باید سرمایه‌گذار را توجیه کرد

استارتاپ یک رویداد یا همایش، یک وب سایت و یا اپ موبایل نیست. استارتاپ یک شرکت کوچک که در حال درآمدزایی و رشد است، نیست. استارتاپ یک سازمان موقت است که با هدف یافتن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر بوجود آمده است. استارتاپ‌ها، معمولا حول ایده‌های نوآورانه و خلاقانه بنا می‌شوند. در واقع فرد یا افرادی خوشفکر، با ایده‌های نو، در جستجوی روش‌هایی برای کسب درآمد از آن ایده و تولید انبوه محصولات یا خدمات مبتنی بر آن ایده هستند. نوآوری در استارتاپ‌ها، به شکل نوآوری در بازار یا نوآوری در محصولات و خدمات خود را نشان می‌دهد.

«سرای آسان ایرانیان» با همکاری کانون کارآفرینان خراسان رضوی روز جمعه «پنل  سرمایه گذاری» به منظور رفع چالش سرمایه‌گذاری که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش و مشکلات  در فرآیند استارتاپ‌ها است و قطعا رفع این چالش‌ها و هموار شدن مسیر پیشرفت استارتاپ‌ها با فعالیت یک سازمان و شرکت خصوصی و دولتی امکان پذیر نبوده و نیاز به همکاری تمامی اکوسیستم که شامل بخش‌های خصوصی و دولتی و بانک‌ها و نهادها است به همین منظور این شرکت  به منظور رفع چالش سرمایه گذاری اقدام به برگزاری پنل سرمایه گذاری در روز جمعه در سالن مولوی نمایشگاه با حضور مدیرعامل کانون کارآفرینان برگزار کرد.

باید سرمایه‌گذار را توجیه کرد

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: بازار و فضای کسب و کار در فضای سنتی شکل گرفته و ایجاد شده و بازخورد خوبی نیز به همراه آورده و موفق عمل کرده است حال این فضای سنتی که قرار است وارد حوزه جدیدی به نام «استارت‌آپ» و امثال آن شود که این حوزه جدید گاهی موفق بوده و گاهی نیز با شکست روبرو شده و به بن بست رسیده وارد شده است و به همین دلیل باید سرمایه‌گذار سنتی را برای ورود و جذب توجیه کند.

به گزارش « صبح امروز»، محمد حسین روشنک به منظور آشنایی بیش‌تر سرمایه‌گذاران با مبحث استارتاپ‌ها برگزار شد، در پاسخ به سوال چگونگی تزریق سرمایه به این حوزه افزود: کارآفرینی در گذشته دارای تعریفی بوده و امروزه نیز معنا و تعریفی را در بر می‌گیرد و اکنون در ایران شرایط گذر از مرحله گذشته به آینده برای این کلمه و حوزه است.

وی تصریح کرد: در کشورهای دیگر به ویژه غرب و حتی چین این مرحله را پشت سر گذاشته و اکنون وارد مرحله کارآفرینی جدید با معنای مدرن شده و کارآفرینی جدید «کارخانه مداری» و «مزرعه مداری» و حتی «تجاری مداری» نبوده بلکه «ایده مداری» است به این معنا که کار آفرینی در آینده وابسته به ایده است.

ایده خام با تزریق انرژی جوانی

روشنک اظهار داشت: در بحث ایده‌پردازی ممکن است ایده اولیه بسیار خام باشد اما با تزریق انرژی فکری و جوانی ایده را به یک سرمایه تبدیل کرد‌.

وی تاکید کرد: کلمه «برند» برای اولین بار حدود ۲۰ سال پیش توسط من در جلسه‌ای مطرح شده و در رابطه با آن مقاله‌ای نیز تدوین شد. در این مقاله به مقایسه این  کلمه با سرمایه‌های نصب شده بر زمین پرداخته و در ان زمان کلمه برند به معنای واقعی ناشناخته بود.

روشنک خبر داد: در ایران بعد از پیروزی انقلاب «برند» معنایی نداشته و با مطرح کردن این موضوع توسط من سبب شد که امروز «برند» در ایران مطرح شده و دارای جایگاه و ارزش قابل ملاحظه‌ای باشد.

وی ادامه داد: کلمه ایده و ایده‌پردازی «تولید بدون کارخانه» و یا «برون‌سپاری تولید» که درایران بسیار از ان غافل مانده و این در صورتی است که ایده‌پردازی بدون کارخانجات تولیدی در جهان جایگاه و ارزشی دارد و خیلی از برندهای مطرح در جهان دارای کارخانه نبوده و تنها به خرید ایده و تفکر می‌پردازند.

روشنک توضیح داد: بازار و فضای کسب و کار در فضای سنتی شکل گرفته و ایجاد شده و بازخورد خوبی نیز به همراه آورده و موفق عمل کرده است حال این فضای سنتی که قرار است وارد حوزه جدید شود که گاهی موفق بوده و گاهی نیز با شکست روبرو شده و به بن بست رسیده وارد شده است و به همین دلیل باید سرمایه‌گذار سنتی را برای ورود و جذب توجیه کند.

ضرورت اتصال نسل‌ها

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی بیان کرد: عمده کارآفرینان و سرمایه‌گذاران افراد سن بالا بوده و در ابتدای کار باید استارتاپی را تجاری سازی کرد که دو نسل کارآفرین سنتی و جدید را به هم متصل کند که اتصال این دو نسل کار بسیار سختی بوده و در ایران متاسفانه نتوانسته توجیه قابل قبولی برای سرمایه‌گذاران ارایه دهند که چگونه می‌توان از این راه پول درِآورد.

روشنک اعلام کرد: سرمایه‌گذر به دنبال برگشت اصل سرمایه و سود است و باید به وی توصیح داده شود که جه توجیهی برای برگشت سرمایه و سود است و استارتاپ‌ها باید روی این موضوع کار کنند.

وی اشاره کرد: بیشتر کارهای ما بر حسب تجربه انجام گرفته و اداره می‌شود و به همین دلیل اقتصاد و سرمایه‌گذاری در مسیری در حرکت هستند که گاهی استارت‌اپ‌ها خلاف جهت ان حرکت می‌کنند و نیاز است که این دو به هم متصل شوند.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی یاداور شد: در جمهوری اسلامی بیشتر بر روی مدرک‌گرایی تمرکز کرده و به فکر واندیشه بها ندادیم در حالی که باید بین کارآفرینی و تفکر نو اتصال قوی برقرار شود.

تخصص ما، تامین مالی استارت اپ‌هاست

در ادامه این نشست، معاون اعتباری شعب بانک ملی استان خراسان رضوی گفت: تخصص ما تامین مالی بنگاه‌ها و واحدهای استارت‌اپ‌ها است که مبتنی بر تکنولوزی نوین بوده  و کارکرد آن‌ها بر اساس اطلاعات فناوری اطلاعات است و  بحث جدیدی برای بانک‌ها بوده اما با توجه به اهمیت کار در این حوزه ورد می‌کنیم.

حمید صفایی نیکو افزود: کمک ما در تامین مالی استارت‌اپ‌ها در بحث سرمایه‌گداری ثابت و خرید تجهیزات و اثاثیه و امکانات مورد نیاز برای انجام فعاایت‌ها است ودر مقاطع کوچک و بزرگ نیازهای این واحد‌ها را رفع و هموار کنیم.

وی تصریح کرد: مجموعه‌ای که تحت قالب تجهیزات برای بنگاه‌های فن‌آور و استارت‌آپ‌ها در نظر گرفته‌ایم در حد مجاز استان تا سقف۵۰ هزار میلیارد در بحث سرمایه‌گذاری ثابت کمک‌رسان واحدها باشیم و تا مدت زمان ۵سال قابل تقسیط است.

حمایت از پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی

عضو هیئت مدیره صندوق‌های پژوهش و فناوری گفت: این صندوق خصوصی بوده در سه قالب پژوهش و فناوری و تجاری سازی از واحدها حمایت می‌کند.

مکارم افزود: قالب اول کمک‌های صندوق پژوهش به صورت تزریق وام به واحدها و فناوری که قرار به توسعه و تجارت سازی دارد صورت می‌گیرد و در قالب دوم در ازای تزریق پول سهام دریافت می‌کند و مبلغی که این صندوق در مرحله اول تحت عنوان بذرپاشی به واحدها تزریق نی‌کند مبلغی بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *