روی خط فشن

 

مد مو یا فشن مو یکی از رایج‌ترین اصطلاحات بین جوانان امروز است. اگرچه این موضوع در گذشته نیز وجود داشته‌است اما با گسترش فضای مجازی و افزایش سهولت دستیابی به سبک زندگی کشورهای دیگر دنیا، فشن بودن یا حرکت کردن با مد افزایش یافته و تبدیل به یک گرایش شده‌است. در کشورهای مختلف دنیا هر مد، مختص به گرایش فکری خاصی است و نشان‌دهنده یک جریان است که نمایندگان و طرافداران آن از آن الگو پیروی می‌کنند.

فشن مو، در سالهای اخیر رواج قابل توجهی در کشور داشته و گاهی از خطوط قرمز عرفی جامعه عبور می‌کند. شاید شما هم افرادی با مدل موی عجیب در خیابان دیده باشید و از خود پرسیده باشید این شخص چگونه می‌تواند با این شکل خاص در جامعه حضور پید کند اما بعداز مدتی افرزاد زیادی از همان الگو استفاده کرده‌اند.

مد و فشن مو در ایران از سال‌هایی که «پشت‌کفتری» و موی بلند مورد توجه بود تا امروز که تعداد الگوها و مدل‌ها چندبرابر شده‌است، داستان خودش را دارد. در ادامه در مصاحبه با سه آرایشگر نگاهی به مد و فشن مو می‌اندازیم.

 

 

 

مد مو، از نیویورک تا ایران

 

ایمان الله قلی معروف به ایمان اسطوره متولد سال 1372 است.  وی یکی از هیر استایلر‌های((Hair stayler مشهور ایران است و درحال حاضر گریمور شخصی گروه ریزار و محمدرضا گلزار ستاره سینمای ایران است. ایمان اسطوره که نفر دوم مسابقات آرایشگری ایران در سال و کارآفرین نمونه آرایشگری ایران در سال 94 است، هیر استایلر‌ سریال «عاشقانه» نیز بوده‌است و از همکاری با هنرمندانی چون مهدی احمدوند، علی عبدالمالکی و سینا حجازی را در کارنامه خود دارد. او همچنین داوری مسابقات مدلینگ سال95 را نیز برعهده داشته‌است.

ایمان اسطوره معتقد است مد مو تعریف خاصی ندارد که بخواهیم المان‌های خاصی را برای آن تعریف کنیم و معمولا انتخاب آن براساس اجزای صورت مشخص می‌شود که چه مدل مویی به چه صورتی می آید. برای مثال مدل موهایی که برای صورت های لوزی شکل، پرطرفدار هستند موی نامتقارن است و باید فری استایل نیز باشد.

او می‌گوید: در ایران قومیت‌های مختلفی وجود دارند و نکته‌ اصلی که برای الگوسازی و الگوبرداری باید لحاظ کنیم و به آن اهمیت بدهیم این است که سلیقه شخص را درنظر بگیریم. در بحث الگوبرداری نیز باید بگویم مدل‌ها روز به روز درحال تغییر است و نمی‌توان گفت تنها از یک یا دو کشور الگو می‌گیریم. باید علم و دانش خود را آنقدر قوی کنیم تا بتوانیم با متد روز دنیا پیش برویم.

اسطوره ادامه می‌دهد: وقتی یک مد توسط طراحان برجسته مد دنیا در نیویورک تایید می‌شود 6ماه طول می‌کشد تا به کشور ما برسد و در جامعه رواج پید کند.

و به این نکته نیز اشاره می‌کند که ایران در زمان‌هایی جزو کشورهای صاحب سبک در مدل مو بوده و اکنون نیز هست. از نظر او در چندین سال گذشته، آرایشگری از یک دکان سلمانی به جایگاه ویژه‌ای رسیده و تبدیل به یک هنر شده‌است.

آرایشگران بزرگ و طراز اولی در ایران هستند که جزو بهترین‌ها هستند اما افرادی هستند که به این روند کمک‌های زیادی کرده‌اند و باعث پیشرفت و ترقی آن شده‌اند و باعث شده‌اند که امروز پابه‌پای دنیا پیش می‌رویم. حمید جاوید، حمید بنائی، شهاب مومنی و علی عابدی از این دست افراد هستند. البته افراد دیگری نیز در این روند نقش داشته‌اند.

این گریمور عرف جامعه و فرهنگ خانوادگی در مدل مو تاثیرگذار می‌داند و به اعتقاد او مدل مو و طرز لباس پوشیدن می‌تواند معرف شخصیت افراد باشد.

از نگاه اسطوره، مد مو تعریف ندارد و مدل‌هایی که بیشتر توسط مردم پسندیده شده‌است تبدیل به مد مو شده است. همچنین او می‌گوید ما نمی‌توانیم روی مدل مو اسم بگذاریم اگرچه در دنیا این رویه وجود دارد.

 

90درصد مشتریان به‌روز هستند

 

شهرام یاوری چندسالی هست که در خیابان کوثر آرایشگاه شهرام قیچی را راه‌اندازی کرده‌است که مورد استقبال جوان‌ها قرار دارد و از آرایشگاه‌های شلوغ مشهد به حساب می‌آید.

او درباره مد مو می‌گوید: مد یا فشن در شاخه‌های مختلف معمولا بصورت هفتگی، فصلی یا سالانه وجود دارد اما در رابطه با مو بیشتر بصورت سالانه یا حتی دوسالانه است و هر مدلی که روی مو پیاده شود می‌تواند یک مد یا سبک باشد.

این آرایشگر جوان ادامه می‌دهد: تقریبا 90درصد مشتریان من به روز هستند و برایشان استفاده از مد اهمیت ویژه‌ای دارد. البته در چندماه اول ورود یک مد، مقاومت‌هایی نسبت به پذیرش آن وجود دارد اما به مرور رواج پیدا می‌کند.

یاوری در پاسخ به این سوال که مد مو بیشتر دستپخت کدام کشور است، بیان می‌کند: مد سال بیشتر توسط آرایشگرهای انگلیسی که در دنیا بسیار سرشناس هستند به‌روزرسانی می‌شود.

او به شخصه از درخواست مشتریانش برای اجرای مدل های نامتعارف استقبال می‌کند زیرا پیاده کردن آن روی سر برایش یک چالش جدید محسوب می‌شود و می‌تواند خودش را محک بزند چون معمولا مدل‌های مشکلی هستند.

 

 

هر مدل مو صرفا مد نیست

 

محسن گوارشکی که در آرایشگاه دایان خیابان ایرج‌ میرزا مشغول فعالیت است و از آرایشگران زبردست و جوان مشهد محسوب می‌شود، تخصص ویژه‌ای در پیاده کردن مدل ریش دارد.

او می‌گوید: در ده سال اخیر مدل ریش در کل دنیا باب شده‌است که شکل‌های مختلفی دارد. از سال 2008 تا 2013 نیز شدت گرفت.

این آرایشگر ادامه می‌دهد: اصولا تعریف مد و فشن به مدلی اطلاق می‌شود که درحال حاضر در جامعه رواج دارد. هر مدلی که روی موی شخص پیاده می‌شود صرفا مد نیست زیرا استایل هر شخص متعلق به خود اوست.

به نظر او قرار نیست چیزی که در جامعه مد شده‌است برای همه زیبا و قابل استفاده باشد و اظهار می‌کند: مردم هر مدل مویی که در فضای مجازی می‌بینند می‌خواهند امتحان کنند  اما هر مدل مویی برای هرکسی مناسب نیست و هرکس باید استایل و فرم مخصوص به خودش را داشته باشد.

70درصد مشتریان او دنبال مدل‌های خاص هستند اما به گفته وی قرار نیست به درخواست سبک نامتعارف از سوی مشتری واکنش خاصی نشان داده شود.

گوارشکی اضافه می‌کند: شرایط موجود ایجاب می‌کند هرکس بنا بر جایگاه اجتماعی و محیطی که در آن قرار دارد بخواهد مدل موی خود را انتخاب کند. مدل متعارف یا نامتعارف نیز از نگاه جامعه تعریف می‌شود.

 

 

صادق شیخی

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *