عرضه مستقیم ورشکستگی اصناف

طی هفته‌های گذشته نمایشگاه‌های متفاوتی تحت عنوان نمایشگاه‌های بهاره و سال نو در نقاط مختلف شهر برگزار شد. این در حالی‌است که عرضه محصولات در این فضاها نه تنها با قیمت مناسب عرضه نمی‌شود، بلکه باعث آسیبی بزرگ به واحدهای صنفی با سابقه و دارای مجوز می‌شود.

در این خصوص به گفت‌وگو با سيدمهدى لسان طوسى نايب رييس اول اتحاديه فروشندگان پوشاك پرداختیم.

وی با انتقاد از اینکه چرا مسئولین و متولیان اصناف اجازه می‌دهند این نمایشگاه‌ها به فعالیت خود ادامه دهند گفت: متاسفانه عده‌ای سودجو با برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا موجبات نارضایتی 120 هزار واحد صنفی سطح شهر شده اند. این واحدها که یکی پس از دیگری با سیاست‌های نابخردانه در حال ورشکستگی هستند، قربانی می‌شوند.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک در خصوص برگزاری این هفته بازارهای کذایی به نام نمایشگاه گفت : سازمان‌ها و نهادهای امنیتی از اتحادیه‌ها می‌خواهند تا با سیاست‌های عاقلانه شرایط بازار را رصد کرده و آن را آرام نگاه دارند. اما ایشان باید پاسخ دهند که سودهای میلیاردی منفعت طلبان و برگزار کنندگان نمایشگاه را چه کسی تامین کند؟

وی با تاکید بر اینکه سال‌هاست به این موضوع اعتراض می‌شود گفت: به عنوان نماینده اعضا این صنف سوال ما این است که هدف از برگزاری این نمایشگاه‌ها پرکردن جیب دلالان و واسطه‌هاست یا تامین منافع برگزار کنندگان ؟

وی ادامه داد: باید بدانیم که آیا نمایندگان اتاق اصناف هم که کاری از دست شان بر نمی آید و یا شاید آنها هم در سود این نمایشگاه‌ها شریک هستند؟

وی خاطرنشان کرد:متاسفانه بسیاری از مسئولین با عنوان طرح تنظیم بازار و حمایت از حقوق مصرف کننده آب به آسیاب این خون آشامانمی‌ریزند.

وی تصریح کرد: تاکنون بارها و بارها گفته ایم تنها راه تنظیم بازار و حمایت از حقوق مصرف کننده سپردن بازار به اهل بازار است نه دخالت‌های افراد غیر متخصص و بهترین راه عدم دخالت دولت در قیمت گذاری است تا بازار راه خود را پیدا کند .

وی ادامه داد: رقابتی شدن بازار و حذف واسطه‌ها و هدایت تولیدکنندگان و عرضه کنندگان از یک کانال و یک اتحادیه می‌تواند زمینه ساز این موضوع باشد.

همچنین باید پیشنهادات تخصصی افراد با تجربه به صنوف که دارای سوابق درخشان هستند به اجرا گذاشته شود.

لسان طوسی گفت: متاسفانه عده‌ای افراد سودجو و منفعت طلب با دادن باج و ایجاد رانت همواره به دنبال تامین منافع خود و بدتر شدن شرایط جامعه و زیاد شدن بیکاری و آسیب به اشتغال جوانان کشور هستند و زمانی که با برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در ایام پیک بازار موافقت می‌شود عده‌ای هم با ادامه این موضوع و سواستفاده از شرایط نابسامان اقتصادی و با نام مشاغل خانگی و حمایت از توانمندی‌های بانوان سرپرست خانوار اقدام به ادامه برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها می‌کنند .

وی در نهایت گفت: اعتراض اعضا این صنف و محکوم کردن هیئت مدیره این اتحادیه توسط آن‌ها و تهمت‌زنی به ما را بر آن داشت تا با حضور در نمایشگاه و بازدید از این اقدام ناخواسته و تذکر به متولیان امر و اطلاع رسانی پیامدهای آن، عواقب ناشی از آن را به سمع و نظر مسئولین برسانیم.

نوشین تمیمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *