همآورد800 مهندس با حضور در 32 کارگاه

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی از حضور بیش از 800 مهندس از سراسر کشور در همایش فناوری نویس صنعت ساختمان در مشهد خبرداد.

به گزارش صبح امروز محمدرضا اخوان عبداللهيان مديركل راه و شهرسازي خراسان رضوي و عضو شوراي سياست گذاري پنجمين همايش ملي فن آوري هاي نوين صنعت ساختمان روز گذشته در نشست خبري اين همايش گفت: پنجمين دوره همايش فن آوري هاي نوين صنعت ساختمان با رویکرد ساختمان های بلند مرتبه در تاريخ 16 و 17 اسفندماه سال جاري و با حضور بيش از 800 نفر از مهندسان سراسر كشور در مشهد مقدس برگزار خواهد شد كه از اين تعداد تا كنون 180 نفر در بخش كارگاه هاي مجازي ثبت نام كرده اند.

محورهای همایش با رویکرد ساختمان های بلند مرتبه

به گزارش صبح امروز، محمدرضا اخوان عبداللهيان با اعلام اين خبر گفت: پنجمين دوره همايش ملي فن آوري هاي نوين صنعت ساختمان با رويكرد ساختمان هاي بلندمرتبه و در محورهاي ايمني و حريق، مصالح و استاندارها، انرژي و معماري پايدار، سازه و زلزله و هوشمندسازي در محل سالن برج سپيد دانشگاه علوم پزشكي مشهد مقدس برگزار مي شود.

وي با اشاره به اينكه به منظور بهره گیری از همکاری اساتید، پژوهشگران و مهندسین سراسر کشور دبیرخانه پنجمین همایش فن آوری های نوین صنعت ساختمان، اين دوره از همايش امكان شركت در همايش و كارگاه هاي آموزشي به دو شكل حضوري و غيرحضوري ايجاد شده كه علاقمندان در سراسر کشور به جز شهر مشهد كه به هر دلیل امکان شرکت حضوری در همایش را ندارند، به صورت غیر حضوری نیز جهت شرکت در سمینار ثبت نام نمایند و مهندسیني که به صورت غیر حضوری در این همایش مراحل ثبت نام را تکمیل نمایند، از کلیه خدمات بهره مند خواهند شد.

دریافت 55 مقاله و پذیرش 35 مقاله

اخوان عبداللهيان با بيان اينكه در مجموع 55 مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شده گفت: در نهايت پس از داوري نهايي تعداد 35 مقاله براي ارائه در همايش پذیرفته  شده است.

وي خاطر نشان كرد: اين همايش داراي امتياز ارتقاي پايه پروانه اشتغال به كار براي مهندسان رشته هاي هفت گانه نظام مهندسي ساختمان خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این همایش 2 روزه 32 کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد، هم چنین در حاشیه این همایش نمایشگاهی با 17 غرفه نیز برگزار می شود.

محمدرضا اخوان عبداللهیان اظهار داشت: با این شرایط چاره ای جز ترویج آموزش برای احداث ساختمان های سبک تر، مقاوم تر و انعطاف پذیرتر در این استان نداریم.
وی گفت: طی چند سال اخیر استفاده از اجزایی که اثرات مخرب زلزله را بر روی ساختمان به حداقل برساند، به کارگیری مصالح نوین و سبک ساختمانی برای هوشمند سازی ساختمانها و همچنین استفاده از سیستم میراگر در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.
اخوان عبداللهیان اظهار داشت: خراسان رضوی در بکارگیری اجزای سازه ای که بتواند اثرات مخرب زلزله را مهار کند در کشور پیشتاز است و سیستم میراگر یا دیوارهای برشی فلزی در ساختمان سازی های مشهد مورد استفاده قرار می گیرد.
وی در باره مشوق های دولتی برای بکارگیری فناوری های نوین ساختمان نیز گفت: دولت مشوق هایی را برای استفاده از فناوری های نوین در ساختمان ها مقرر کرد که در نتیجه آن، ساختمان های جدید از پنجره های دو جداره، دیوارهای سبک و عایق و سیستم های هوشمند برخوردار شد.
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: اکنون نیز استفاده از فناوری های نوین در بازسازی ساختمان های واقع در بافت های فرسوده و حاشیه شهر مشهد، مشمول کاهش سه درصدی کارمزد تسهیلات بانکی می شود اما این مشوق ها باید افزایش یابد.

اختصاص 10 دستگاه شتاب نگار زلزله برای مشهد
مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که متولی شبکه شتاب نگاری کشور است، در فرصتی که برجام بوجود آورد، بخشی از نیاز کشور به دستگاه های شتاب نگار را تامین کرد.
اخوان عبداللهیان افزود: از این میزان 10 دستگاه شتاب نگار به مشهد اختصاص داشت که روز چهارشنبه با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی سه دستگاه شتاب نگار در سه نقطه از شهر نصب می شود.
وی اظهار داشت: دستگاه های شتاب نگار، هوشمند و جدید است و قابلیت ارسال اطلاعات مربوط به زلزله را به صورت مستقیم دارد.

به زودی ضوابط بلند مرتبه سازی ابلاغ می شود
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به رویکرد این همایش مبنی بربلند مرتبه سازی اظهار کرد: به زودی شورای عالی شهرسازی و معماری ضوابط بلند مرتبه سازی را ابلاغ خواهد کرد و در استان ها و شهرها براساس اقلیم و محورها و کانون های جمعیتی برای پهنه های بلند مرتبه سازی اقدام خواهد شد.

نظام مهندسی مجری همایش

همچنين در ادامه محمدحسين شركاء رئیس هیئت مدیره و رئيس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی و عضو شورای سياست گذاری پنجمين همايش فناوری های نوين صنعت ساختمان با بيان اينكه مجری برگزاری اين همايش سازمان نظام مهندسي ساختمان با همكاري دبيرخانه فناوري هاي نوين صنعت ساختمان است، گفت: تلاش می‌كنيم با برگزاري هرچه شايسته تر اين همايش گامي در جهت اعتلاي جايگاه ارزشي مهندسي و مهندسان در جامعه و نيز ساخت ساختمان هاي سبك تر، مقاوم تر و ايمن تر از گذشته برداريم.

سخنرانی های کاربردی

وي گفت: در محورهاي همايش بر مرتفع سازي تأكيد شده و تلاش شده از سخنرانان كاربردی جهت بخش تخصصی اين همايش دعوت به عمل آيد.

شركاء تصريح كرد: استان خراسان رضوی دومين استان به لحاظ خطر گسل و زلزله در كشور است و خصوصاً كلان شهر مشهد در معرض خطر گسل مي باشد كه اين همايش با تاكيد بر نظام مند كردن ساخت و سازهاي مرتفع و به كارگيري فن آوري هاي نوين در ساخت و سازهاي جديد برگزار خواهد شد.

تصمیم گیری برای تسهیل امور مردم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی درباره تصمیم گیری های انجام شده برای تسهیل امور مردم اظهار کرد: فرآیندها کوتاه شده و اکنون با لینک شدن به سامانه شهرسازی شهرداری و ایجاد کارتابل الکترونیکی برای همه مهندسان ، نظارت بر مهندسان افزایش یافته است و حتی امکان صدور پروانه ساختمان در مدت زمان نیم ساعت فراهم است.

وی با اشاره به حضور بیش از25 میلیون زائر و مسافر در مشهد اظهار کرد: باید توسعه پایداراقتصادی به برکت حضور این تعداد زائرایجاد شود و باید علاوه بر فراهم کردن زیرساخت های زیارت شرایط و خدمات مورد نیاز برای گردشگری و سیاحت مردم را نیز فرهم کنیم.

بازگشت به قانون و اجرای صحیح قانون نظام مهندسی

شرکاء بازگشت به قانون و اجرای صحیح قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان را از اقدامات انجام شده در نظام مهندسی در دوره جدید عنوان کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی به جای نظارت برحسن انجام کار مهندسان ، کار آن ها را انجام می داد و به جای آن ها نظارت می کرد.

وی به تشدید نظارت بر مهندسان و راهکارهای پیشگری از امضا فردوشی اشاره کرد و گفت: هفته ای 2-3 مهندس متخلف را به شورای انتظامی معرفی می کنیم.

وی هم چنین دباره تخلفات ساختمانی گفت: حدود 90 درصد ساختمان ها تخلف ساختمانی دارند و مازاد برنقشه ها ساخته اند البته رویکرد فعلی شهرداری با گذشته متفاوت است و تلاش می کنند که تخلفی صورت نگیرد.

عضویت 42 نفر در کمیته های تخصصی

هم چنین محمدرضا مهردوست مدير دبيرخانه دائمي فن آوري هاي نوين صنعت ساختمان، گفت: 42 نفر از متخصصان عضو کمیته های علمی این همایش بوده اند و مقالات علمی و کاربردی را بررسی کرده اند.

وی افزود: علاوه بر32 کارگاه این همایش 4 کارگاه کلیدی نیز برگزار خواهد شدکه با توجه به 7 رشته مهندسی متناسب با محورهای همایش این سخنرانی ها نیز کاربردی خواهد بود.

مهردوست یادآورشد: با توجه به این که همایش دو سالانه است دبیرخانه همایش طی 2 سال تا برگزاری همایش دوره و کارگاه های آموزشی برگزار می کند، هم چنین همایش و نمایشگاه هایی مرتبط با موضوعات مرتبط با فناوری های نوین صنعت ساختمانی برگزار می شود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *