تخم مرغ بهترین سپر بلای تنظیم بازار

  • حدود ده سال قبل که قلم، کتاب رنجنامه تخم مرغ‌ها را می‌نوشت تخم مرغ‌ها امیدوار بودند ضمن مناظره با خودرو از مظلومیت تولید کنندگان خود در مقابل تولید کنندگان خودرو دفاع کنند تا شاید مسئولین تنظیم بازار با شنیدن صدایشان قدمی در جهت ظلم زدایی از کارآفرینان روستایی که غذای پر انرژي مرغوب برای انسان‌ها تولید می‌کنند و جلوی مهاجرت به شهرها را می‌گیرند به مقدار توان خود داشته باشند.
    قلم که از زبان تخم مرغ‌ها می‌نوشت، نمی دانست که سپر باید همیشه و در هر شرایط نقش و وظیفه سپر را بازی کند.
    با حدود «3ونیم برابر شدن» نرخ تخم مرغ در مقایسه با «هفت ونیم برابر شدن» خودرو شاسي بلند ویتارا که آن زمان با تخم مرغ‌ها مناظره می‌کرد، مشخص می‌شود مسئولین تنظیم بازار همچنان از تخم مرغ به عنوان سپری در برابر کنترل تورم مواد غذایی استفاده کرده، غافل از این که مرغداران را فدا می‌کنند.
    قلم در این يادداشت قصد دفاع از تولیدکنندگان تخم مرغ را ندارد چرا که می‌داند مدیران مرکز نشین تنظیم بازار قدر این سپر را می‌دانند و حاضر نیستند آن را از كف رها کنند، بلکه می‌خواهد به مسئولین کشوری بگوید سپر نیز عمر مفید خود را دارد که اگر به ترمیم آن پرداخته نشود، خود تبدیل به سلاحی برای ضربه خوردن سپردار خواهد شد .
    درست است که تولید کنندگان تخم مرغ مظلوم و بی دفاع هستند، اما تاریخ نشان داده عدم رسیدگی به مظلومیت خطر بزرگی برای کسانی که به مظلومین توجه نمی کنند در پی خواهد داشت .
    قلم که سابقه طولانی در ارائه هشدارها دارد. از جمله؛ هشدار ۱۵ شهریور ۹۶ که دولت بدون مطالعه تصمیم گرفت با کاهش نرخ سود پس انداز‌های مردم ضمن دستکاری در ساختارها، معتاد چهل ساله نظام بانکی را یک شبه ترک دهد امری که منجر به انفجار نرخ ارز و سکه در بازار شد و دولت را مجبور به مداخله ۲۰ فروردین سال جاری در خصوص نرخ ارز و سکه نمود که قلم روز ۲۱ فروردین نوشت این دستکاری نیز ضربه مهلک دیگری بر اقتصاد و فضای کسب و کار کشور خواهد بود، این بار نیز با اینکه می‌داند همانگونه که متاسفانه به هشدار در خصوص خطر دستکاری ۱۷ شهریور ۹۶ و ۲۱فروردین ۹۷ و …توجه نشد لذا آنچه نباید می‌شد، شد.
    یقینا به هشدار مربوط به مشکلات پیش روی تولید کنندگان تخم مرغ و خطری که بازار این محصول را در تابستان و زمستان سال آینده تهدید می‌کند توجه نخواهد شد با این حال وظیفه می‌داند به مسئولین جهاد کشاورزی و تنظیم بازار کشور هشدار دهد سپر محافظ کنترل بازار، با خرج کردن از جیب مرغداران در حال شکستن و نابودی است.
    قلم هشدار می‌دهد که اگر امروز با صدور مجوز صادرات تخم مرغ در جهت ترمیم قیمت حدود نرخ دیگر کالا‌ها عنایت نشود و به کارآفرینان و کارگران این صنعت بزرگ کشور کمک نگردد و همچنان نظاره گر و خوشحال باشند که مرغداران تولید خود را با دو سوم قیمت تمام شده به بازار عرضه می‌کنند، یقینا بخش بزرگی از این صنعت در تابستان پیش‌رو از چرخه تولید خارج و مرغداران بسیاری روانه زندان می‌شوند و در زمستان آینده دولت مجبور به اختصاص میلیون‌ها دلار برای واردات تخم مرغ‌های بی کیفیت و گندیده چینی ، ترک و….. خواهد شد.
image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *