ساخت نخستین پارک موزه علوم زمین کشور در مشهد

معاون اجرایی اداره‌کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور مستقر در مشهد گفت: 17 میلیارد ریال اعتبار از محل اسناد خزانه اسلامی و با پیگیری نهادهای مرتبط به ادامه عملیات ساخت نخستین پارک موزه علوم زمین کشور در مشهد تخصیص یافت.

جعفر رکنی افزود: عملیات ساخت این موزه در زمینی به مساحت 10 هزار مترمربع با زیربنای هزار و 750 مترمربع از سال 1387 در مشهد آغاز شد که به دلیل مشکلات اعتباری با پیشرفت 70 درصدی، عملیات ساخت آن در سال 94 متوقف شد.

وی بیان کرد: با تخصیص این میزان اعتبار ، ساخت این موزه از سر گرفته و عملیات اجرایی محوطه‌سازی و اجرای نمای این پروژه آغاز گردید که با توجه به رایزنی‌های انجام شده، مساعدت وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور این پروژه همزمان با هفته دولت در شهریور ماه 96 به بهره‌برداری می‌رسد.

رکنی اظهار کرد: بخشی از دانش زمین شناسی ایران در منطقه خراسان شکل گرفته است به طوری که تاکنون چندین هزار نمونه از سنگ، کانی، فسیل در سامانه‌ای توسط این مرکز آرشیو شده که نمایش آنها در موزه علوم زمین را ضروری می‌سازد.

معاون اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق گفت: پارک موزه علوم زمین در مشهد شامل محوطه‌های تخصصی و فضای مسقف است، در محوطه‌ها سه پارک تخصصی درباره زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایجاد شده و در فضای مسقف این موزه نیز جلوه های زمین شناسی در تخصص‌های مختلف به نمایش در خواهد آمد.

وی بیان کرد: در انتهای این فضا تونلی شبیه سازی از معدن زغال سنگ قرار می گیرد و همچنین در کنار موزه یک انبار زیرسطحی نگهداری از نمونه های حاصل از بررسی های زمین شناسی و اکتشافی نیز با زیربنای هزار و 200 مترمربع اجرا خواهد شد.

استان خراسان رضوی شامل نواحی شمال شرق ایران است که از دیدگاه زمین شناسی دو پهنه ساختاری ـ رسوبی با ویژگیهای زمین شناسی و اکتشافی کاملا متفاوت را شامل می شود.

به نواحی واقع در شمال ـ شمال شرقی استان، کوههای هزار مسجد نام داده شده که بخشی از قلمرو های زمین شناسی با ذخایر هیدروکربوری قابل توجه است و به« پهنه کپه داغ» معروف است.

از نظر ویژگیهای زمین شناسی ـ ساختاری متالوژنیک، این استان را می توان به دو قلمروی جدای پهنه ساختاری ـ رسوبی کپه داغ و پهنه ساختاری ـ رسوبی ایران مرکزی تقسیم کرد.

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *