوردار بوده و بیشترین فشار ما به این بخش بر روی مباحث درآمدی است، گفت: باید برای سال ۹۸ به گونه ای برنامه‌ریزی شود تا شهرسازی به معنی واقعی محقق شود
وی با تقدیر از تلاش های انجام شده برای تحقق درآمد شهرداری از این محل افزود: درآمد ما وابسته به حوزه شهرسازی است، بنابراین هدایت و رهبری حوزه‌های اجرایی بر عهده این بخش است.
وی اضافه کرد: سال 97 به دلیل فشار های درآمدی که به حوزه شهرسازی وارد شد ذوق در این حوزه را کور کرد، اما امیدواریم سال 98 به گونه ای برنامه ریزی شود که فارغ از بحث های درآمدی که البته باید مورد توجه قرار گیرد، شهرسازی به معنی واقعی شهرسازی محقق شود.
اجرای پروژه های عمرانی ترافیکی  و نهضت آسفالت مورد توجه قرار دارد.

مقایسه شرایط فعلی با زمانی که شورای پنجم روی کارآمد

محمدهادی مهدی‌نیا دراین نشست ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های انجام شده در حوزه شهرسازی و تمامی بدنه مدیریت شهری طی یک سال اخیر، اظهارکرد: امروز باید شرایط شهرداری را با شهریور سال گذشته و وضعیتی که تحویل مدیریت شهری جدید شد، مقایسه کنیم.

وی افزود: در زمانی که شورای پنجم شهر مشهد روی کار آمد، با موارد عدیده‌ای مواجه بودیم و در همین راستا جلسات فشرده و سنگینی برای رصد وضع موجود برگزار شد؛ با اعداد و ارقام اعلامی، بدهی های پیمانکاران و وضعیت درآمدهای شهرداری وضعیت نگران کننده‌ای وجود داشت.

مهدی‌نیا با بیان اینکه خوشبختانه به همت همکاران و مدیران شهرداری میزان تحقق درآمدها در سال جاری بیش از تصور بوده است، گفت: بسیار خرسندیم که بدهی های شهرداری نه تنها به نقاطه تعادل رسیده، بلکه با اتکا به بدنه مدیریت کلان شهرداری، بخش زیادی از بدهی های شهرداری نیز از طریق تهاتر تسویه شده است.

با اتخاذ رویکرد اقتصادی نیازهای اولیه و ثانویه تامین شد

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد افزود: بواسطه رویکرد اقتصادی که مدیریت شهری از ابتدای فعالیت شورای پنجم اتخاذ کرد، امروز در شرایطی هستیم که نیازهای اولیه و ثانویه تامین شده است؛ این در حالی است که تا پایان سال گذشته دغدغه پوشش دادن نیازهای اولیه شهرداری را داشتیم.

مهدی‌نیا در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون که نیازهای اولیه شهرداری تامین شده، میتوانیم در مسیر تحقق برنامه های مدنظر خود که در قالب شعارهای انتخاباتی مطرح کردیم، حرکت کنیم و بخشی از این شعارها به حوزه کمیسیون عمران و شهرسازی بازمیگردد.

وی با اشاره به برگزاری نشست های هم‌اندیشی مختلف با جامعه نخبگانی شهر، گفت: از طریق این جلسات، به سیاست‌گذاری های مورد نیاز در ابتدای کار دست پیدا کردیم و در سال 98 باید در مسیر تحقق آنها حرکت کنیم.

موارد مدنظر و انتظارات در مگاپروژه ها و برنامه عملیاتی

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: موارد مدنظر و انتظارات کمیسیون عمران و شهرسازی در بودجه سال 98 و در برنامه عملیاتی 1397-1400 شهرداری بویژه در زمینه مگاپروژهها دیده شده و این مهم را به جد دنبال خواهیم کرد.

وی از پیش‌بینی رویکرد تهاجمی شورای شهر مشهد برای پروژه های عمرانی در سال آینده خبرداد و گفت: بخشی از این پروژه‌ها شامل احداث تقاطع های غیرهمسطح و اقداماتی در حوزه روانسازی ترافیک می‌شود؛ امیدواریم با بودجه 470 میلیارد تومانی که نسبت به سال جاری 96 درصد رشد داشته است، شاهد تحقق‌پذیری سیاستگذاریها باشیم.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد از اجرایی شدن نهضت آسفالت در سال 98 خبرداد و گفت: به همین منظور در یک حرکت انبساطی تهاجمی، 220 میلیارد تومان از بودجه سال آینده به بخش آسفالت اختصاص یافته است.

مهدی‌نیا در ادامه اظهارکرد: شهرداری باید اولویت های معابر نیازمند آسفالت را در ارتباط با بخش های مختلف جامعه مشخص کند؛ نظرات مردمی در این تعیین اولویت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چراکه باید پاسخگوی نیازهای شهروندان و خواسته های آنها باشیم؛ پارک های موضوعی دیگر پروژه های مدنظر است که باید اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در حوزه شهرسازی چندین هدفگذاری کلان برای سال 98 داریم که یکی از آنها تصویب طرح های تفصیلی است، خاطرنشان کرد: در نامه‌ای خطاب به شهرداری از این مجموعه خواسته شده تا الزامات پیش از تصویب طرح‌ها را تهیه کند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی همچنین به نواقص طرح جامع اشاره کرد و در این خصوص تصریح کرد: تحقق تراز مالی فیزیکی بسیار حائز اهمیت است تا در طرح تفصیلی ریزش پیدا کند.

توافقات برای تهیه سند پهنه بندی حریم

مهدی‌نیا توافقات میان شهرداری مشهد، استانداری و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برای تهیه سند پهنه‌بندی حریم را خوب ارزیابی کرد و گفت: ضوابط بلندمرتبه‌سازی دیگر موضوع مدنظر برای سال 98 است و در سال آینده باید به یک سند مشخص برای کانون بلندمرتبه‌سازی دست پیدا کنیم؛ امیدواریم این موضوع با پیگیری شهردار و هماهنگی معاونت عمرانی استانداری و اداره کل راه وشهرسازی مرتفع شود و نواقص طرح جامع را بواسطه آن برطرف کنیم.

مهدی‌نیا همچنین اظهارکرد: طرح های تفصیلی نیز در دستورکار سال 98 بوده و درصدد هستیم تا طرح هایی را به تصویب برسانیم که شاخصه اصلی آنها تحقق‌پذیری باشد.

وی افزود: امیدواریم مشارکت فعال معاونت های شهرسازی مناطق 13گانه شهرداری منجر به تهیه دفترچه ضوابط طرح های تفصیلی پخته‌تر، واقعی‌تر و تحقق‌پذیرتر شود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد گفت: طی فعالیت شورای پنجم تدابیر و مصوبات حمایتی خوبی با همکاری معاونت شهرسازی برای این حوزه شاهد بوده‌ایم؛ مصوبات دیگری نیز در حوزه مالی وجود دارد که امیدواریم زمینه‌ای ایجاد کند تا شهرداری از حوزه بازار مسکن عقب نیفتد و تبعات پیچیده‌ای نداشته باشد.

مهدی‌نیا درخصوص بازآفرینی شهری نیز با تاکید بر لزوم همکاری مناطق هدف در این طرح، اظهارکرد: فضاهای شهری از دیگر اولویت های سال 98 هستند و باید به فضاهای شهری کیفیت ببخشیم و رونق فعالیتی و سرزندگی در آنها ایجاد کنیم.

وی از اهمیت تحقق پیاده‌راه‌ها با مشارکت معاونت شهرسازی و حمل و نقل شهرداری گفت و افزود: تعاملات بین‌بخشی معاونت شهرسازی با دیگر معاونت‌ها کارکردهای بسیاری خواهد داشت؛ از دیگر دستاوردهای این همکاری‌ها میتوان به تهیه اطلاعات زمین‌مرجع اشاره کرد که با تعامل شهرسازی و سازمان فاوا محقق می‌شود.

مهدی‌نیا با تاکید بر اینکه شهرداری های مناطق برای دستیابی به اطلاعات زمین‌مرجع باید پای کار باشند، خاطرنشان کرد: تصمیم‌سازیها و تصمیم‌گیری‌ها باید با پشتوانه این اطلاعات اخذ شود.

وی از پیگیری بحث زیرساخت اطلاعات مکانی که نمونه بارز آن رصدخانه شهری است، خبرداد و گفت: در قالب شهر هوشمند این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

هم چنین در این جلسه حسین نژاد معاون شهردار و عرب احمدی مدیرکل شهرسازی شهرداری، معاونان و روسای شهرسازی مناطق درباره مسائل حوزه شهرسازی به اظهارنظر پرداختند.

سرویس در شهر

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *