لطفا مراقب اعتماد مردم باشید

بیستم آذر سال 1395 یعنی دو سال پیش بود که «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در برنامه «بدون تعارف» در بخش خبری 20:30 به سئوالات مختلفی جواب داد که یکی از آنها بازتاب زیادی در سطح جامعه داشت. وزیر کشور در گفت و گوی دو سال پیش خود از بیکاری فرزندانش که اتفاقا فوق لیسانس هم دارند سخن گفت؛ موضوعی که بیانگر این بود که او نخواسته از روابطش برای مشغول به کار شدن فرزندانش بهره بگیرد. در آن برنامه تلویزیونی خبرنگار از رحمانی فضلی می پرسد:

شما جمله ای گفته بودید که درک آن برای خیلی ها سخت بود و آن اینکه گفته بودید، من سه بیکار فوق لیسانس در منزل دارم، آیا هنوز هم بیکارند؟ پسر هستند یا دختر؟

وزیر کشور در پاسخ به این سوال می گوید: بله، دختر هستند که کار ندارند، پسرم شاغل است. «عبدالرضا رحمانی فضلی» ادامه می دهد: بعد از اینکه این موضوع را مطرح کردم، چندین نفر به من پیشنهاد کردند که حاضریم بچه های شما را استخدام کنیم که به آنها گفتم شما اگر حاضرید فرزندان من را استخدام کنید، بروید و فرزندان دیگران را استخدام کنید، بیکار زیاد است، من اگر قرار بود از رابطه استفاده کنم که تا الان استخدام می شدند. تاکنون بارها درباره این نکته که «ناقل یک سخن پیش از هر کسی باید خود عامل به عمل گفته هایش باشد» شنیده ایم؛ موضوعی که درباره سخنان وزیر کشور مبنی بر بیکاری فرزندانش بارها در رسانه ها نقض شده؛ هرچند او پاسخ داده و تلاش کرده، شفاف سازی کند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاده خیلی با سخن تطابقی ندارد. آخرین مورد درباره این مسئله بر می گردد به بکارگیری فرزند وزیر کشور در وزارت امور اقتصاد و دارایی آن هم با یک نام فامیلی ناقص! چند روز پیش بود که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی نسبت به یک انتصاب از سوی وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی انتقاد شد. منتقدان از به کارگیری شخصی به نام «هادی رحمانی» به عنوان مشاور جوان وزیر اقتصاد گلایه داشتند. ماجرا گویا از این قرار است که «فرهاد دژپسند» پنجشنبه اول آذر پسر «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور را به عنوان مشاور خود منصوب می کند؛ اما پسوند نام خانوادگی «فضلی» را برای عدم ایجاد حساسیت در ارتباط با این انتصاب از نام فرزند وزیر کشور حذف می کند. پس از این اقدام وزیر اقتصاد، انتقادات زیادی نسبت به این اقدام در رسانه ها و شبکه های اجتماعی صورت می گیرد و برخی هم سخنان دو سال پیش وزیر کشور را در ارتباط با بیکاری فرزندانش بازنشر می کنند. با افزایش انتقادات به انتصاب فرزند «عبدالرضا رحمانی فضلی» در وزارت امور اقتصادی و دارایی، «فرهاد دژپسند» درباره این انتصاب توضیحاتی ارائه کرده و می گوید: «اینکه هادی رحمانی فضلی پسر وزیر کشور است، کاملا درست است، اما علت انتخاب او به عنوان مشاور جوان، نسبتش با رحمانی فضلی نیست، بلکه آشنایی شخص خودم از توانمندی‌های ایشان است، زیرا او از دوره کارشناسی، یکی از دانشجویان خوبم بوده و به همین دلیل، وقتی در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل شد، وی را به عنوان کمک استاد انتخاب کردم که در امور آموزشی و تحصیلی به بنده کمک می‌کرد. وزیر اقتصاد یادآور می شود: «ایشان (هادی رحمانی فضلی) در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی است؛ بنابراین، باید این گونه گفت، ایشان سه مقطع تحصیلی خود را در دانشگاه شهید بهشتی گذرانده و خودم نیز از توانمندی‌های علمی او آگاهی دارم. دلیل انتخاب رحمانی فضلی به عنوان مشاور وزیر نیز صرفا به‌ دلیل جوان بودن و توانمندی‌هایش بوده تا ارتباط مناسبی با جوانان کشور و به خصوص جوانان اقتصاددان برقرار کند. آشنایی من با ایشان نیز در زمانی بوده که هیچ‌گونه رفاقت و ارتباطی با پدر ایشان نداشته‌ام». با توجه به اخباری که در گذشته در ارتباط با بکارگیری اقوام وزیر کشور در مشاغل مختلف منتشر شده است، متوجه این نکته خواهیم شد که این اولین باری نیست که چنین اتفاقی می افتد.

از سویی در برخی اخبار، حکم بکارگیری داماد رحمانی فضلی به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد آکسفورد مشاهده می شود. همچنین اخباری هم سال گذشته در ارتباط با بکارگیری برادرهای خانم وزیر کشور در این وزارتخانه منتشر شد؛ موضوعی که اسفند ماه سال گذشته «محمود صادقی» رئیس فراکسیون شفاف ‌سازی و سالم ‌سازی اقتصادی و انضباط مالی آن را به نوعی مطرح کرد و مدعی فامیل بازی در وزارت کشور شد.

البته وزیر کشور مرداد ماه سال گذشته به برخی انتقاداتی که نسبت به بکارگیری اقوامش در وزارت کشور شده بود، پاسخ داده و گفته، «پسر بنده هیچ ارتباطی با وزارت کشور ندارد، پسر من عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی است که در دانشگاه شهید بهشتی نیز تدریس می کند و دکترای اقتصاد دارد. رحمانی فضلی با بیان اینکه برادر همسر من استاد دانشگاه مشهد است و در آنجا تدریس می کند، عنوان می کند: به دلیل اینکه رشته تحصیلی وی برق و الکترونیک است برای اینکه یک نفر مطمئن جهت نظارت بر روند انتخابات الکترونیکی داشته باشم از ایشان خواهش کردم که کنترل های لازم را بر این سیستم داشته باشد. دیگر برادر همسر من در مشهد و شهرهای دیگر شهردار بوده است و آقای خندان دل (معاون سابق وزیر کشور) ایشان را مامور کرده تا کمک کنند. استخدامی در کار نیست و اینها سال هاست که استخدام هستند. اینکه وزیر کشور در یک برنامه تلویزیونی از بیکاری فرزندانش بنالد و بر خلاف این موضوع، شاهد بکارگیری فرزندان و اقدام او در مناصب عالی مدیریتی نظیر آنچه پیشتر شرحش رفت باشیم، چیزی جز ایجاد بی اعتمادی نسبت به مسئولان و سخنان آنان را در بین مردم به همراه نخواهد داشت، لذا این انتظار می رود که آقایان مسئول در انتخاب واژه ها، سخنان و پاسخ هایشان در قبال سوالاتی که از آنها می شود، اولا صادق باشند و ثانیا مراقبت بیشتری به خرج دهند تا مبادا شاهد بی اعتمادی مردم نسبت به این سخنان بشویم. اینکه فرزند، داماد، خواهر زاده و برادرزن وزیر کشور شایستگی پذیرش مسئولیت هایی که به آنها داده شده را دارند یا نه موضوع این گزارش نیست، چون این مسئله باید با موشکافی و دقت بیشتری بررسی شود تا به پاسخ برسد. اما آیا فرزندان مردم عادی هم می توانند با دارا بودن مدرک دکتری، دندانپزشکی و امثال آن سطح مدارج و پله های ترقی را نظیر آنچه در مورد فرزند، داماد و اقوام وزیر کشور اتفاق افتاده طی کنند یا خیر؟ بهتر بود «عبدالرضا رحمانی فضلی» در پاسخ به آن پرسش درباره شغل فرزندانش پاسخ هوشمندانه تری می داد و از اینکه فرزندانش بیکارند، نمی نالید. قطعا در آن صورت شاهد این سطح از انتقادات مردم و رسانه ها نسبت به بکارگیری فرزند و اقوام وزیر کشور نبودیم. حالا آقای وزیر باید این تناقض را پاسخ بگوید که چطور او راضی به بکارگیری فرزندانش به توصیه برخی نشده، اما فرزندش با نام ناقص مشاور وزیر اقتصاد می شود و دیگر اقوامش هم مشغول به کار در مشاغل عالی؟!

علی روغنگران

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *