شفافیت، چالش شهرسازی

 

رئیس کمیسیون عمران وشهرسازی شورای شهرمشهد گفت: بزرگترین چالش حوزه معماری وشهرسازی نبود شفافیت است.

به گزارش «صبح امروز» محمدهادی مهدی نیا درنشست خبری با اصحاب رسانه که روز گذشته برگزار شد، افزود: تنها راه کاهش بروکراسی اداری ،فساد اداری وتسهیل کارمردم شفافیت است واگر شفافیت درجامعه حاکم شود تمامی کارها به درستی انجام می‌شود وبنده بزرگترین چالش را شفافیت می‌دانم و برای این امر مهم کمیته‌ای تشکیل شده است.

وی در ادامه تشریح کرد: سامانه شفاف سازی دراین مسیر ایجاد شده و بخشی از اطلاعات را نیز دراختیار مردم گذاشته شده است اما برای انتشار دادن دیگر اطلاعات نیاز به زیرساخت هایی داریم که تا سال آینده این زیرساخت ها ایجاد خواهد شد، همچنین شفاف سازی را تاجایی گسترش داده‌ایم که مغایر با قانون انتشار آزاد اطلاعات نباشد حقوق و مزایای مدیران وکارکنان شهرداری شفاف سازی شود.

مهدی نیا تصریح کرد: ما باید گزارش و عملکرد یک ساله کمیسیون عمران وشهرسازی وتمامی اطلاعات درحوزه شهرسازی را دراختیار مردم قرار دهیم که با وجود سایت ها وفضاهای گسترده مجازی این کارامکان پذیر است .

مهدی‌نیا در ادامه به حوزه شهرسازی اشاره کرد و گفت: نوع فعالیت در این حوزه بیشتر سبک فرآیندی است تا پروژه‌ای؛ اصلاح فرآیندها در دستورکار مدیریت شهری قرار دارد تا منجر به کاهش بروکراسی اداری شود.

80 درصد مراجعات مردمی به شهرداری مربوط به شهرسازی است

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه بیش از 80 درصد مراجعات مردمی به شهرداری مربوط به حوزه شهرسازی است، خاطرنشان کرد: اقدامات را سعی کردیم در دو قالب کوتاه‌مدت و بلندمدت اصلاح کنیم؛ از جمله اقدامات کوتاه مدت می‌توان به شهروندسپاری، اجرایی کردن قانون حدنگار و … اشاره کرد و بازمهندسی فرآیندهای صدور مجوز شهرداری نیز جزو اقدامات بلندمدت است.

مهدی‌نیا همچنین گفت: بعد از ارائه تخفیف های پایان سال، طبق گزارش های میدانی، میزان رضایتمندی شهروندان افزایش یافته ولی رصد دقیق این رضایتمندی نیازمند اقدامی پژوهشی است؛ با این وجود، رویکرد انتقادی هنوز وجود دارد چراکه هنوز با سطح ایده‌آل فاصله داریم و باید به حداقل برسد تا بخشی از این بروکراسی کاذب کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در بسیاری از نظام های ما، بنا به بی‌اعتمادی نسبت به مخاطب گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: این نگاه نیازمند تغییر است؛ رشد اتفاق افتاده و بارقه های امید در اقدامات کوتاه مدت و فردی مدیران قابل ملاحظه است.

طرح نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی

مهدی نیا در خصوص طرح نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر گفت: طرح نوسازی بافت فرسوده حرم مطهر طاش  تاکنون دو نوبت اصلاح شده است و سال گذشته تغیراتی در این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی اعمال شد که با اعتراضاتی از سوی استانداری و مدیریت شهری روبرو شد همچنین این موضوع با حضور نماینده وزارت راه وشهرسازی بررسی و مقررشد اصلاح شود.

وی در ادامه  افزود: تاکنون این اصلاحات انجام نشده که منطقه ثامن را برای پاسخگویی به مردم دچار مشکلاتی کرده است و باید درخواست توقف آن را از مسیر قانونی ارائه کنند‌، اکنون امیدواریم با توجه به سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به مشهد و آشنایی پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی با مشهد، رویکرد جدید براساس اجماع باشد زیرا اگر اجماع نباشد سرعت کار پایین خواهد آمد.
وی اظهارکرد: درمقطعی از زمان  شهردار سابق مشهد(تقی زاده خامسی) دستور داد تا شهرداری منطقه ثامن مشهد اعتبار مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت های طرح نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر برآورد کند زیرا مدیریت شهری پیش از این به جای توجه به بخش های خدمات رسان به بخش های درآمد ساز توجه کرده بود واین نیز باعث انتقاداتی شده بود .

سند بلند مرتبه هنوز ارائه نشده است

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد با بیان این که در طرح جامع سوم مشهد که سال 95 به تصویب رسیده، راه  شهرسازی موظف شده که ظرف مدت 3 ماه ضوابط بلند مرتبه سازی را تهیه و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری برساند، گفت:  با وجود تاکیدات شورای شهر برای تهیه و تدوین سند بلند مرتبه سازی مشهد همچنان طرح پهنه های بلند مرتبه سازی به شورای شهر ارائه نشده است .

وی در ادامه بیان کرد:  شهرداری مشهد می بایست هرچه زودتر نسبت به این امر مهم اقدام کند تا شاهد بازتولید فضاهای سکونتگاهی غیررسمی در این کلانشهر نباشیم.

مهدی نیا تاکید کرد: در صورت مکانیابی درست بلند مرتبه سازی خوب و به نفع شهر است ولی اگر طبق ضوابط و مکان‌یابی نامناسب اجرا شود برای مشهد فاجعه آور خواهد بود.

حرکت تهاجمی پروژه های عمرانی
مهدی نیا اضافه کرد: مدیریت شهری مشهد سال آینده در عرصه پروژه های عمرانی حرکت تهاجمی دارد وهمچنین بعضی از پروژه های بزرگ مقیاس را آغاز می کند.

وی با اشاره به اینکه بودجه های عمرانی سال آینده شهرداری مشهد حدود 96درصد رشد داشته است اظهارکرد: بر این اساس اعتبار پروژه های عمرانی حوزه معاونت عمرانی حدود 4600 میلیارد ریال خواهد بود.

امیدواری به تحویل فضای سبز پادگان ارتش به مدیریت شهری

مهدی نیا با اشاره به طرح انتقال پادگان لشکر77ارتش از داخل شهر گفت:  : امیدواریم سال 1398 بخش فضای سبز این پادگان در اختیار مدیریت شهری مشهد قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: اگر مشهد شهری ملی است باید اعتبارات وبودجه آن ملی در نظرگرفته شود ، همچنین امسال برای پروژه نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی هزار و 500 میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر شده که بازپرداخت نیمی از آن بر عهده دولت و نیمی برعهده شهرداری است.

ورود نماینده عالی دولت برای رفع مشکل کمربند جنوبی
وی درخصوص ورود نماینده دولت برای حل مشکلات کمربند جنوبی مشهد اضافه کرد: حل معضل جاده کمربند جنوبی مشهد از سطح مدیریت شهری بالاتر رفته وباید نماینده عالی دولت در این امر مداخله کرده تا به سرانجام مطلوبی برسد.

وی افزود: جاده کمربند جنوبی مشهد در زمان خود تمام مسیرهای قانونی خود را طی کرده است، اگر ابهامی در خصوص این پروژه وجود دارد باید از مجاری قانونی و در رایزنی با استانداری خراسان رضوی حل شود.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: با ورود استانداری خراسان رضوی مشکل  این پروژه از طریق تفاهم طرفین حل خواهد شد و این مسئله گرهی نیست که باز کردن آن مشکل باشد .

تبادکان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *