طلسم 23ساله شکسته شد

روز گذشته همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان استان، شهردار مشهد و استاندار خراسان رضوی افتتاح شد.

در این کتابخانه که بیش از ۴۰ نوع خدمات مختلف در نظر ارائه می‌شود علاوه بر خدمات ثابت کتابخانه‌ای مانند سالن مطالعه مجزا و مخزن، قسمت‌های مختلفی از جمله اتاق نجوم بخش نابینایان و… در نظر گرفته شده است.

ساخت این کتابخانه که بزرگترین بنای فرهنگی مشهد است، ۲۳ سال طول کشیده است و با ورود نهاد کتابخانه‌ها و شهرداری برای تکمیل آن، در چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی به بهره برداری رسید.

 

نیازمند موج دومی هستیم که کتابخانه را مبتنی بر نهاد اجتماعی ببینیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به نظر می‌رسد ما نیازمند موج دومی هستیم که کتابخانه را با همان نگاه مبتنی بر نهاد اجتماعی و مبلغ سرمایه اجتماعی بر محور کتاب ببینیم.

سیدعباس صالحی که در آیین افتتاح کتابخانه مرکزی استان خراسان رضوی در سالن اجتماعات همین کتابخانه سخن می‌گفت، اظهار کرد: به نظر می‌رسد ما نیازمند موج دومی هستیم که کتابخانه را با همان نگاه مبتنی بر نهاد اجتماعی و مبلغ سرمایه اجتماعی بر محور کتاب ببینیم؛ یعنی کتابخانه محل خواندن کتاب نیست بلکه محل رویش افراد و سرمایه اجتماعی با نگاه به کتاب باشد. این نگاه به شکل جدی در حال تعقیب است که ما کتابخانه‌ای از جنس دوم داشته باشیم و مردم به آن بیایند تا شهروند خلاق و فعال کشور شوند.

وی ادامه داد: هنگام مطالعه تمدن‌های بشری، تمدن اسلامی دو پایگاه پیشران تمدن‌سازی در تمدن اسلامی بوده که یکی مسجد بود و به سرعت در همان دهه های اولیه کتابخانه نیز به آن ملحق شد. این دو نهاد پیشران توسعه تمدن اسلامی بود و موجب شکل‌گیری بیت‌الحکمه‌ها تا رصدخانه‌هایی چون مراغه شد.

 

 

 

در حوزه ساخت انسان متمدن و متدین تمرکزمان را افزایش دهیم

 

به گزارش صبح امروز علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی در ابتدای مراسم افتتاح کتابخانه مرکزی مشهد، با تبریک ایام دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امروز نیاز به تبیین اهداف انقلاب در جامعه ضروری است و ایام دهه فجر بهترین زمان برای ارائه این موضوع است. نظام جمهوری اسلامی ایران در طی ۴۰ سال گذشته خدمات بسیاری در حوزه زیرساخت‌ها انجام داده است و امروز زمان آن است که ما در حوزه خانوارهای روستایی و شهری متمرکز شویم و کار فرهنگ سازی را در این حوزه به پیش ببریم.

وی افزود: ما طی چهل سال گذشته جاده ها و ساختمان های بسیاری ساخته ایم و نیاز است در حوزه ساخت انسان متمدن و متدین به همان اندازه تمرکزمان را افزایش دهیم. اقداماتی از جمله ساخت کتابخانه مرکزی مشهد گامی موثر در جهت ساخت انسان متمدن و متدین خواهد بود.

 

هنوز نتوانستیم به حد پایتخت فرهنگی جهان اسلام برسیم

در ادامه این نشست حجت الاسلام نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در دنیا می‌گویند ایرانی هرچه اراده کند به آن دست می یابد، این امری است که ما اثبات کرده ایم و علیرغم همه تهدیدها و سختی ها، نشان دادیم که می توانیم.

وی افزود: امروز ما در تمام عرصه‌ها نشان داده ایم که می توانیم و با اعتمادی که به نیروهای جوان و خوش فکر شد مشخص شد که مسیر را به درستی طی کرده‌اند.

پژمانفر با تقدیر از اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راه اندازی کتابخانه های عمومی در مشهد اظهار کرد: علی‌رغم تمام تلاش ها و با توجه به اینکه تا پایان سال نیز چند کتابخانه دیگر در مشهد افتتاح خواهد شد، هنوز سهم ما در مشهد نسبت به سرانه فضای کتابخانه های عمومی فاصله دار است و هنوز نتوانستیم به وضعیت مناسبی در حد پایتخت فرهنگی جهان اسلام برسیم و امیدواریم خیرین در این مسیر کمک کنند چرا که همیشه کار اصلی را خود مردم انجام می دهند. امروز اداره کشور با شرایط موجود سخت است و پرداخت هزینه ها دشوار، بنابراین تمام خواسته ها تحقق پذیر نیست و باید تلاش کنیم مردم پا به میدان بگذارند.

وی تصریح کرد: این نگاه غلطی است که توسعه فناوری‌های نوین جایگزین کتابخانه می‌شود هیچ چیزی مانند کتاب کاغذی نمی‌تواند فرهنگ کتابخوانی را زنده نگاه دارد.

 

مردم مشهد ۲۳ سال منتظر بهره برداری از این کتابخانه بوده اند

علی اکبر سبزیان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی نیز طی سخنانی گفت: این پروژه بزرگ به ثمر نمی نشست مگر به لطف پروردگار متعال و برکت حضور امام رضا علیه السلام در این شهر از جناب آقای مختارپور دبیرکل محترم نهاد سپاسگزارم که اولین توصیه‌ای که ایشان در دستور کاری برای من صادر فرمودند، پیگیری بهره برداری کتابخانه مرکزی مشهد بود. ایشان فرمودند مردم مشهد ۲۳ سال منتظر بهره برداری از این کتابخانه بوده اند و حال زمان بهره برداری هرچه سریعتر از آن فرا رسیده است.

وی با تشکر از تمامی همکاران و دست اندرکاران این پروژه گفت: ما موفق به انجام  این کار نمی شدیم مگر با همکاری ویژه همکارانم که در این مسیر کمک ویژه‌ای کردند، به خصوص رئیس محترم اداره مشهد، کتابداران کتابخانه مرکزی که طی ۴۵ روز گذشته به صورت شبانه‌روزی خدمت کرده‌اند.

وی ادامه داد: لازم است از استادان بزرگ علم اطلاعات و دانش شناسی در مشهد به عنوان قطب علمی کتابداری به خصوص دکتر مهری پری رخ از اعضای هیأت امنای نهاد تشکر ویژه داشته باشم که در این مسیر ما را راهنمایی کردند.

سبزیان با اشاره به پیام و هدیه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: از این پیام عمیقا خوشحالم و لطف ایشان بیش از هرچیز خستگی را از تن ما بیرون آورد.

 

امروزه نقش کالبدی کتابخانه ها اهمیت گذشته را ندارد

همچنین محمدرضا کلایی شهردار مشهد در این مراسم گفت: زمانیکه ۴ ماه پیش جناب آقای سبزیان گفتند که کتابخانه در ایام دهه فجر افتتاح می شود طبیعتا بر اساس تجربه شخصی مطمئن بودیم که این اتفاق رخ نخواهد داد، اما طی چهار ماه گذشته اهتمامی جدی از سوی دستگاه‌های مختلف صورت گرفت که این امر بعید را محقق کرد.

وی افزود: دلایلی که در محقق شدن این اتفاق دخیل بود ابتدا تعلق داشتن این پروژه به مردم مشهد بود. تلاش جناب آقای سبزیان و مجموعه مدیریتی نهادکتابخانه های عمومی کشور که این امر را محقق کردند و ایجاد این باور که این پروژه به مردم تعلق دارد به همراه همدلی همه جانبه به وجود آمده در میان همه دستگاه‌ها موجبات پیشرفت این پروژه را فراهم کرد.

کلایی خاطرنشان کرد: این پروژه الگوی کاملی از همدلی، وحدت و صدق نیت مدیران دستگاه‌های مختلف در رسیدن به یک هدف مشترک است؛ در حالی که همه ما به لحاظ فنی اطمینان داشتیم که راه اندازی این پروژه طی چهار ماه کاری ناشدنی است اما امید و همدلی دستگاه‌های مختلف این اتفاق را محقق کرد. بر این اساس معتقدم که این الگو می‌تواند قابل تکثیر به حوزه‌های مختلف باشد.

شهردار مشهد ضمن تاکید بر ضرورت ادامه دادن به چنین اقداماتی گفت: امروزه نقش کالبدی کتابخانه ها اهمیت گذشته را ندارد و آن چیزی که مهم است نقش اجتماعی کتابخانه های عمومی است.

نوشین تمیمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *