نظم و شفافیت مالی در شهرداری

شهردار مشهد مقدس با اشاره به اینکه بی‌نظمی‌های مالی در شهرداری وجود دارد که باید از طریق خزانه کل حل شود، گفت: در کنار این موضوع فضای کلی شهرداری به همراه فضاهای مالی و اقتصادی نیز باید از طریق ساز و کارهای شفاف سالم‌سازی شود.
محمدرضا کلایی روز گذشته در مراسم معارفه معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد که با حضور رییس و اعضای شورای شهر و معاونان و مدیران شهرداری برگزار شد، افزود: معاونت مالی و پشتیبانی در هر سازمان نقش محوری دارد زیرا مهمترین موضوع در هرسازمان بحث درآمد و هزینه است.
وی با تقدیر از اقدامات و تلاش‌های خواجه نائینی طی 14 ماه گذشته در معاونت اقتصادی اظهار کرد: با شناخت 20 ساله‌ای که از وی دارم و اقداماتی که در معاونت اقتصادی انجام شده نشان داده‌اند که با درآمد و هزینه آشنایی کامل دارند.
شهردار مشهد مقدس اضافه کرد: معاونت مالی اکنون باید از شکل سنتی عبور کند و با دانش نوین و استفاده از نمونه‌های مستعد بیرون از سازمان خود را تقویت کند که این اقدام می‌تواند موثر باشد.
کلایی ادامه داد: مدیریت یک فرد بر دو معاونت اقتصادی و مالی و پشتیبانی که بر دو حوزه اشراف دارد می‌تواند دو حوزه را به یک تعادل برساند اما در این میان نباید برنامه‌های حوزه اقتصادی دچار خلل شود.
شهردار مشهد مقدس با بیان اینکه در مسائل رفاهی نیز باید با نظم بیشتری حرکت کرد، افزود: باید بهترین خدمت به همکاران ارائه شود اما به گونه‌ای که بتوان آن را توجیه کرد.
وی تصریح کرد: همه این موضوعات به کنار نکته‌ای که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد این است که به مردم وعده داده شده که فضای شهرداری، فضاهای مالی و اقتصادی سالم‌سازی شود که اینکار باید از طریق سازکارهای شفاف مورد توجه قرار گیرد.
شهردار مشهد گفت: برای تحقق شعارهایی که شورای شهر امید در زمان انتخابات به مردم داده است و همچنین رسیدن به اهداف مدنظر باید به چند نکته مهم از جمله پرداخت بدهی سنگینی که در کنار دستاوردهایی از دوره گذشته بر دوش شهرداری مانده است، توجه شود.
کلایی با اشاره به اینکه برای پرداخت بدهی‌ها نیاز به نقدینگی داریم، اظهار کرد: اما با این حال باید ایجاد منابع درآمدی پایدار را نیز مدنظر قرار دهیم.
شهردار مشهد اضافه کرد: نکته دیگری که بر آن بسیار تاکید داریم بحث خرانه کل است که باید از طریق آن بی‌نظمی‌های مالی ساماندهی شود که انتظار داریم ظرف شش ماه آینده از طریق خزانه کل به ساماندهی مورد نظر دست پیدا کنیم.

هزینه های غیرضروری ممنوع

هم چنین محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد در این مراسم با بیان اینکه شورای شهر مشهد پیوسته به شفافیت، انضباط مالی و فسادزدایی تاکید دارد، اظهارکرد: این موضوعات جزو وعده هایی بوده که لیست امید در صدر وعده های خود به مردم از آنها یاد کرده است؛ تلاش های برای تحقق آن انجام شده ولی با ایده‌آل‌ها فاصله بسیاری داریم و باید جدی گرفته شود.

وی در ادامه گفت: شورای شهر و شهرداری همیشه در ارتباطی تنگاتنگ و مستقیم با مردم است؛ بازخورد شرایط مردمی را در روابط خود با مردم شاهد خواهیم.

حیدری خاطرنشان کرد: وضعیت امروز جامعه سبب شده تا فشار زیادی روی اقشار مختلف جامعه باشد؛ در همین مجموعه مدیریت شهری، هنر مدیریت هزینه یک پاکبان برای همه ما درس آموز است.

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه در چنین شرایط دشوار اقتصادی و وضعیتی که مردم در تامین نیازهای روزمره خود با سختی روبرو هستند، امور مباح را هم نباید انجام داد، افزود: فضای عمومی جامعه کاملا باز است و رفتار مسئولین پیوسته از سوی مردم رصد می‌شود؛ درصورتیکه رویه‌ها را اصلاح کنیم و مردم، مدیران را از جنس خود بدانند، بدون شک احساس خوبی پیدا خواهند کرد.

حیدری با بیان اینکه فرهنگ هزینه‌کرد در مجموعه های مختلف باید اصلاح شود و مورد بازنگری قرار گیرد، گفت: مادامی که از پول و سرمایه خودمان هزینه می‌کنیم نسبت به مخارج حساس هستیم ولی هزینه های سازمانی را بدون هیچ قید و بندی انجام می‌دهیم؛ در بسیاری از مواقع می‌توان به هزینه هایی بسیار کمتر، کارکرد و بازخوردهای مشابهی را کسب کرد.

وی اظهارکرد: هزینه‌ها باید با ملاحظه تمامی جوانب باشد؛ این مهم در آموزه های دینی ما نیز سفارش شده و شرایط اجتماعی کنونی نیز آن را به ما دیکته می‌کند.

حیدری در بخش پایانی صحبت های خود گفت: شورای شهر مشهد همچون گذشته در تمامی حوزه‌ها پشتیبان و در کنار شهرداری خواهد بود و به آینده امیدواریم.

دارایی‌های شهرداری با فوریت شناسایی و ساماندهی شود

هم چنین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد  در این مراسم گفت: عدم آگاهی شهرداری نسبت به دارایی های ملکی خود حقیقتی آزاردهنده است و معاون مربوطه باید با فوریت و ضرورت نسبت به شناسایی املاک و ساماندهی این حوزه اقدام و در جهت تعیین تکلیف آن اقدام نماید.

بتول گندمی ضمن تشکر از گروهی که با مدیریت محمدرضا کلایی در این حوزه فعالیت داشتند، اظهارکرد: طی یک سال گذشته فعالیت‌های قابل تقدیر در حوزه اداری و مالی شهرداری بویژه در زمینه درآمدی انجام شده است.
وی با بیان اینکه تلاش هایی که در جهت تحقق مطالبات شهرداری از دولت انجام شده بسیار کارساز و موثر بوده است، گفت: یکی از ظرفیت‌های موجود برای تحقق مطالبات شهرداری از دولت، موضوع تبصره «و» ماده 5 است که تلاش های یک گروه 10 نفره در یک بازه یک ماهه منجر به تحقق 370 میلیارد تومان شد و در آینده ممکن است به چندین برابر نیز برسد.
گندمی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر از فرآیند روزمره خارج شویم بدون شک اتفاقات خوب در حوزه درآمدی همچنان ادامه خواهد داشت چرا که ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در این زمینه وجود دارد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد افزود: با بررسی نتایج تفریغ بودجه سال 96 نشان می‌دهد، همچنان 7 کد درآمدی خودنمایی می‌کند و سایر کدها درصدهای تحقق پایینی دارند؛ این مهم نشان می‌دهد که عزم جدی برای تحقق و این کدها وجود نداشته است.
گندمی با تاکید بر اینکه نگاه ما به سمت افزایش درآمدهای پایدار بوده و بخشی از این کدها در راستای همین نگاه است، تصریح کرد: کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد با وجود دغدغه‌های بسیاری که در حوزه پشتیبانی وجود داشته به این حوزه ورود جدی نکرده است؛ سلامت حوزه پشتیبانی و رفع دغدغه‌های این حوزه باید در دستورکار قرار گیرد و جزو اولویت های حوزه مالی و پشتیبانی باشد.
وی در ادامه عدم آگاهی شهرداری نسبت به دارایی‌های ملکی خود را حقیقتی آزاردهنده دانست و اظهار کرد: امیدواریم معاون محترم با فوریت و ضرورت نسبت به شناسایی املاک و ساماندهی این حوزه اقدام و در جهت تعیین تکلیف آن اقدام نماید تا دیگر شاهد این نباشیم کارشناسی بگوید شهرداری در فلان پروژه و یا منطقه زمینی سهم دارد ولی به‌دنبال احقاق حقوق خود نیست.
گندمی در پایان اطمینان خاطرداد که کمیسیون برنامه و بودجه برای پیشبرد سریع‌تر و سهل‌تر امور همچون گذشته در کنار مجموعه حسابرسی معاونت مالی و پشتیبانی شهرداری خواهد بود و تصریح کرد: تمامی ابعاد اعم از درآمدی و پشتیبانی در حوزه خزانه‌داری و همه ضمن حسابرسی باید مدنظر قرار گیرد و مورد توجه باشد؛ حسابرسی از ارائه گزارش‌های روتین هرساله باید پرهیز کند و به سمت برخورد و حسابرسی واقعی پیش برویم.

علی نژاد
image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *