زیارت + سیاحت

 

استاندار خراسان رضوی گفت: قابلیت های گردشگری و میراث فرهنگی خراسان رضوی آن چنان بالا هست که زائران علاوه بر زیارت امام رضا (ع) از این ظرفیت نیز بهره مند شوند.

به گزارش صبح امروز علیرضا رزم حسینی در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی که روز گذشته دراستانداری برگزارشد، با قدردانی از اعضای ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: سال به سال این ستاد وضعیت‌اش را بهبود بخشیده است و برنامه ریزی های خوبی در حوزه های مختلف برای خدمت به زائران و مسافران انجام شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به تعطیلات نوروزی و اعتقادی که مردم دارند ، سال نو را به مشهد مقدس می آیند به همین دلیل در ایام نوروز زائران بیشتری به زیارت امام رضا می آیند و فضای خاصی را در استان به وجود می آورد.

رزم حسینی با بیان این که تعداد زائری که به مشهد می آیند قابل ملاحظه است  و به غیراز ایام اربعین و 28 صفر این گونه حجم زائر و مسافر را نداریم، تاکید کرد: باید مهمان نوازی خوبی را انجام دهیم تا زائران خاطره خوبی از مشهد داشته باشند.

ارزیابی و نظرسنجی نقشه راه آینده

استاندارخراسان رضوی  افزود : ارزیابی و نظرسنجی از زائران و مسافران در دستور کار شما هست ما دقت بیشتری در این زمینه صورت گیرد چون برای  پیشرفت در آینده این ارزیابی ها  می تواند نقشه راهی برای پیشبرد اهداف در آینده باشد.

رزم حسینی بر توسعه گردشگری و بهره‌‌ مندی زائران از ظرفیت های گردشگری استان در کنار زیارت تاکید کرد و گفت: قابلیت های گردشگری و میراث فرهنگی خراسان رضوی آن چنان بالا هست که  زائران و مسافران علاوه بر زیارت از این ظرفیت نیز بهره مند شوند.

وی در بخش دیگری اظهار کرد:  آن چه اکنون دغدغه مردم است تلفات جاده ای است، تصادف و تلفات جانی در ایام نوروز و سال نو و از دست دادن اعضای خانواده خیلی ناگوار است باید حداکثر تلاش را انجام دهیم تا ازتلفات جانی جلوگیری کنیم.

رزم حسینی ادامه داد: درحوزه استانی دقت بیشتری صورت گیرد و حتی با استان های همجوار نیز مکاتبه شود که ان ها نیز به سلامت جاده ای و ترافیک جاده ای توجه کنند.

آموزش آداب میزبانی و میهمانی از طریق صدا و سیما و رادیو زیارت

وی با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی به زائران و مسافران اظهار کرد: صدا و سیما و رادیو زیارت در برنامه هایی که برای این ایام دارند، آداب میزبانی و آداب میهمان را آموزش دهند و تنها به بحث هی تکریم میهمان نپردازند بلکه بلکه آداب را آموزش دهند.

رزم حسینی با اشاره به ظرفیت های فضای مجازی برای اطلاع رسانی و ضرورت استفاده از این ظرفیت اظهار کرد: برای اطلاع رسانی شبکه ارزان قیمت فضای مجازی را در اختیار داریم که برای همه سنین می توان از آن استفاده کرد.

وی تاکید کرد: کمیته های ستاد خدمات سفر پیام های آموزشی و کلیپ های کوتاهی را تهیه  و از طریق فضای مجازی در اختیار زائران و مسافران قرار دهند.

40 برنامه مصوب در ستاد خدمات سفر

هم چنین در این جلسه ابوالفضل مکرمی فرمدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسانر ضوی و دبیر ستاد خدمات سفر استان  با اشاره به برنامه ها و اقدامات این ستاد گفت: فعالیت های ستاد از دیماه هر سال آغاز و تا آذر ماه سال بعد ادامه دارد، که در خراسان رضوی نیز 12 کمیته ستاد برنامه های خود را برای نوروز 98 ارائه و 40برنامه در قالب 40 برنامه مصوب شده است.

وی افزود: با توجه به تعطیلی مطبوعات در ایام نوروز ویژه نامه ای برای اطلاع رسانی به زائران و مسافران پیش بینی شده است که با همکاری روزنامه صبح امروز منتشر و در اختیار زائران و مجاوران قرار خواهد شد.

اسقرار پلیس در کیلومتر 30 شهرهای استان

دبیر ستاد خدمات سفر خراسان رضوی با اشاره به اقدامات کارشناسی انجام شده برای کاهش تلفات جاده ای در ایام نوروز و پیش بینی و تصویب برخی برنامه ها در جلسات قبلی ستاد خدمات سفراظهار کرد: برای افزایش ایمنی مسافران در جاده های استان با توجه به مکان وقوع تصادفات، پلیس راهور برنامه ریزی هایی را انجام داده و در کیلومتر 30 شهرها و مقاصد سفر ایستگاه پلیس مستقر خواهد شد.

برگزاری جشن های نوروزگاه دراستان

وی جشن های نوروزگاه را بخشی  از برنامه های فرهنگی اعلام کرد و گفت:  پارسال 50 جشن نوروزگاه برگزار شد و امسال نیز افزایش خواهد یافت، البته سال گذشته نورزگاه بین المللی  در مرز ایران و افغانستان برگزار شد که امسال در حال برنامه ریزی برای برگزاری این جسن در مرز ترکمنستان هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی یادآور شد: ظرفیت های میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان های خراسان رضوی نیز در بخش های تاسیسات گردشگری و مراکز اقامتی برای حضور مسافران مهیا شده است وبرنامه های فرهنگی برگرفته از سنت ها و فرهنگ های و آئین های بومی و محلی هرشهرستان پیش بینی شده است.

اجرای طرح نوروزی ترافیکی پلیس راهوردر دو مرحله

هم چنین سرهنگ محمدباقر سلیمی فرمانده پلیس راهورخراسان رضوی گفت: طرح نوروزی ترافیکی پلیس راهور در دو مرحله اجرا می شود که مرحله اول از 10 اسفند با پوشش معابری که به مراکز خرید و هسته مرکزی شهر منتهی می شوند آغاز شده  و مرحله دوم در زمان سفرهای نوروزی خواهد بود.

وی یادآورشد: در طرح نورزی سال 97 در سطح استان در معابر درون شهری 25 نفر جان باخته داشتیم که به نسبت مدت مشابه سال قبلش 40 درصد افزایش داشت و 50 درصد این افراد در شهر مشهد بود و سهم عابران پیاده و موتور سیکلت سواران قابل توجه است.

سلیمی ادامه داد: براساس سوابق سال های گذشته آشکار سازی نقاط حادثه خیز در دستور کار قرار گرفته است تا در آن محل ها حادثه نداشته باشیم، هم چنین در حدود 10 نقطه نیز گره ترافیکی داشتیم که بیشتر آن ها مشکلات شان بر طرف شد.

تمرکز پلیس برمحورغرب استان

هم چنین سرهنگ هادی امیدوارفرمانده پلیس راه استان خراسان رضوی با بیان این که 10 درصد راه های کشور را در اختیار داریم، گفت: مهم ترین محور  استان در غرب استان است که بیشترین ورودی مسافران را داریم، تمرکزایمنی را بر این مسیر گذاشته ایم.

وی ادامه داد: 24 پاسگاه پلیس راه و 20 ایستگاه و 200 گشت پلیس در جاده های استان مستقر خواهند شد.

خراسان رضوی با این وجود رتبه دوم در کاهش تلفات را کسب کرد و امیدواریم اسمال با کمکی که دستگاه ها خواهند داشت بستری امن را برای زائران در جاده های استان فراهم کنیم.

بازرسی حداقل 2 نوبت توسط 120 بازرس

هم چنین یوسف بیدخوری سرپرست معاونت گردشگری خراسان رضوی و رئیس کمیته اسکان ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: 120 بازرس نظارت بر واحد های اقامتی استان را از روز گذشته آغاز کرده اند و حداقل دو نوبت بازرسی  و نظارت از تاسیسات گردشگری طی ایام نوروز انجام خواهد شد.

هم چنین محمد سعید ولی زاده رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: نماینده این انجمن در مبادی ورودی از جمله راه آهن مستقر است و در جلساتی بازرسان توجیه شده اند.

وی افزود: پروازهای چارتری نیز در حال ساماندهی است و سایت هایی که  مشکل ایجاد می کنند در حال رفع مشکلات این بخش هستیم .

هم چنین قاسم علی خدابنده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: تعداد 1124 مدرسه را آماده داریم که 850 مدرسه درشهر مشهد است و 90 هزار نفر گنجایش دارد و تا 20 درصد نیز قابلیت افزایش ظرفیت وجود دارد امسال هم مانند پارسال فقط زائران فرهنگی پذیرش خواهند شد.

هم چنین اسماعیل بهمن آبادی امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان گفت:  هلال احمر استان از 24 اسفند فعالیت های نوروزی را آغاز و به مدت 22 روز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این که طرح های ایمنی و سلامت و فرشتگاه رحمت را جمعیت هلال احمر اجرا می کندف گفت: در این مدت 89 پایگاه امدادی در سطح استان فعال داریم و 6468 نفر نیروی عملیاتی از پرسنل و امدادگران خدمات ارائه خواهند کرد.

هم چنین در این جلسه مهدی یعقوبی سرپرست معاونت خدمات شهری و رئیس کمیته خدمات شهری ستاد گزارشی از برنامه ها و اقدامات شهرداری مشهد برای ایام نوروز ارائه کرد.

هم چنین یوسف امینی قائم مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جانشین رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی ستاد خدمات سفر استان گزارشی از برنامه های فرهنگی پیش بینی شده در ایام نوروز گزارشی ارائه کرد.

راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز از پیش بینی های کمیته تنظیم بازار ستاد خدمات سفر برای تامین ارزاق عمومی در ایام نوروز گزارشی ارائه کرد.

هم چنین مهدی فروزان سخنگوی ستاد اجرایی خدمات سفر استان و مدیرکل امور رفاهی زائران معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی با اشاره به تلاش های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در دبیرخانه ستاد خدمات سفر اظهار کرد: برنامه ریزی کامل و جامعی را کمیته های 12 گانه ستاد انجام داده اند و با آمادگی به استقبال نوروز98 می رویم.

وی یادآورشد: کمیته های 12 گانه چالش های سال گذشته را احصا کرده و آسیب ها را مرتفع کرده اند.

علی نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *