بیمه و امید به زندگی

 

در شماره قبلی در گفت و گو با علیرضا شکوهی یکی از فعالین صنعت بیمه درباره ضرورت بیمه صحبت کردیم در قسمت دوم این گفت‌وگو به راه حل مشکلات و گسترش ضریب نفوذ بیمه می پردازیم.

 

 

  • چه راهکارهايی برای حل مشکلات ذکر شده پیشنهاد می‌دهید؟

اشاره به موضوع خارج از لطف نیست که در صنعت بیمه، ماشین‌آلات و ابزار و فناوری وجود ندارد؛ آنچه می‌تواند صنعت بیمه را موفق کند و در خدمت اقتصاد ملی قرار دهد، نیروی انسانی حرفه‌ای، ماهر، متخصص و پایبند به اصول حرفه‌ای بیمه‌گری است. ایجاد هر نوع تحول یا دستیابی به رشد و توسعه، نیازمند در اختیار داشتن دانش فنی لازم و نیروهای کاردان و متخصص است. صنعت بیمه به لحاظ وجود ساختار دولتی و به ‌تبع آن، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که در زمینه‌ برگزاری دوره‌های آموزشی یا اعزام نیرو به خارج از کشور برای ادامه‌ تحصیل یا گذراندن دوره‌های آموزشی با آن مواجه بوده، در خصوص‌ نیروی متخصص با مشکل روبه‌رو است. این ضعف هم‌اکنون یکی از مشکلات عمده‌ صنعت بیمه است و از مصداق‌های بارز آن می‌توان به تلاش شرکت‌های تازه‌تأسیس به جذب نیروهای متخصص یا بازنشسته‌ شرکت‌های موجود اشاره کرد. علاوه بر این در این زمینه، بیشتر تلاش‌ها و توجه‌ها به آموزش‌های تخصصی دانشگاهی معطوف است؛ درحالی‌که نیاز صنعت بیمه، عمدتاً در زمینه‌های فنی و حرفه‌ای است؛ البته در بخش‌های طراحی محصولات جدید و تعیین نرخ و شرایط و بخش‌های مدیریتی نیز نبود برنامه‌ریزی برای ورود نیروی انسانی تحصیل‌کرده و مجرب به‌ویژه در حوزه‌های آمار، اقتصاد، ریاضی، مدیریت اجرایی، مدیریت مالی، فناوری اطلاعات، حقوق و سرمایه‌گذاری احساس می‌شود.

شرکت‌های بیمه برای توسعه بازار خود و نوآوری در تولید بیمه‌نامه‌ها با شرایط خاص بیمه‌گذاران باید در جهت رضایت‌مندی کارکنان و شبکه فروش این صنعت بعنوان اولین مشتریان شرکت‌های بیمه تلاش کنند که صد البته شرکت‌های بیمه به این مهم کمتر توجه دارند و اگر این نقص را رفع کنند به طور حتم از استقبال و توجه بیش‌تر مردم بهره می‌برند.

سازمان‌های موفق با کارکنان متخصص و خشنود خود موفقیت را تجربه کرده اند، نه صرفا از قدمت و  خدمت شان.

  • چه مشکلاتی سد راهخ صنعت بیمه وجود دارد؟

مسئله ديگري كه وجود دارد اين است كه شرکت‌ بیمه به طور مثال در بیمه شخص ثالث کارگزار دولت شده و نمی‌تواند بر اساس میزان ریسک، حق بیمه دریافت کند و صد البته بیمه گذار متوجه این مشکل بیمه گر    نمی گردد. شرکت بیمه در نهایت با توجه قانون و شرائط مندرج در بیمه نامه خسارتی را می پردازد كه    بیمه گذار فکر می کند آنچه که باید به عنوان خسارت از شرکت‌های بیمه‌ای دریافت می کرد را دریافت نکرده و حق بیمه را هزینه ای فرض می کند که دور ریخته و این نارضایتی بصورت فزاینده ای به این صنعت آسیب می زند. در صورتیکه اگر شركت بيمه حق بیمه را متناسب با ریسک موضوع مورد بیمه دریافت نموده بود  می توانست برای رضایت مندی مشتری با دیده اغماض بیشتر یا مناسب تر خسارت را پرداخت کند.

یکی دیگر از دلایل عدم رغبت به پرداخت حق بیمه به شرکت‌های بیمه توسط بیمه گذار، عدم شفافیت‌ در خصوص استثنائات بیمه نامه در هنگام فروش بیمه نامه است و شخص بیمه‌ گذار نمی‌داند که بیمه نامه او شامل چه پوشش‌هایی است و چه مواردی از خسارت را پوشش نمی دهد و تصور می کند با پرداخت حق بیمه و دریافت بیمه نامه همه ی خسارت‌های احتمالی در خصوص موضوع بیمه نامه را می‌تواند از شرکت بیمه دریافت کند و در زمان خسارت این پوشش حمایتی بدلایل قانونی و شرائط بیمه نامه صورت نمی‌گیرد، در نتیجه نارضایتی مشتری را به همراه خواهد داشت.

در خصوص عدم کارایی شرکت‌های بیمه‌ای می‌توان به قوانین دست و پاگیری که در این رابطه وجود دارد اشاره کرد و نیز عدم وجود شرکت‌های بیمه‌ ی اتکایی مناسب در شرایط کنونی جامعه که اين موضوع ناشي از تحریم‌هاي موجود است. در این شرایط واگذاری ریسک به شرکت‌های اتکایی خارج از کشور بسیار مشکل است و نظام مالی و فنی شرکت‌های بیمه را دچار چالش کرده است.

نکته اساسی دیگر اینکه در همه دنیا بخصوص در صنعت بیمه به شبکه فروش به عنوان بدنه اصلی سازمان نگاه می‌شود و مدیران ارشد شرکت‌ها بر این باور هستند که تمام عوامل و نیروهای یک شرکت باید در خدمت شبکه فروش باشند، چرا که تنها شبکه فروش است که مولد سود از محل فروش محصول بوده و اگر سایر واحدهای سازمان حمايت لازم را از شبکه فروش نکنند، در شرکت هزینه‌ساز خواهند بود. توجه به این مهم بايد در دستور كار مدیران ارشد، مدیران میانی و سایر عوامل اجرایی قرار گیرد تا بتوانند در این شرائط بحرانی دور از بحران بمانند.

  • آیا شرکت‌های صنعت بیمه در کارآفرینی نقشی دارند ؟

اگر شرکت‌های بیمه خلاءهای نفوذ خود را از دل جامعه رفع کنند، مسلما با كمك شبكه فروش مي توانند نقش بسیار مفید و پررنگی در ایجاد اشتغال و کارآفرینی داشته باشند.

دولت و نهادهاي نظارتی نیز باید با تدوین قوانین و آئین نامه‌هاي موثر در توسعه صنعت بیمه نقش خاصی ایفا کنند تا فعالان صنعت بیمه با ارائه خدمات موثرتر بتوانند این صنعت را در جامعه خوشنام تر كنند و با ایجاد اشتغال، آرامش اقشار جامعه را نیز محقق سازند.

در این استان به دلیل نگاه بیمه گذاران و امید به زندگی بالای مردم این منطقه و نیز فعالیت‌های موثری که شبکه فروش شرکت‌های بیمه در این استان انجام داده اند ضریب نفوذ فروش بیمه عمر بسیار رشد بالایی داشته و استان خراسان را به نوعی می توان قطب اول صنعت بیمه در حوزه بیمه عمر قلمداد کرد.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *