اداره شهر با کمک دانش بنیان ها

شهردار مشهد با اشاره به راه‌اندازی مرکز نوآوری شهری و امضای تفاهم‌نامه راه‌اندازی کارخانه نوآوری با معاونت علمی و فناوری رییس جمهور گفت: این اقدامات در راستای حل مسائل و مشکلات مدیریت شهری از طریق علمی و روش‌های نوآورانه است که در این مسیر از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ ها حمایت خواهیم کرد.
محمدرضا کلائی دیروز در نشست صمیمی با تعدادی از مدیران شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های فعال در پارک علم و فناوری که با حضور رییس پارک علم و فنآوری خراسان رضوی و مدیرکل دفتر آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی شهرداری مشهد در سالن شهدای شهرداری برگزار شد پس از شنیدن دغدغه‌های آنها در خصوص مشکلات انعقاد قرارداد برای دریافت پیش پرداخت، دریافت مطالبات و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در تبلیغ محصولاتشان در فضای شهری و سایر موارد افزود: نگاه مدیریت شهری به فعالان در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها حمایتی است.
وی اضافه کرد: برای رفع مشکل عقد قرارداد و پیش پرداخت به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها که با معاونت‌ها، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف شهرداری مشهد همکاری می‌کنند باید بررسی شود چه راهکارهایی می‌توان در نظر گرفت.
شهردار مشهد با اشاره به درخواست مدیران شرکت‌های دانش بنیان در خصوص پرداخت مطالباتشان از سوی شهرداری اظهار کرد: پرداخت مطالبات شرکت‌های دانش بنیان از شهرداری مشهد باید پیگیری و مطالبات آنهایی که صورت وضعیت دارند، طی تفاهم نامه‌ای پرداخت شود.
کلائی در پاسخ به گلایه مدیران این شرکت‌ها از مشخص نبودن مرجعی به عنوان طرف حساب شرکت‌های دانش بنیان در شهرداری مشهد نیز گفت: در راستای یکپارچگی و تسهیل در پاسخگویی، از این پس دفتر آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی شهرداری مشهد طرف حساب شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها و پاسخگوی درخواست‌های این شرکت‌ها خواهد بود.
شهردار مشهد همچنین در خصوص استفاده شرکت‌های دانش بنیان از فضاهای تبلیغاتی شهری افزود: در این راستا باید همفکری انجام و در قالب فرهنگسازی بسته‌ای تدوین شود تا بتوانیم شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها را برای پیدا کردن مشتری و افزایش آن با استفاده از فضای تبلیغات شهری کمک کنیم.
وی در پاسخ به درخواست دیگر مدیران شرکت‌های دانش بنیان در حمایت از تولیدات و محصولات این شرکت‌ها در برابر تولیدات خارجی اظهار کرد: بحث استفاده از کالای ایرانی در شهرداری مشهد بسیار جدی است و طبق مصوبه شورای شهر نیز استفاده از کالاهای خارجی که مشابه استاندارد ایرانی دارند در شهرداری مشهد ممنوع است؛ برای نظارت بر اجرایی شدن این مصوبه کمیته‌ای در شهرداری وجود دارد که در زمان تصدی بر معاونت مالی شهرداری مشهد من نیز عضو این کمیته بودم لذا استفاده از کالاهای ایرانی و حمایت از آن در شهرداری مشهد بسیار جدی است.
کلائی افزود: در نظر داریم که کارخانه نوآوری را در میدان پژوهش(کوکا) راه‌اندازی کنیم که در این مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها نیز می‌توانند مشارکت داشته باشند.
شناسایی 500 موضوع و مساله برای واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان
محمد مهدی کریمی، مدیرکل دفتر آمار، پژوهش و مطالعات راهبردی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: مدیریت شهری به ویژه شهردار مشهد دغدغه‌های فعالان حوزه استارت آپی و شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌داند و نگاه جدیدی به این حوزه دارد.
وی افزود: با توجه به همین نگاه جدید چندی پیش مرکز نوآوری شهری با حضور معاون رئیس جمهور افتتاح و تاکنون 500 موضوع و مساله شهری برای واگذاری به شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها جهت پیدا کردن راهکار مناسب شناسایی شده است.
وی با اشاره به اینکه هدف مدیریت شهری در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها تجاری سازی محصولات و توانمند شدن آنها است، اظهار کرد: اما برای اینکه در حوزه نوآوری و کسب و کارهای استارت‌اپی و شرکت‌های دانش بنیان مداخله نکنیم در واگذاری کار از شتاب‌دهنده‌ها استفاده می‌کنیم.
کریمی ادامه داد: همچنین از شهردار قول گرفته‌ایم که محصولات تیم‌های استارت‌آپی و شرکت‌های دانش‌بنیانی که مشکلات مدیریت شهری را حل کنند خریداری و فضاهای کاری و تبلیغاتی شهری را جهت آزمایش و معرفی محصولاتشان در اختیارشان بگذاریم.
مدیران دستگاه‌های دولتی و عمومی از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنند
همچنین در ادامه این نشست، رضا قنبری، رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز گفت: مدیران دولتی و عمومی باید از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها که بخش خصوصی هستند حمایت کنند.
وی تصریح کرد: ما برخی از خواسته‌های این حوزه را در پارک علم و فناوری شناسایی کرده‌ایم که یکی از آنها در خصوص مشخص نبودن طرف حساب آنها در شهرداری است زیرا این شرکت‌ها شهرداری را به طور کلی طرف حساب می‌دانند اما در زمان پاسخگویی با بخش‌های مختلف روبرو می‌شوند که این موضوع باید حل شود.
رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی ادامه داد: راه‌اندازی کارخانه نوآوری توسط شهرداری مشهد خبر خوبی است که امیدواریم در این حوزه مشارکت داشته باشیم.
گفتنی است در پی بازدید محمدرضا کلائی، شهردار مشهد از نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی، فعالان و مدیران شرکت‌های دانش بنیان حاضر در این نمایشگاه خواستار برگزاری جلسه مشترک با شهردار مشهد جهت مطرح کردن دغدغه‌ها و مشکلاتشان شدند که این نشست صمیمی کمتر از 24 ساعت با فعالان این حوزه برگزار شد.

سرویس در شهر

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *