صیادان دریاچه قو

 

«دریاچه قو» نمایشی به کارگردانی «رضا صابری» و تهیه کنندگی «مسعود حکم آبادی» است که پس از چندین اجرا در مشهد و استقبال مخاطبان مشهدی از این نمایش توانست راهی جشنواره فجر شود و با 10 کاندیداتوری و دریافت 8 جایزه در بخش «ایران دو» برگ درخشانی بر کارنامه تائتر مشهد بیافزاید.

رضا صابری که نویسنده نمایش‌هایی همچون «شنا در آتش»، «خانات»، «یخبندان» و کارگردانی نمایش‌های «گلدونه خانوم»، «قلم عمه خانوم» و بسیاری دیگر را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است این‌بار توانست «دریاچه قو» را که برگرفته از یک نمایش نامه روسی به نویسندگی «ایلیچ چایکوفسکی» است، با سبکی متفاوت از سایر کارهایش به روی صحنه تائتر ببرد و با این کار به عنوان نماینده مشهد در جشنواره فجر امسال حاضر شود و تندیس کارگردانی را از آن خود کند.

البته این نمایش موفق که توانست تماشاگران را به دیدن تائترهای متفاوت در مشهد ترغیب کند با حاشیه‌های فراوانی نیز همراه بوده است. با مسعود حکم آبادی تهیه کننده نمایش دریاچه قو، ستایش رجایی نیا و عاطفه پور بهرام دو تن از بازیگران زن این نمایش که توانستند جوایز بازیگری زن را دریافت کنند به گفت‌وگو نشستیم.

 

 

«باغ خونی» حق تئاتر مشهد را خورد

 

مسعود حکم آبادی   که با تهیه کنندگی نمایش‌های پیانیستولوژی ، دریاچه قو ، یتیم خانه فونیکست با 21 کاندیداتوری و 17 جایزه در بخش‌های مختلف جشنواره فجر حاضر شده .

سال 84 تا کنون تهیه کننده تئاتر بوده و درباره ورودش به این عرصه  می‌گوید: من در ابتدا خبرنگار حوزه ورزشی بودم و در وهله اول به قصد بازیگری و کارگردانی پا به دنیای هنر گذاشتم اما بعد از مدتی متوجه استعدادم در تهیه‌کنندگی شدم.

حکم آبادی درمورد متداول بودن تهیه کنندگی در تئاتر  می‌افزاید: نمایش‌هایی که قرار است اجرای عمومی‌داشته باشند بیشتر به تهیه کننده نیازمند هستند و این مساله در تهران رایج است اما کارهایی که برای جشنواره آماده می‌شوند عموما نیازی به تهیه کننده ندارند.

این تهیه کننده تئاتر با اشاره به برخی از حاشیه‌های نمایش دریاچه قو ادامه می‌دهد: یک نمایش عادی باید 26 شب درسالن‌های اصلی به اجرا برود اما به دلیل اینکه مسئولین ما در انتخاب نمایش‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند موجب می‌شود تا از ادامه تمدید اجرای برخی نمایش‌ها جلوگیری شود.

او با اشاره به نماینده دیگر تئاتر خراسان در جشنواره که موفق ظاهر نشد، با صراحت گفت: «باغ خونی» زمانی روی صحنه رفت که زمان‌بندی اجرای نمایش‌های دیگر را بهم ریخت و حق آن‌ها را خورد و جای آثار خوبی که می‌توانستند امسال جایزه ببرند را گرفت.

 

دریغ از یک پیام تبریک!

 

وی با انتقاد از عملکرد مسئولین ارشاد می‌گوید: متاسفانه مدیریت فرهنگی ما سلیقه ای است به طوریکه در برخی موارد ما شاهد سالن‌های خالی برای اجرای نمایش هستیم اما به ما اجازه نمی‌دهند که نمایشی را بر روی صحنه به اجرا در آوریم و این درحالی است که بعضی کارها به صورت سفارشی به مرحله اجرای عموم می‌رسند.

حکم آبادی با اشاره به کاندیداتوری نمایش دریاچه قو در جشنواره فجر می‌افزاید: خوشبختانه نمایش دریاچه قو اکثر جوایز جشنواره فجر را درو کرد و ما توانستیم در بسیاری از بخش‌های جشنواره نامزد شویم که این برای تئاتر مشهد باعث افتخار است اما متاسفانه مدیر ارشاد مشهد از یک پیام تبریک هم دریغ کرد. درواقع کاری که ارشاد باید انجام می‌داد شهرداری انجام داد.

وی درباره جایگاه تئاتر موزیکال در مشهد می‌گوید: اولین کار موزیکال نمایش پیانیستولوژی بود که در مشهد اجرا شد شاید بعضی مسائل از نظر ما مشکلی نداشته باشد و ما به باله به عنوان یک رقص نگاه نمی‌کنیم و نمایش‌هایی که تلفیق از موسیقی و درام هستند بیشتر در بین مخاطبان جا افتاده‌اند و امیدواریم که مدیریت صحیح در این مساله اتفاق بیفتد تا تئاتر‌های این چنینی همانند موسیقی ضربه نخورد.

حکم آبادی درباره تهیه کنندگی دریاچه قو ادامه می‌دهد: این نمایش 120 میلیون تومان هزینه در برداشت که خوشبختانه با استقبال فراوانی از سوی مخاطبان مواجه شد و هزینه‌های خود را جبران کرد.

 

مافیای سینما من را از فیلم «محمدرسول الله(ص)» حذف کرد

 

 

ستایش رجایی نیا که در نمایش دریاچه قو توانست بازی درخشانی از خود به یادگار بگذارد و تقدیر عنوان بازیگری زن را از جشنواره فجر دریافت کند درباره نحوه ورودش به تئاتر می‌گوید: به هیچ عنوان به کلاس بازیگری نرفته ام و بازیگری را در دوران دانش آموزی با نمایش حسن کچل به کارگردانی محترم رضایی آغاز کردم.

وی ادامه می‌دهد: در آن دوران نه به شهرت می‌اندیشیدم ونه به محبوبیت اما با گذشت زمان علاقه مندی ام به تئاتر بیشتر شد و به این نتیجه رسیدم که احساس اولیه یک حس قلبی بوده است.

رجایی نیا درباره تجربه اش درجشنواره فجر می‌گوید: به طور کلی دوبار در جشنواره فجر حاضر شدم که توانستم با بازی در نمایش دریاچه قو اولین جایزه بازیگری را در رقابت با سایر هنرمندان دیگر دریافت کنم.

وی که برای بازی در پروژه بزرگ سینمایی «محمد رسوال الله(ص)» انتخاب شده بود درباره عدم حضورش در این کار می‌گوید: در این پروژه حاضر شدم که به دلیل وجود مافیا در سینما از کار خارج شدم و «محمد رسوال الله(ص)»  یکی از جدی ترین کارهای سینمایی برای من بود و قصد دارم تا با فعالیت بیشتر حضور پررنگ تری را در سینما  تجربه کنم.

این بازیگر، نمایش «سمر گل» به کارگردانی «فرشید تمری» را یکی از بهترین تجربه‌های هنری خود می‌داند و بیان می‌کند: بعد از پایان اجرای سمر گل برای این شخصیت نامه می‌نوشتم و درگیر این نقش بودم به طوریکه بعد از مدتی توانستم ابعاد تازه ای از این نقش را پیدا کنم.

وی درباره اینکه تا چه میزان حاشیه‌ها در فضای تئاتر مشهد وجود دارد عنوان می‌کند: به دلیل اینکه در جریان حیطه کارهای تئاتر هستم تجربه نکرده ام اما عده زیادی را دیدم که برای دریافت نقش هزینه‌های میلیونی کرده‌اند.

 

عدم حمایت خانواده تئاتر از یکدیگر، بزرگترین حاشیه تئاتر مشهد است

 

رجایی‌نیا با اشاره به فضای حاکم در تئاتر مشهد بیان می‌کند: بعداز کسب جوایز متعدد توسط «دریاچه قو» انتظار داشتیم خانواده تئاتر از ما حمایت کنند زیرا افتخار آن برای همه آدم‌هایی است که برای تئاتر استان زحمت می‌کشند اما با برخوردهای خوبی مواجه نشدیم که البته این مسئله از شیرینی موفقیت کم نمی‌کند و با انگیزه بیشتر به مسیر خود ادامه می‌دهیم.

 

ازدواج باعث پیشرفت در کارهایم بود

 

عاطفه پوربهرام که برگزیده بازیگری زن در جشنواره فجر شده‌است درباره فعالیتش در عرصه هنر می‌گوید: از زمانی که ازدواج کردم راحت‌تر توانستم به کار هنری بپردازم و همسرم بسیار مشوق من در حضور بر روی صحنه تئاتر بوده است.

وی درباره تجربه اش با رضا صابری می‌افزاید: حضور در کارهای استاد صابری برای من هم بسیار سخت و لذت‌بخش بود زیرا ایشان با هنرمندان بزرگی تجربه داشته است و توقع ایفای نقش خوبی از بازیگر را بر روی صحنه دارد.

پوربهرام درباره نحوه انتخاب‌هایش در تئاتر بیان می‌کند: کیفیت کارها و محیط برایم بسیار با اهمیت است و سعی می‌کنم در تئاتر‌هایی حضور داشته باشم که بتوانم ارتباط بیشتری با نقش و عوامل کار برقرار کنم.

سرویس فرهنگ

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *