خراسان پتانسیل اصلی در ترکیب تیم ملی

هفته هفتم مسابقات تیراندازی لیگ برتر استان یادواره 19 دی قم و در آستانه گرامی داشت سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب (س) و روز پرستار پنج شنبه و جمعه گذشته در سالن هیات تیراندازی مشهد برگزار شد.

به گزارش صبح امروز دبیر هیات تیراندازی استان و بازنشسته نیروی انتظامی خراسان رضوی که سال‌ها در بخش آموزش نیروها خدمات قابل توجه‌ای به جامعه انتظامی استان ارائه کرده است، درباره کیفیت برگزاری این مسابقات گفت: از نظر آماری اگر اغراق نباشد تنها هیاتی هستیم که در سطح کشور با 45 تیم مسابقات استانی را برگزار می‌کنیم و تیراندازان ما از نظر رکورد در کشور مطرح هستند و این نوید را می‌دهیم، در صورتی که از نظر مالی مورد حمایت قرار گیریم می‌توانیم در سطح ملی در 2 بخش آقایان و بانوان مدال‌آور ظاهر شویم.

محمود سوقندی یادآور شد: در این مسابقات در بخش آقایان و در رشته تپانچه 16تیم در رشته تفنگ 13 تیم و در بخش بانوان در رشته تپانچه 8 تیم و در رشته تفنگ 9 تیم به رقابت می‌پردازند. در این مسابقات 5 تیم از شهرستان نیشابور و از شهرستان‌های قوچان، خواف، تربت‌حیدریه و کلات یک تیم در این مسابقات حضور دارند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: تیم‌های بانوان ما در رشته‌های تپانچه و تفنگ موفقیت‌های بیشتری کسب کرده‌اند، به طوری که تیم 3 نفره بانوان استان با ترکیب توکل نادری، نگین سادات شمسی‌نژاد و بهاره زمانیان در رشته تپانچه در مسابقات قهرمانی کشور در سال جاری موفق به کسب مدال طلا شد و همچنین در رشته تفنگ با اختلاف بسیار ناچیزی به مقام چهارمی دست یافت.

سوقندی ادامه داد: تا پایان مسابقات لیگ استان امسال 2 مسابقه دیگر برگزار خواهیم کرد و سپس نفرات برتر به اضافه 2 سهمیه خراسانی که در خارج از استان فعالیت می‌کنند به جمع ما در ترکیب تیم برای اعزام به مسابقات کشوری که بهمن ماه برگزار خواهد شد اضافه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بنا داریم امسال با جوانگرایی در این رشته در مسابقات کشوری حضور پیدا کنیم گفت: حضور نوجوانان و جوانان در ترکیب تیم‌ها امتیاز محسوب می‌شود و حتی برای شرکت کنندگان زیر 19 سال در مسابقات لیگ استان در هزینه ثبت نام تخفیف قائل می‌شویم.

دبیر هیات تیراندازی استان در خصوص حضور نوجوانان مستعد خراسانی در اردوهای تیم ملی گفت: هم اکنون گرمابی جوان خراسانی در اردو تیم ملی حضور دارد که با توجه به رکوردهای خوبی که دارد امیدواریم در ترکیب اصلی تیم ملی نوجوانان قرار بگیرد.

سوقندی خاطر نشان کرد: هیات از نظر مالی با مشکل روبرو است. نه حمایتی از سوی فدراسیون می‌شویم و نه حامی مالی داریم و خودمان هزینه‌های هیات را تامین می‌کنیم. به طوری که در چند ماه گذشته برای تجهیز امکانات هیات به سیستم‌های الکترونیکی برای برگزاری مسابقات مبلغ 170 میلیون تومان هزینه کردیم و اداره کل ورزش و جوانان استان فقط یک چهارم این هزینه را متقبل شد.

وی همچنین یادآور شد تجهیزات از قبیل مهمات و اسلحه را برای مسابقات برون مرزی باید از خارج از کشور تهیه کرد که با توجه به افزایش دلار و وضعیت اقتصادی یک اسلحه مجهز حدود 45میلیون تومان هزینه در بردارد و برای اهداف پروازی بین 3 تا 4 هزار تومان هزینه هر فشنگ می‌شود و حتی این اواخر ساچمه 300تومانی را 170 هزار تومان خریداری کردیم و هنوز در این رابطه به مرز خودکفایی نرسیده‌ایم.

سوقندی در خصوص اعزام نشدن زهرا هاشمی تیرانداز خراسانی که در اردو تیم ملی جاکارتا حضور داشت گفت: با وجود اینکه وی در مرز آمادگی کامل بود و انتظار داشتیم همراه کاروان تیم ملی در جاکارتا حضور داشته باشد، اما این اتفاق نیوفتاد و برحسب نظر کادر فنی و فدراسیون از اعزام به این مسابقات بازماند. اگر چه وی به مسابقاتی که در آلمان برگزار شد، اعزام شد.

وی از تیراندازی به عنوان یک سنت ورزشی در دین مبین اسلام یاد کرد و تصریح کرد: خراسان رضوی ظرفیت و پتانسیل این را دارد که حرف اول را در ترکیب اصلی تیم ملی در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان چه در بخش آقایان و بانوان بزند و این امر حمایت مالی شهرداری و شورای شهر، نیروهای مسلح، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی را طلب می‌کند.

دبیر هیات تیراندازی استان در خصوص حمایت هیات از باشگاه‌های تیراندازی در استان گفت: حمایت ما در قالب اعزام و اطلاع رسانی مسابقات ورزشی و مکاتبات اداری می‌باشد و ضروری است باشگاه‌ها در پرورش استعدادها و برگزاری مسابقات و معرفی برترین‌های تیراندازی همکاری و اهتمام بیشتری با هیات داشته باشند.

سوقندی در ادامه خاطر نشان کرد: برخی از بانوان تیرانداز منتخب استان ما از جمله زهرا هاشمی و صحراگرد خراسانی خارج از استان فعالیت می‌کنند، اما در هنگام اعزام به مسابقات کشور از این قهرمانان دعوت می‌کنم تیم را همراهی کنند و از این بابت مشکلی نداریم.

وی با اشاره به حضور همزمان آقایان و بانوان در مسابقات تیراندازی نیز گفت: رشته میکس در تیراندازی ترکیبی از بانوان و آقایان است که خوشبختانه از این بابت مشکلی نداریم.

دبیر هیات تیراندازی استان ادامه داد: تنها هیات مدال‌آور المپیکی هستیم، بطوری‌که در 15رشته المپیکی می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و با داشتن 45 مدال المپیک در این رشته جزو رشته‌های نام‌آور کشور محسوب می‌شویم و مشتاقان و جوانان بسیار خوب و فنی را در اختیار داریم و حتی باشگاه‌ها در استعدادیابی و پرورش جوانان تلاش زیادی دارند.

سوقندی در انتها خاطرنشان کرد: هم اکنون در تمرین‌ها از تجهیزات داخلی استفاده می‌کنم، اما تیراندازان ما برای اینکه در مسابقات برون مرزی به نتیجه دلخواه دست یابند تمایل دارند از تجهیزات خارجی استفاده کنند و اگر ساخت تجهیزات داخلی بتواند همانند تجهیزات خارجی با کیفیت عمل کند و تیرانداز ما نیز استقبال کند و در سطح ملی نتیجه بگیرد آنگاه می‌توانیم در استفاده از تجهیزات داخلی مدعی باشیم و این امر بسیار خوب و به نفع ما است.

در هفتمین هفته از مسابقات لیگ برتر تیراندازی استان که با حضور بیش از 230 ورزشکار و 45 تیم از سراسر استان در بخش آقایان و بانوان در سالن هیات برگزار شد، در تفنگ بانوان الهام شادکانی به مقام اول دست یافت و به ترتیب پریسا غلام رضایی و بهاره غلامی رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند و در رشته تپانچه نسیم غلام‌زاده، بهاره زمانیان و مرضیه جعفری رتبه‌های اول تا سوم را نیز به دست آوردند. همچنین در بخش تپانچه آقایان محمد محمدی، حسین ظفر جعفرزاده و محمد جواد پورمهری رتبه‌های اول تا سوم را بدست آوردند و در رشته تفنگ آقایان استراحت داشتند.

 

مجید خروشی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *