هیچکس در مشهد با کنسرت مخالف نیست

اداره ارشاد شهرستان مشهد به عنوان متولی برگزاری و نظارت بر رویدادهای فرهنگی، مسئولیت سنگینی در قبال دومین کلانشهر ایران دارد. شهری که پایتخت معنوی کشور است و بیشتر از هرجای دیگر زائر و مسافر را در خود جای می‌دهد.

با رئیس این اداره به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

می‌توانیم موزه موسیقی داشته باشیم

محمدجواد استادی درباره حوزه موسیقی در مشهد گفت: در خراسان دو حوزه موسیقی سنتی و پاپ وجود دارد. موسیقی سنتی جزوی از میراث خراسان است. البته در این حوزه دچار خلا هستیم. این‌ نواها باید ثبت و ضبط شود زیرا باید به آیندگان منتقل کنیم. باید بررسی شود و ببینیم کدام بخش از این کار به میراث و کدام بخش به ارشاد مربوط است.

وی افزود: اجرای موسیقی سنتی می‌تواند توسعه پیدا کند و خانه‌های تاریخی می‌تواند فضای خوبی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی از جمله اجرای موسیقی مقامی باشد. حتی می‌توانیم موزه‌ای مختص به موسیقی داشته باشیم.

استادی با اشاره به آموزشگاه‌های موسیقی بیان کرد: وضعیت ما در آموزش موسیقی بسیار مطلوب است و جزو شهرهای برتر هستیم. برای مثال آموزشگاه موسیقی کودک در مشهد وجود دارد که در نوع خودش کم‌نظیر است.

رئیس اداره ارشاد شهرستان مشهد تاکید کرد: در مشهد ظرفیت عظیمی در موسیقی پاپ دارد. اما نیاز به پژوهشی در این زمینه داریم تا بتوانیم براورد درستی از وضعیت موجود داشته باشیم و بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.

گفت‌وگو راه حل مشکلات است

وی با اشاره به مباحث مطرح شده درخصوص برگزاری کنسرت اظهار داشت: در این حوزه نیاز به هم افزایی و همفکری داریم. ارشاد مجری کنسرت نیست و تنها بخشی از سیستم صدور مجوز است. می‌توانیم این حوزه را با مبانی ایدئولوژیک خودمان پیوند بزنیم و از طریق موسیقی بعنوان یک قالب جهان شمول به دنیا معرفی کنیم.

درواقع معتقدم در حوزه موسیقی پاپ در مشهد می‌تواند اتفاقات خوبی بیفتد. هیچکس در مشهد با موسیقی مخالف نیست و تنها نگرانی‌هایی درخصوص حواشی احتمالی آن وجود دارد اما معتقدم همانطور که وزیر فرهنگ و ارشاد نیز تاکید دارد گفتگو ابزار حل مسئله است. در حوزه تولید موسیقی نیز باید برنامه داشته باشیم. البته باید درنظر داشت در برگزاری کنسرت بجز تهران سایر استان‌ها ملاحظات بومی را لحاظ می‌کنند.

استادی تصریح کرد: در مشهد تمام نهادهای متولی اهل گفتگو هستند و دلسوزانه به ارائه راهکار می‌پردازند؛ اگرچه ممکن است یک گروه محدود که هیچ سازمان‌دهی نیز ندارند و به هیچ نهادی مرتبط نیستند اعمال سلیقه کنند و پیام خاصی بدهند. کمااینکه برنامه‌هایی که درحال حاضر نیز اجرا می‌شود به مذاق خیلی‌ها سازگار نیست و به ما ایراد می‌گیرند که چرا مجوز صادر می‌کنیم. درصورتیکه عین روال قانون عمل می‌کنیم. بنظر من حتی با این افراد نیز باید به گفتگو پرداخت و مسائل را برای آن‌ها روشن کرد. اگر بین هنرمندان و مردم گفتگو شکل بگیرد مشکلات حل می‌شود.

وجود دو اداره ارشاد در مشهد موازی کاری نیست

رئیس اداره ارشاد شهرستان مشهد در پاسخ به سوالی درباره احتمال تداخل کاری دو اداره ارشاد استان و مشهد توضیح داد: استان خراسان استانی پیچیده و ویژه است زیرا از تنوع و تکثر عمیق فرهنگی برخوردار است و به اندازه یک کشور کار برای انجام دادن دارد.

برهمین اساس نیز تعریف وظایف شده است. درواقع بیش از 70درصد رویدادهای فرهنگی استان در مشهد رخ می‌دهد که نیازمند تمرکز اجرایی و عملیاتی است. معاونت ها در اداره کل بیشتر وظیفه سیاست‌گذاری، ایجاد ارتباطات کلان و تنظیم راهبردها و مدیریت کل استان با 28 شهرستان را برعهده دارند. طبیعی است برای تسهیل‌گری و سرعت بخشی به خدماتی که ارائه می‌شود بخشی از مسئولیت‌ها در یکجا تجمیع شود. درواقع ما پیشخوان خدماتی اداره کل هستیم و نیازی نیست ارباب رجوع مستقیما به چند معاونت در اداره کل مراجعه نماید. این اتفاق باعث می‌شود ارباب رجوع تنها با یک کارشناس طرف باشد.

وی اضافه کرد: در تمام مراکز استان‌ها در کنار اداره کل یک حوزه اجرایی وجود دارد و این حوزه‌های اجرایی در شهرستان تعریف شده‌است

در بسیاری از حوزه‌ها اداره مشهد با تهران مکاتبه می‌کند و کارها را انجام می‌دهد. همچنین صدور مجوز برگزاری کنسرت در شهرستان‌های استان نیز برعهده اداره فرهنگ و ارشاد مشهد است. همینطور تایید محتوای بیلبوردهای شهری و نظارت بر ان‌ها برعهده ماست. از دیگر فعالیت‌های ما تایید عناوینی است که اصناف برای محل کسب خود انتخاب می‌کنند که این اقدام نیز در راستای اجرای قانون منع استفاده از اسامی بیگانه است.

استادی تصریح کرد: ما بازوی اجرایی و عملیاتی اداره کل در اجرای سیاست‌ها هستیم. از دیگر وظایف ما رویدادسازی و حذف فرایندهای اضافی است تا کار ارباب رجوع سریعتر انجام شود. در همین راستا جزو اولین اداره‌هایی بودیم که میز خدمت الکترونیک را فعال کرده‌ایم. با این همه، حتی می‌توان گفت با کمبود نیرو مواجه هستیم و در برخی از حوزه‌ها کار کردن در مشهد از تهران نیز سخت‌تر است.

 

وضعیت تئاتر استان خوب است

 

وی درباره تئاتر استان نیز گفت: وضعیت تئاتر خراسان از لحاظ کمیت و کیفت بسیار خوب است و بعداز تهران قطب دوم تئاتر ایران هستیم اگرچه متولی حوزه تئاتر انجمن هنرهای نمایشی است.

او با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد تعداد مجوزهای نمایش و تعداد تماشاگران رشد داشته‌است اضافه کرد: در تمام کشور یک فرایند یکسان وجود دارد. بدین صورت که از سوی یک سالن درخواست اجرای یک نمایش داده می‌شود و پس از بازخوانی متن و بازبینی نمایش، صورتجلسه و مصوبه آن برای صدور مجوز به ارشاد ارائه می‌شود. دستور مدیرکل ارشاد نیز این است که بازبینی‌ها با سرعت بیشتری انجام شود تا سالن‌ها پر باشد و گردش اقتصادی آن‌ها بخوبی انجام شود.

در گذشته مجوز به فرد داده می‌شد اما درحال حاضر این روند تغییر کرده و مانند روندی که در پایتخت وجود دارد مجوز برای سالن صادر می‌شود. این کار باعث می‌شود در صورت بروز هرگونه اتفاقی سالن پاسخگو باشد و هنرمند درگیر حواشی نشود.

رئیس اداره ارشاد شهرستان مشهد تصریح کرد: همچنین برخی از محدودیت‌ها حذف شده‌ و جلوی اعمال سلیقه‌ها گرفته شده‌است زیرا بهترین ناظران خود هنرمندان هستند. آن‌ها بخوبی خطوط قرمز را می‌دانند و حوزه‌های اخلاقی را بهتر از هرکسی می‌شناسند. درمجموع در حوزه تئاتر و نمایش حساسیت‌هایی وجود دارد که به جرات می‌توان گفت در مشهد از سایر نقاط کشور کمتر است.

صادق شیخی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *