مدرسه طلا و جواهر در مشهد افتتاح شد

به گزارش روزنامه” صبح امروز” محسن صالحی‌نیا روز چهارشنبه  ضمن بازدید از شهرک‌های صنعتی مشهد در جمع خبرنگاران افزود: توجه ویژه به‌مدیریت صحیح استفاده از منابع آب و جلوگیری از هدر رفت آب مهم‌ترین اولویت اصلی سازمان در شهرک‌های صنعتی بوده که در همین راستا ابلاغ‌های گوناگونی با موضوع کاهش مصرف آب به  استان‌ها انجام گرفته است.

 

وی تصریح کرد:  با توجه به‌شرایط آب و هوایی کشور و کمبود آب، حمایت اصلی سازمان از پروژه‌های عمرانی و ساخت تصفیه‌خانه‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است.

 

صالحی‌نیا اظهار داشت: شرکت‌های تابعه استانی از اولویت‌های اصلی هستند، ادامه داد: در حال حاضر ۷۳ درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تحت پوشش تصفیه خانه فاضلاب بوده و ظرفیت روزانه ۱۷۰ هزار متر مکعب تصفیه فاضلاب واحدهای صنعتی و تولیدی فراهم شده است.

 

وی خبر داد: در تبصره 18 قانون بودجه امسال، منابعی برای حوزه‌های رونق تولید، بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات و خط تولید و طرح‌های نیمه تمام تولیدی اختصاص یافته است.

 

معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت توضیح داد:  با بیان اینکه برخی منابع مالی نیز به‌صورت کمک‌های بلاعوض برای توسعه فناوری، فضای کسب و کار و کلینیک‌های مشاوره‌ای مربوط به‌واحدهای تولیدی در بودجه لحاظ شده است و نیز با توجه به‌سیاست‌های کلان اشتغال کشور، همین منابع مالی در تبصره 18 بودجه سال 98 تکرار شده که از منابع داخلی بانک‌ها، منابع صندوق توسعه ملی و یارانه سود تسهیلات تامین می‌شود.

 

وی خاطر نشان کرد:: امسال 200 هزار میلیارد ریال توافق‌نامه از محل یارانه سود تسهیلات به‌بخش تولید اختصاص یافت که در سال آینده با توجه به‌نیازمندی‌های حوزه تولید، این مبلغ در بودجه پیش‌بینی می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به‌افزایش هزینه‌های مرتبط با تولید و قیمت تمام شده آن، اعتبارات بخش تولید در بودجه سال آینده افزایش می‌یابد که این اعتبارات به‌ترتیب برای تامین سرمایه در گردش واحدها و اتمام اجرای طرح‌های نیمه تمام تولیدی و نوسازی ماشین‌آلات و خط تولید هزینه می‌شود.

 

وی با حضور در بخش چاپ شهرک فناوری توس گفت: واردات برخی مواد اولیه مانند ملزومات صنعت چاپ و نشر از قبیل کاغذ تحریر و کاغذ چاپ مشمول تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی قرار گرفته و توزیع و نظارت آن برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

صالحی‌نیا ادامه داد: ارز لازم برای باقی کالاها مانند مواد اولیه تولید، ماشین‌آلات و دستگاه‌ها که در اولویت دوم قرار می‌گیرند، از طریق بازار ثانویه و سامانه نیما تامین می‌شود.

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در حاشیه افتتاح مدرسه طلاو جواهر در جمع خبرنگاران گفت: مدرسه طلا و جواهر از طرح‌های توسعه خوشه صنعتی طلا و جواهر بوده که طی دو مرحله شامل طراحی، گوهرشناسی و سنگ‌تراشی تعریف شده است.

 

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در ادامه این بازدید گفت: مرحله نخست این مدرسه که افتتاح کارگاه طراحی طلا و جواهر بوده که ظرفیت پذیرش 60 نفر در هر دوره آموزشی وجود دارد.

وی مسعود مهدی‌زاده مقدم افزود: در این مدرسه افراد به‌یاری استادان برجسته و همراهی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای و با حضور استاد بین‌المللی  طی یک دوره 6 ماهه فنون روز مرتبط با طراحی طلا و جواهر از طریق پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها را آموخته و در مرحله دوم این مدرسه، افرادی که موفق به‌طراحی مصنوعات طلا و جواهر شدند، دوره آموزشی جواهرشناسی و سنگ‌تراشی را گذرانده و مهارت‌های لازم را در این زمینه آموزش می‌بینند.

 

مهدی‌زاده‌مقدم اظهار کرد: بازار برای فروش محصولات دانش‌آموختگان مدرسه طلا و جواهر مشهد پیش‌بینی شده که در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.

 

وی توضیح داد: 80 درصد جواهرسازان و طلاسازان خراسان رضوی و ۲۰ درصد جواهرسازان کشور از روستایی به‌نام پیوه‌ژن در خراسان رضوی هستند و این برند طلا و جواهر پیوه‌ژن جزو برندهای معتبر در این حوزه است.

 

مهدی‌زاده‌مقدم بیان کرد: یکی از اولویت‌های اصلی ما در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مسئله محیط زیست بوده و است، تمام تلاش خود را برای حفظ و ارتقای آن انجام می‌دهیم.

 

وی گفت: با حمایت‌های مالی 100 میلیون ریالی و خدمات فنی مهندسی  صنایع کوچک تا پایان 9 ماهه سال‌جاری تعداد 11 واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی بر اساس تفاهم‌نامه همکاری با پارک علم و فناوری خراسان در لیست شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفتند.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با بیان این مطلب که 2 هزار و 569 واحد تولیدی معادل 45 درصد از کل واحدهای تولیدی استان در 38 شهرک و ناحیه صنعتی مستقر هستند، ادامه داد: شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی 24 درصد از سرمایه‌گذاری بخش صنعت استان و 39 درصد از اشتغال این بخش را به‌خود اختصاص دادند.

 

وی در پاسخ به سوالی درخصوص آسفالت ورودی شهرک صنعتی توس موسوم به‌جاده حسن‌آباد گفت: این جاده 3 کیلومتری حدودا ۴ میلیارد تومان هزینه دارد که ما از سال ۹۴ تا حالا از بودجه صنعت و معدن در مجموع یک میلیارد تومان اعلام آمادگی پرداخت کردیم، اما سازمان راه و شهرسازی هنوز اقدامی نکرده، این راه یک معبر عمومی است و قطعا باید سازمان راه و شهر سازی جدیت بیشتری داشته باشد، حتی مشارکت بخش صنعت هم است.

 

عدم ترخیص کالا و واردات مواد اولیه؛ دغدغه‌های مهم تولیدکنندگان

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در حاشیه بازدید از یکی از واحدهای صنعت نشر و چاپ در شهرک صنعتی توس در جمع خبرنگاران گفت: در ارتباط با بحث ثبت سفارش و واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات نگرانی‌هایی از سوی تولیدکنندگان وجود دارد که در این دیدار مطرح شد.

ابراهیم ناصری افزود: حل این مشکل یعنی رسیدگی به‌ثبت سفارشات به‌خراسان رضوی تفویض شده و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان این مشکل را حل کنیم.

وی در خصوص کسانی که ثبت سفارش کردند و ا;k,k برای ترخیص به‌مشکل برخوردند گفت: این مشکل چند علت دارد، اول اینکه تعدادی از آنها با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کرده بودند و کالایشان وارد گمرک شده، اکنون مشکل اینجا است که بانک مرکزی ما‌به‌التفاوت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را با ارز نیمایی( ۸ هزار و ۸۰۰ تومانی) خواسته شده و پرداخت آن از عهده تولیدکننده خارج است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت معدن تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵ پرونده در این رابطه به‌ما ارجاع شده است، ادامه داد: شب گذشته در همین ارتباط جلسه‌ای داشتیم و بنا شد که تعهدی از این افراد گرفته شود و کالاهای‌شان ترخیص شود و بعد از تعیین تکلیف این قضیه در هیأت وزیران، به‌تصمیم اتخاذ شده تمکین کنند.

گفتنی است؛ مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران امروز از واحد تولیدی چرمیران در شهرک صنعتی چرمشهر مشهد، واحد چاپ و نشر در فاز چهارم شهرک صنعتی توس، یک واحد تولیدی تصفیه‌کننده‌های آب در شهرک صنعتی کلات بازدید و از نزدیک دغدغه‌های تولیدکنندگان را استماع و آن‌ها را راهنمایی کرد.

وی همچنین مدرسه طلا و جواهر در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شرق کشور را افتتاح کرد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *