تدبیر برای پایان مسکن مهر در خراسان رضوی

در جلسه شورای مسکن استان تخصیص اعتبار برای تامین زیرساخت‌ها و افزایش تسهیلات و صدور استاد تک برگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد با تدابیر و برنامه‌هایی که اجرا می شود پرونده مسکن مهر در خراسان رضوی شهریور 98 بسته شود.

به گزارش صبح امروز سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن چهارشنبه گذشته در نشست شورای مسکن خراسان رضوی گفت: برای تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر در خراسان رضوی در این نشست اختصاص ۷۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی مصوب و به زودی تخصیص می‌یابد.

علی نبیان با بیان این مطلب افزود: بر اساس رویکرد و تاکید دولت پروژه‌های مسکن مهر در سطح کشور باید سال ۱۳۹۸ تکمیل و پرونده آن‌ها بسته شود لذا برای شتاب در روند نهایی شدن این پروژه‌ها موضوع افزایش تسهیلات از ۳۰۰ میلیون ریال به ۴۰۰ میلیون ریال در دست پیگیری است که به زودی عملیاتی می‌شود.

وی تصریح کرد: دغدغه‌های این پروژه‌ها باید به صورت صریح پیگیری و امور زیربنایی و روبنایی آن‌ها تکمیل شود.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن همچنین به واحد‌های مسکن مهر فاقد متقاضی اشاره کرد و گفت: تعدادی مسکن مهر فاقد متقاضی در سطح کشور وجود دارد که با پیگیری وزارت راه و شهرسازی تفاهمنامه‌ای با کمیته امداد امام خمینی (ره) برای واگذاری این واحد‌ها به امضاء رسید و هم اینک این امر در استان‌ها پیگیری می‌شود. با سازمان بهزیستی نیز تعاملاتی در دست انجام است تا از این طریق مشکل واحد‌های فاقد متقاضی حل شود.

نبیان افزود: مجوزی نیز از وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیگیری پروژه‌های مسکن مشارکتی در سطح ملی اخذ شد. این مجوز در خراسان رضوی نیز می‌تواند به صورت ویژه اجرایی شود. اجرای پروژه‌های مسکن مشارکتی ارزش افزوده برای خراسان رضوی به همراه خواهد داشت و منجر به رونق ساخت و ساز و اشتغالزایی می‌شود.

 ۷۰ میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت‌ها

وی تصریح کرد: تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر برعهده دولت است و باید در این زمنیه اهتمام داشت. مصوبات دولت مربوط به زیرساخت‌های پروژه‌های مسکن مهر باید مدنظر باشند.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: برای تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر در خراسان رضوی در این نشست اختصاص ۷۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی مصوب و به زودی تخصیص می‌یابد.

نبیان افزود: در جریان مشکلات بخش آب هستیم،‌ اما باید با تخصیص‌های به جا و صحیح موضوع آبرسانی و سایر امور زیربنایی با سرعت در این پروژه‌ها در خراسان رضوی تکمیل شود.

وی به موضوع اسناد مسکن مهر هم اشاره و تصریح کرد: در زمینه صدور اسناد تک برگی مسکن مهر سرعت و وضعیت مطلوبی در خراسان رضوی وجود ندارد. این مشکل را می‌توان از طریق تفاهم نامه‌هایی با سازمان ملی زمین و مسکن حل کرد و به آن شتاب داد.
نبیان افزود: مصوبات شورای مسکن لازم الاجراست و باید بتوان در اقدام عملیاتی مشکل مسکن مهر را در خراسان رضوی و سایر کشور حل نمود.

برنامه ریزی برای پایان مسکن مهر خراسان رضوی در شهریور 98

هم چنین سرپرست استانداری خراسان رضوی درجلسه شورای مسکن استان گفت: تا پایان سال 98 باید کارمسکن مهر هم در حوزه ساخت و هم مسائل زیربنایی به انجام برسد که برنامه ریزی ما در استان تا شهریور ماه سال آینده است.

قربان میرزایی تصریح کرد : در این جلسه مقرر شد سازمان ملی زمین و مسکن برای تکمیل حوزه‌های زیرساختی و خدماتی مسکن مهر در خراسان رضوی 70 میلیارد ریال کمک کند و مابقی اعتبارات مورد نیاز را از منابع استانی تامین کنیم.
وی ادامه داد : همچنین قرار شد این سازمان 800 میلیون تومان هم به صورت خاص برای پروژه مسکن مهر در قوچان و اجرای خط فاضلاب و مانند آن تامین شود.
وی با بیان اینکه پرونده پروژه‌های مسکن مهر باید در سال 98 به طور کامل بسته شود،‌  اظهار کرد : تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند برنامه‌های خود را در حوزه ساخت و سازها و مباحث زیربنایی و روبنایی بر این حوزه متمرکز کنند.
وی بر بازدیدهای مستمر از پروژه‌های مسکن مهر در نقاط مختلف و نظارت بر روند اجرای کار از سوی بخش‌های مربوطه تاکید و عنوان کرد : نخست باید مشکلات و نواقص و ضعف‌های کار در این پروژه‌ها از جمله گلبهار احصا و استخراج شود و هر دستگاه برنامه خود را برای انجام تعهد ارائه نماید ووظیفه خود به درستی انجام دهد.
میرزایی افزود : اگر دستگاهی نمی تواند وظیفه خود در این حوزه انجام دهد،‌ اعلام کند تا به نحوی در این موضوع برنامه ریزی و تصمیم گیری شود.
وی با تاکید بر اینکه  تمرکز استان بر تکمیل حوزه زیرساختی و زیربنایی است،‌  گفت : در وهله نخست رفع نواقص بخش‌هایی که به انجام رسیده و همزمان تکمیل بخش‌های خدماتی و زیرساختی پروژه‌های در دست انجام است.
میرزایی تصریح کرد : باید این زیرساخت‌ها همزمان با تکمیل پروژه‌های مسکن مهر به انجام برسد .
وی افزود : در حوزه گلبهار که بیش از 25 هزار واحد مسکن مهر درآن اجرایی شده و بخش زیادی به انجام رسیده مباحث خدماتی و زیرساختی آن در قالب طرح جامع شهری دیده شده و انجام می شود.

سرپرست استانداری خراسان رضوی ادامه داد : شناسنامه مسکن مهر در هر منطقه باید به صورت مجزا تهیه شود به گونه ای که وضع موجود،‌ خدمات زیربنایی،‌  روبنایی و اقدامات باقیمانده و اولویت‌ها و ضرورت‌هایی که باید انجام شود،‌  مشخص و ارائه گردد.
وی اظهار کرد : طرح واگذاری پروژه‌های فاقد متقاضی با 10 درصد نقد و مابقی اقساط 10 ساله هم اقدام خوبی است.
وی با بیان اینکه امروز مسکن مهر از آن جهت اهمیت دارد که برای اقشار ضعیف تر است و این خود انگیزه ای است تا این پروژه‌ها سریعتر تکمیل شده و در اختیار مردم قرار گیرد.

در نشست امروز شورای مسکن خراسان رضوی مشکلات پروژه مسکن مهر این استان با حضور سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن و مسئولان دستگاه‌های مرتبط مورد بررسی قرار گرفت.

پروژه مسکن مهر که از سال ۱۳۸۶ در خراسان رضوی آغاز شد شامل ۱۱۹ هزار و ۳۹۵ واحد در شهر‌های جدید گلبهار و بینالود،‌ شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت و زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت می‌شد. تاکنون حدود 96 واحد در شهر‌های بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت،‌ زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و شهر‌های جدید افتتاح شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *